Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
UOKiK podsumował sprawę płatnych infolinii
Podstawą interwencji urzędu były praktyki na które skarżyli się konsumenci. UOKiK przypomniał przedsiębiorcom, że kontakt z infolinią w sprawie zawartej umowy nie powinien być droższy niż zwykłe połączenie telefoniczne. UOKiK sprawdził w tym zakresie praktyki ponad 30 przewoźników lotniczych, kolejowych, autobusowych oraz platformy internetowe.
Po interwencji Prezesa Urzędu przedsiębiorcy zmienili kwestionowane praktyki - nie pobierają opłat wyższych niż wynikające z taryfy operatora, zaś część udostępniła bezpłatne infolinie. Pisaliśmy o tym w tekście Wizz Air rezygnuje z płatnej infolinii
Jeżeli przedsiębiorca udostępnia konsumentom numer telefonu do kontaktu w sprawie zawartej umowy, nie może dowolnie ustalać kosztu tego połączenia. Prowadzimy stały monitoring w zakresie udostępnianych infolinii. W postępowaniu wyjaśniającym sprawdziliśmy ponad 30 przewoźników - lotniczych, kolejowych, autobusowych oraz platformy internetowe umożliwiające zawieranie umów przewozu. Po naszych działaniach wszyscy badani przedsiębiorcy nie pobierają już wygórowanych opłat za połączenia z infolinią mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Znalezienie kontaktu na infolinię na stronie internetowej nie powinno sprawiać konsumentom trudności, a informacja o kosztach połączeń musi być precyzyjna. Kluczowe jest, by połączenie z numerem udostępnionym przez przedsiębiorcę nie kosztowało więcej niż zwykłe połączenie. Przedsiębiorca może też udostępnić numer całkowicie bezpłatny. Konieczne jest także, aby przedsiębiorcy zagraniczni zapewnili konsumentom kontakt telefoniczny i możliwość złożenia reklamacji w języku polskim.
Po interwencji Prezesa UOKiK infolinie zgodne z taryfą operatora udostępniły m.in. spółki: PKP Intercity, Traveltech (portale europodroze.pl i euroautokar.pl), Astarium (aplikacja i strona internetowa KOLEO), Teroplan (portale e-podróznik superpks.pl i busportal.pl, rozkłady.com.pl). Booking.com wprowadził zmiany pozwalające w łatwy sposób odnaleźć numer infolinii na stronie internetowej. Precyzyjną informację o zgodności opłaty za połączenie z taryfą operatora udostępniły m.in. spółki: Kiwi.com, Sindbad, Unibus, eSky. Bezpłatną polską infolinię udostępnił także przewoźnik lotniczy TAP Portugal i platforma Opodo.
Prezes UOKiK sprawdził także praktyki linii lotniczej Wizz Air. Spółka udostępniała infolinię ogólną, za połączenie z którą pobierała ustaloną przez siebie opłatę za minutę połączenia i czas oczekiwania. Po interwencji przedsiębiorca pobiera opłatę zgodną z taryfą operatora, z którego korzysta konsument i na taki numer kieruje klientów dzwoniących w sprawie rezerwacji. Wizz Air zwrócił konsumentom niesłusznie pobrane opłaty w formie środków WIZZ o wartości 150 proc. poniesionej opłaty.
Prezes UOKiK prowadzi stały monitoring w zakresie udostępnianych infolinii nie tylko z branży transportowej. Celem jest zapewnienie konsumentom rzeczywistego i łatwo dostępnego kontaktu z przedsiębiorcą, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. W przypadku połączeń wykonywanych z zagranicy lub w ramach roamingu, koszt połączenia z infolinią może być wyższy - nie z winy przedsiębiorcy, ale z uwagi na stawki operatorów. Przepis art. 11 ustawy o prawach konsumenta chroni konsumentów przed zawyżonymi opłatami po stronie przedsiębiorcy, jednak nie obejmuje kosztów wynikających z polityki taryfowej operatora telekomunikacyjnego.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Ruch turystyczny w Grecji rośnie także
Starsze aktualności:
Polacy więcej szukają o podróżach za
Kujawsko-Pomorskie kusi
Hakerzy czyhają telefony na
Czy Polacy są już kłopotliwym
Lotnisko w Modlinie podpisuje nową umowę
First minute dalej lepsze niż
Lublin będzie gospodarzem konferencji
Chatbot obsłuży pasażerów WizzAir
Wizz Air uruchamia 4 nowe trasy
Małopolski przewoźnik wprowadza zmiany
Warszawa przyciąga coraz więcej turystów
Praca rezydenta nie dla każdego
Zdjęcie w katalogu Itaki może słono kosztować?
Gdzie zatrzymać się w Poznaniu
Bilety na FlixBusa będą do kupienia także u kierowcy
Kujawsko-Pomorskie kusi młodych
Nocowanie.pl: Trudniej o wolne noclegi nad morzem na lipiec
Polak wśród najlepszych barmanów świata
Linie Emirates rekrutują pilotów w Polsce
Związek Banków Polskich:Polacy nie zrezygnują z wyjazdów
Pół miliona turystów w Egipcie w pierwszym kwartale 2021 roku
1 lipca wchodzi w życie ustawa o imprezach turystycznych
Seszele otworzą granice dla turystów
Minimalny standard i wyposażenie obiektów noclegowych
LOT nie wycofa Boeingów 737 MAX 8
