Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Pilot wycieczek rowerowych
- REZYDENT TURYSTYCZNY REGO-BIS - SEZON 2024
- Animator Czasu Wolnego - Bułgaria
- KIEROWNIK DZIAŁU REZERWACJI
- PRACOWNIK DZIAŁU CALL CENTER
- Pilot na Węgry
- Project Manager (Katowice)
- Specjalista ds. rezerwacji w jęz. polskim
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
Zobacz także
Zachodniopomorscy przedsiębiorcy zadowoleni z ferii zimowych
PIG: Miało być wsparcie dla turystyki i gastronomii, a jest miesiąc milczenia
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu przedsiębiorców
Czescy turyści coraz liczniejsi nad Bałtykiem
Północna Izba Gospodarcza: `Paragony grozy` to incydentalne przypadki
Zdaniem przedstawicieli Północnej Izby Gospodarczej epatowanie "paragonami grozy" jest niesprawiedliwe dla przedsiębiorców. Izba podkreśla, że są to incydentalne przypadki.
Ceny w kurortach nadmorskich i górskich w szczycie sezonu zawsze były wyższe niż w innych miejscowościach. Jesteśmy przeciwni sztucznemu windowaniu cen do góry i wykorzystywaniu sezonu do tego, by nadrabiać zaległości finansowe wynikające z lockdownu. Nie możemy się jednak zgodzić, by w Internecie i mediach niesprawiedliwie oceniać przedsiębiorców, którzy w ostatnich miesiącach zmuszeni byli do ponoszenia cen swoich produktów i usług. Brutalna prawda jest taka, że wszystko drożeje, a obecnie uwaga turystów, za którą bardzo często idzie hejt, skierowana jest w stronę przedsiębiorców. Nie ma na to naszej zgody - mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Hanna Mojsiuk z dużym niesmakiem obserwuje wielotygodniową dyskusję na temat znaczącego wzrostu cen usług hotelowych oraz gastronomicznych w pasie nadmorskim. W ostatnim czasie zapanowała również moda na prezentowanie "paragonów grozy", a internauci często prześcigają się w prezentowaniu, który lokal nad morzem jest droższy.
Uważam, że pewne nieprawidłowości zachodzą po obu stronach. Uważam, że konsumenci powinni być traktowani z szacunkiem i uczciwie. Nie można przerzucać na nich kosztów wielomiesięcznego lockdownu. Nie ma naszej zgody na podwyżki rzędu 100% i windowanie cen, które nie ma swojego uzasadnienia ekonomicznego. Takie działanie przedsiębiorców może budzić oburzenie i doskonale to rozumiem. Z drugiej strony uważam, że przedsiębiorcy mają prawo do podwyżek. Powinny być one urealnione i odnosić się do bieżącej sytuacji gospodarczej. Rosną ceny produktów, paliwa, a przede wszystkim koszty pracy, które w przypadku pracy sezonowej poszybowały jak szalone do góry. Przedsiębiorca, gdyby utrzymał ceny sprzed sezonu czy dwóch po prostu byłby stratny. Uważam, że obie strony tego sporu powinny być dla siebie wyrozumiałe - komentuje Hanna Mojsiuk.
Izba przekonuje, że przedsiębiorcy nad morzem starają się prowadzić swoją działalność tak sumiennie jak tylko potrafią. Oczywiście zdarzają się przypadki windowania cen i wykorzystywania obecności turystów nad morzem. Jak wyjaśnia ekspert Północnej Izby Gospodarczej ze Świnoujścia wielu przedsiębiorców w pasie nadmorskim działa cały rok, a nie tylko sezonowo. Takie hotele i tacy restauratorzy mają swoich stałych klientów i zależy im na tym, by wracali oni do nich i nieśli w świat dobrą opinie o restauracji.
Mam kawiarnię. W moim lokalu kawa nie podrożała. Ceny zimnych napojów również stoją w miejscu. Przedsiębiorcy żyją z marży i ona utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku lat. Rosną ceny wszystkiego dookoła: towarów, usług technicznych, paliwa, zatrudnienia pracowników, obsługi administracyjnej. Przedsiębiorcy zarabiają coraz mniej, bo koszty są dla niego wyższe przy stojącej w miejscu marży. Kolejna sprawa: nikt nie patrzy, że w wyniku koniunktury gospodarczej mocno wzrastają pensje pracowników, to powoduje inflacje i wzrosty cen. Przedsiębiorcy nie zarabiają więcej mimo wzrostów cen. Oczywiście, że zdarzają się przedsiębiorcy nieuczciwi, ale ich jest mniej i nie polecamy wizyt u nich. Zdarza się jednak, że klienci np. nie czytają cen. Uznają, że cena za 100 gram to cena za cały posiłek. Bardzo często powoduje to dyskusje - mówi Piotr Kośmider, restaurator ze Świnoujścia.
Jak mówi Katarzyna Michalska, doradca gospodarczy, podnoszenie cen to nie jest to prosty temat, bo podwyżki zawsze wiążą się z nieprzyjemną reakcją konsumentów. Wszystko drożeje. Widzimy to niemal w każdym sektorze gospodarki. Oczekiwanie od przedsiębiorców, którzy prowadzą swoją działalność sezonowo, po ciężkim czasie pandemii, że nie podniosą cen, kiedy rosną ceny produktów, paliwa, ale i koszty pracy jest po prostu naiwne i nie na miejscu
Jakie podwyżki są więc akceptowalne? Nie jestem w stanie wskazać konkretnej kwoty. Powinno to być uśrednienie wzrostu standardowych kosztów, z uwzględnieniem kosztów pracy oraz rezerwą finansową na kolejne miesiące, gdy nie daj Boże, możliwe są kolejne utrudnienia. Myślę, że klienci są świadomi cen i wiedzą, że przebywając w kurortach zapłacą za usługi trochę więcej. Słowo "trochę" jest może nieprecyzyjne, ale pokazujące jaka powinna być akceptowalna skala podwyżek - dodaje Michalska.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Paragony grozy to incydenty?
[2021-06-29 20:52 109.69.167.*]
A gofry po 25 pln ????? odpowiedz »
Paragony grozy to incydenty?
[2021-06-29 21:26 95.41.78.*]
To tylko incydent! :) A swoją drogą - skoro są klienci, którzy zapłacą taką cenę, to trudno uznać ją za zawyżoną... odpowiedz »
Paragony grozy to incydenty?
[2021-07-10 09:22 94.172.220.*]
Zapłacą, ale już nie wrócą... odpowiedz »
Dział gastronomia:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Przewodnik Michelin - więcej lokali z
Lepsza kondycja branży
Program inwestycji dla branży turystyka, horeca i
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Dział hotele, pensjonaty:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
50 lecie marki ważnej dla światowego
Enoturystyka rozwija się w
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Best Western wprowadza na rynek nową markę
Redukcja floty w Small Planet Polska
Rząd zajmie się ustawą o imprezach turystycznych
Rada UE zatwierdziła przedłużenie przepisów dot. bezpłatnego roamingu
W biurach podróży końcówka Lata 2018 należy do Egiptu
Czy Polacy chętnie nawiązują wakacyjne znajomości?
Ukraina ponownie otworzyła granice
Praca sezonowa w Pogorzelicy - recepcja Ośrodek Wypoczynkowy
Znana sieć rezygnuje z plastikowych słomek
LOT czeka na nowego Dreamlinera
Zaczekamy na turystów i będziemy gotowi na ich przyjęcie
UNWTO publikuje wskazówki do ponownego uruchomienia turystyki
McDonald`s wygrał sprawę w opolskim sądzie
Styczniowe wyniki Katowice Airport
CBA stawia zarzuty byłemu prezesowi lubelskiego lotniska
Emirates i LATAM podpisują umowę code-share
PLL LOT rozszerza siatkę połączeń do Niemiec
Ruszyły zapisy na 12. edycję New Trends in Tourism
Ceny wyjazdów na lato idą w górę
Jak inwestycja w przyczepę kempingową zmienia oblicze podróży?
Co sądzicie o serwisie wczasowanie.pl ?