Ogłoszenia
Ogłoszenia
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
- Specjalista ds. Turystyki w salonie ITAKA
- OFERTA PRACY - Doradca / Konsultant ds. Turystyki
- Kraków - Specjalista ds. Turystyki
Fałszywy rabat od wakacje.pl
Hakerzy wymyślają coraz nowsze metody na kradzież pieniędzy. Za jednym z takich pomysłów stał pracownik wakacje.pl, który oferował rzekomy rabat klientom, a to on sam czyhał na pieniądze klientów.
Na szczęście wygląda na to, że pracownik działał sam i bez wsparcia jakiejś grupy hakerskiej. Dzięki temu skala szkód jest niewielka. Jednak to co wydarzyło się powinno być ostrzeżeniem dla wszystkich biur i sprzedających on-line.
Dla klientów multiagenta sprawa zaczęła się prosto. Po rezerwacji wycieczki, w kilka dni po wpłaceniu zaliczki, klient otrzymuje e-mail wyglądający podobnie jak e-mail firmowy (jedyna różnica w adresie nadawcy klient@platnosci-wakacje.pl, co stanowiło pewne ostrzeżenie, ale niestety wiele firm posługuje się różnymi domenami) oferujący mu zniżkę:
Dziękujemy za wybranie Wakacje.pl. Dbając o naszych klientów nieustannie udoskonalamy nasze usługi. Dlatego od 1 czerwca 2018 r. możliwe jest dokonanie dopłaty za rezerwację nawet na 60 dni przed planowanym terminem wycieczki. Jak na razie uruchomiliśmy wersję pilotażową tej usługi i w pierwszym miesiącu klienci, którzy zdecydują się na szybsze dokonanie dopłaty otrzymają rabat w wysokości 10%, który zmniejszy aktualną kwotę do zapłaty za rezerwację. Jeżeli chcesz skorzystać z oferty promocyjnej, odpowiedź na tego maila. Tymczasem dziękujemy i życzymy miłego wieczoru.
Otylia Jędrzejewska
młodszy konsultant ds. dopłat
Opisywany przez serwis niebezpiecznik.pl klient odpisał i po chwili otrzymał kolejną wiadomość od "konsultantki ds. dopłat":
Dziękujemy za odpowiedź. W Pana przypadku rabat wyniósłby XXXX zł. Pozostała kwota do dopłaty wyniosłaby więc YYYY. Jeżeli zgadza się Pan na te warunki prosimy o odpowiedź z jakiego banku będzie dokonywana płatność. Wówczas wygenerujemy dla Pana odpowiednie dane do przelewu. Tymczasem dziękuje i życzę miłego dnia.
Otylia Jędrzejewska
młodszy konsultant ds. dopłat
Tutaj osobom technicznym powinno się zapalić światło ostrzegawcze, bowiem wskazanie banku przy płatności on-line jest całkowicie zbędne, całość i tak załatwia pośrednik (jak przelewy24, dotpay, tpay, payu itd.). Jednak klient nie miał o tym pojęcia i choć się zdziwił, to wskazał, że jego bank to Inteligo. Wtedy otrzymał e-mail od "Otylii" z instrukcją wpłaty:
Panie [XXXX], bardzo dziękujemy za odpowiedź. Poniżej przesyłamy dane do przelewu:
Nazwa odbiorcy: DialCom24 Sp. z o.o.
Adres odbiorcy: ul. Kanclerska 15, 60-327 Poznań
Numer konta: 50 1020 5558 1111 1240 4150 0010
Tytuł przelewu: P24-Q31-380-477 ecoPayz
Kwota: [XXXX] PLN
Informujemy, że został naliczony wspomniany rabat w wysokości [ZZZZ] zł. Prosimy o dokładne skopiowanie wszystkich powyższych danych, by firma przelewy24 mogła automatycznie zaksięgować Pana wpłatę. Szczególnie ważny jest tytuł przelewu. Fraza: P24-Q31-380-477 służy do automatycznej weryfikacji płatności w systemie przelewy24 Fraza: ecoPayz to kod rabatowy, który został Panu przyznany
I znów sposób wpłaty powinien zdziwić każdego kupującego on-line. Jednak co zdziwiło i uratowało klienta to fakt otrzymania kolejnego e-maila, który ponaglać miał go do wpłaty - "Otylia" napisała:
Panie [XXXXX], chciałabym się spytać jak wygląda sytuacja z dopłatą? Czy otrzymał Pan maila z danymi do przelewu i ewentualnie potrzebna jest jakaś pomoc? W razie jakichkolwiek pytań lub problemów jestem do dyspozycji. Tymczasem życzę miłego wieczoru
Natarczywość wzbudziła podejrzenie klienta, że coś jest nie tak, skontaktował się on z infolinią wakacje.pl, gdzie dowiedział się, że nie ma takiej promocji jaką mu oferowano. Zgłosił on problem multiagentowi, a także przekazał informacje do serwisu niebezpiecznik.pl, gdzie można przeczytać o szczegółach technicznych niebezpiecznik.pl
Wg informacji potwierdzonych przez wakacje.pl tylko 14 osób padło ofiarą oszustwa. Można spekulować, że na szczęście oszust działał sam i bez wielkiego polotu. Być może wyjaśnieniem jest fraza ecoPayz, która wskazuje na chęć zakupu kart przedpłaconych do gry w internetowych kasynach. Nałóg mógłby tłumaczyć dziwne działanie, które szczęśliwie nie powiodło się w szerszym zakresie.
Czego wszystkie firmy turystyczne sprzedające on-line mogą się nauczyć na tym przypadku? Po pierwsze, aby nadzorować pracowników mających szeroki dostęp do danych klientów i ich płatności, a pokazywać pracownikom potrzebne dane, a nie koniecznie wszystkie (np. osoba księgująca wpłaty nie musi widzieć e-maila, czy telefonu).
Po drugie trzeba zdać sobie sprawę, że wyciek danych sprzedażowych w komplecie (dane osoby + informacje o tym co kupił/zamówił) skończą się katastrofą. Gdyby, bowiem taka baza wpadła w ręce profesjonalnej grupy hakerskiej, to poszkodowanych mogłoby być kilkuset, albo i więcej. Wystarczyło lepiej rozwiązać sprawę płatności (bez pytania o bank lub wskazując wiele kont do przelewu bezpośredniego) i nie być tak natarczywym (dać mniejszą zniżkę, pod rozsądniejszym pretekstem i do rezerwacji z bardziej odległymi datami na początek), a szkody mogły by iść setki tysięcy.
Po tej historii z pewnością nie tylko specjaliści z zakresu bezpieczeństwa zwrócą uwagę na biura podróży i systemy rezerwacyjne. Promocje takie jak first minute lub last minute dają szanse oszustom, bo ludzie często działają pod wpływem chwili i skuszą się na dodatkowy rabat lub inne przywileje w zamian za wpłatę z góry całości. Zagrożeniem jest też podszywanie się pod całą stronę - wystarczy przed kampanią w mediach zakupić domenę www.itaka.eu oraz bazę prywatnych e-maili (za kilkaset złotych są do kupienia bazy milionów e-maili), a później już tylko rozesłać ofertę z fałszywej domeny i czekać na klientów chcących dokonać rezerwacji.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Oszustwo w wakacje.pl
[2018-06-26 13:25 77.255.54.*]
I to nazwisko i imię podane w emailach to rozumiem, że to właśnie ten pracownik ?? Co na to RODO ?? odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Większość Polaków przywita Nowy Rok w
Ceny wakacyjnych wyjazdów w
Dział aktualności dnia:
IGHP: listopad z lepszymi wynikami niż rok
Enter Air podpisuje rekordową umowę z
Polska turystyka rośnie i będzie
Nowe wpisy na Liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego
Starsze aktualności:
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
MSiT chce 10 strategii dla
UN Tourism: Turystyka odbudowała się po
Wizz Air rezygnuje z płatnej
Województwo pomorskie ogłosiło konkurs ofert na rozwój turystyki i
Północna Izba Gospodarcza mówi dość
Znamy zwycięzców konkursu `Czekamy na Was`
Pomorze Zachodnie chce przyciągać ukraińskich turystów
Powstanie czarna lista banków?
Zatwierdzono projekt opłat za wjazd do Wenecji
Egipt: nurkowanie tylko z certyfikowanymi firmami
ACI Europe: Lotnictwo odbudowuje się szybciej niż przewidywaliśmy
Porozumienie code-share trzech przewoźników
Łodzie mieszkalne pomysłem na spokojny urlop na łonie natury
Ryanair z nowym rozkładem lotów z polskich lotnisk
Czy hotele powinny mieć stacje ładowania?
Pięć greckich regionów wygenerowało prawie 90 proc. dochodów z turystyki
Grecja zapowiada otwarcie gastronomii
Krakowska branża turystyczna zastanowi się jak jest przygotowana do nowego otwarcia
Grecja wprowadza obowiązkowe testy PCR dla turystów z 5 krajów
Zmiana zasad wjazdu do Petersburga dla autokarów
Triada - portugalia Hotel Sol Peniche
