Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Coraz mniej gotówki
W 2025 r. trzy czwarte transakcji w lokalach gastronomicznych w Polsce stanowią płatności bezgotówkowe - kartą lub online. Jak wynika z danych firmy POSbistro, udział gotówki jeszcze w 2023 r. wynosił niemal 30%. Mobilne płatności to jeden z wielu obszarów, w których technologia zmienia gastronomię i pomaga dostosować się do oczekiwań i nawyków klientów. Do restauracji zaczyna wkraczać też sztuczna inteligencja. Jak będzie wyglądała branża w najbliższej przyszłości?
Według danych Statista, wartość rynku zamówień online w krajach UE ma w tym roku osiągnąć 75 mld euro. Dla restauratorów oznacza to nie tylko szersze dotarcie do klientów poza lokalem. Muszą lepiej organizować sprzedaż w wielu kanałach jednocześnie - stacjonarnie, online i w punktach mobilnych, a także radzić sobie z coraz większymi trudnościami w uzupełnianiu braków kadrowych.
Największym wyzwaniem branży gastronomicznej w ostatnich latach pozostaje utrzymanie rentowności. W poszukiwaniu oszczędności 19% restauratorów stara się dopasowywać grafik do obłożenia. 25% szuka optymalizacji menu, a 21% - zmiany dostawców produktów. Rola danych rośnie, zwłaszcza w szukaniu odpowiedzi na pytanie "co się opłaca". Wciąż jednak niewielu właścicieli restauracji korzysta z rozwiązań, które pomagają w kontrolowaniu zapasów, analizie kosztów, czy najbardziej dochodowych pozycji w menu.
Branża gastronomiczna w Polsce jest zależna od sezonowości. Musi sobie też radzić z dużą rotacją pracowników i rosnącymi oczekiwaniami klientów co do tempa oraz wygody obsługi. Znaczenia nabiera więc możliwość szybkiego wdrożenia nowych pracowników, personalizowanie menu, czy układanie grafików na bazie analizy ruchu klientów. Pomaga w tym technologia. W najbliższej przyszłości algorytmy bazujące na sztucznej inteligencji mogą zarządzać zapasami i przewidywać zapotrzebowanie na składniki, ograniczając marnowanie żywności. AI może też m.in. badać preferencje klientów i dostosowywać do nich rekomendacje kelnerów, a także analizować, które dania są najbardziej lub najmniej opłacalne wskazuje Dawid Gilowski, manager w firmie POSbistro.
Technologia przyspieszy, ale nie zastąpi kelnera. Istotnym wyzwaniem w gastronomii jest zapewnianie sprawnej komunikacji między salą, a kuchnią oraz przyspieszanie obsługi klientów - szczególnie w godzinach szczytu. Coraz lepiej sprawdza się w tym technologia. Umożliwia cyfrowe przesłanie zamówienia do kucharza i całościową obsługę gości przy stoliku bez konieczności biegania po paragony, a nawet samodzielne składanie zamówień przez klientów w specjalnych kioskach, czy z pomocą kodów QR. Coraz częściej słyszy się też o autonomicznych robotach, które wspomagają w kuchni.
Warto jednak pamiętać, że technologia nie zastąpi człowieka w podejmowaniu decyzji biznesowych czy w budowaniu atmosfery i charakteru danego lokalu. Może dostarczyć narzędzia, które przyspieszą i ułatwią obsługę klientów, co w konkurencyjnej i trudnej branży gastronomicznej może mieć kluczowe znaczenie w bilansie strat i zysków. Jednak restauracje to nie tylko jedzenie, ale przede wszystkim doświadczenie i atmosfera - to do nich wracają goście. AI może wspierać obsługę i ułatwiać zarządzanie lokalem, ale to ludzie odpowiadają za jakość usług i doświadczenia klientów podkreśla Grzegorz Forysiński, współzałożyciel firmy POSbistro.
Branża gastronomiczna w Polsce wkracza w technologiczną transformację. Restauratorzy potrzebują rozwiązań, które pozwolą im działać szybciej i bardziej elastycznie w warunkach rosnącej presji kosztowej i kadrowej. Gotówka i intuicja będą ustępowały miejsca danym i automatyzacji, choć o końcowym sukcesie nadal zdecyduje pierwiastek ludzki.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Dofinansowanie projektów
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
S3 gotowa w całości. Pomorze Zachodnie czeka na czeskich
Cel: Innowacje, Technologie i Zrównoważony Rozwój w
Starsze aktualności:
Hakerzy czyhają telefony na
Czy Polacy są już kłopotliwym
Lotnisko w Modlinie podpisuje nową umowę
First minute dalej lepsze niż
Lublin będzie gospodarzem konferencji
Wakacje.pl proponują last
Grecja przesuwa wprowadzenie nowej
Stabilne wyniki w europejskiej
Emerytura marzeń - pływanie w niekończącej się
Rusza promocja turystyczna regionów poszkodowanych przez
Wizz Air i 30 innych firm na celowniku
Egipt blokuje powstawanie nowych ośrodków nurkowych
Ryanair wprowadza nową usługę transferów
Taksa turystyczna może być odczuwalnym wydatkiem
Przedsiębiorcy turystyczni doradzą Rzecznikowi MŚP
Zbliża się Kulinarny Festiwal Kwiatów Jadalnych
Grecja chce uregulować wynajem mieszkań dla turystów
Wakacje.pl: Turcja przegoniła Grecję
KE skróci ważność certyfikatów covidowych
Sprzedaż przyszłorocznych wyjazdów wreszcie ruszyła do przodu?
Macedonia Północna i Albania zrobiły kolejny krok do Unii Europejskiej
Wizz Air ogłasza nowe trasy z Polski
Aplikacja usprawni certyfikację punktów informacji turystycznej
Pierwsi turyści wylądują na Fuerteventurze
W jakich sytuacjach ubezpieczenie turystyczne nie zadziała? 4 popularne przykłady
ZOPOT promuję Polskę reklamami
Bułgaria i Chorwacja robią krok do strefy euro
UE i Ukraina podpisały umowę lotniczą. Wizz Air zapowiada nowe połączenia
Itaka wprowadza zmiany w systemach rezerwacyjnych
