TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Niebezpieczne prezentowanie cen w internecie

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostatnio aktywnie działa w stosunku do przedsiębiorców, który w różny i często dość elastyczny sposób podchodzą do prezentacji ofert w internecie. Szczególną uwagę urząd poświęca cenom, więc jeśli nasza firma sprzedaje przez internet warto przyjrzeć się ostatniemu postępowaniu UOKiK.


W styczniu UOKiK rozpoczął postępowanie w sprawie agenta wakacje.pl (Zarzuty UKOiK ostrzeżeniem dla branży?), a dziś widzimy wystąpienie w stosunku do sprzedających bilety na wydarzenia Eventim i Ticketmaster Poland. W stosunku do wakacje.pl zarzut dotyczył prezentacji cen i ewentualnie niepoprawności cen, która wpływa na sortowanie ofert. Także agent travelplanet.pl miał się znaleźć w kręgu zainteresowania UOKiK. Teraz w przypadku Eventim i Ticketmaster Poland zarzut jest nieco inny, ale w skutku dla konsumenta podobny - mianowicie wyświetlane są ceny oznaczone jako "ceny od", które są niemożliwe do osiągnięcia przy zakupie - nawet przy najtańszych miejscach.

Warto zatem zwrócić uwagę na wszelkie reklamy i informacje prezentujące ceny zarówno na naszej stronie, jak i w materiałach reklamowych, czy reklamie internetowej. Jeśli chcemy być spokojni, to prezentowane konsumentom "ceny od" muszą być realne do osiągnięcia, a w toku zamówienia sama cena nie powinna ulegać zmianom lub doliczeniom, które nie mają rozsądnego uzasadnienia lub nie są takie same dla wszystkich ofert. Przykładowo - w gastronomii można doliczyć koszt dostawy i opakowań, ale powinien on być naliczany tak samo... rozwiązanie takie, że np. zrobimy promocję na niektóre dania, ale potem naliczymy im droższe opakowania (np. 5zł, podczas gdy pozostałe dania poza promocją mają 1zł, albo promocyjne dania mają droższą dostawę) może sprowadzić na nas kłopoty.

Szczególnie muszą także uważać firmy dokonujące alfiliacji lub instalacji na swojej stronie widżetów do sprzedaży produktów (np. biletów) przez strony trzecie. Zwłaszcza, jeśli proces sprzedaży będzie realizowany w całości na naszej stronie, to odpowiedzialność za prezentację ofert spada także na nas.

Prezes UOKiK podkreśla jedną bardzo ważną jego zdaniem rzecz Na każdym etapie zapoznawania się z ofertą konsument musi mieć prawdziwą informację o cenie. To bardzo ważny czynnik wpływający na decyzję o zakupie. Cena powinna być prezentowana w sposób jasny i czytelny, nie może wprowadzać w błąd. Musi być podana jako brutto i zawierać wszystkie obowiązkowe opłaty powiedział Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że ceny łatwiej jest kontrolować.

UOKiK prowadzi też aktywnie edukację konsumentów z wielu zakresów, w tym także z turystyki - akcja Akcja #FerieZimowe prowadzona na instagramie www.instagram.com dotyczy ferii i turystki zorganizowanej.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
UOKiK ceny biletów wakacje.pl travelplanet.pl ceny imprez kontrola




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję