Subskrypcja
Subskrypcja



Szukaj
Szukaj



Katowice Airport ukończył dużą inwestycję

W Katowice Airport zakończył się projekt związany z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowaniem pola manewrowego portu do prowadzenia operacji w ograniczonej widzialności (przy zasięgu widzialności wzdłuż drogi startowej poniżej 550 m lub widzialności pionowej poniżej 60 m). Było to kolejne przedsięwzięcie zrealizowane przez Górnośląskie Towarzystwa Lotnicze SA w ramach największego w historii programu rozbudowy infrastruktury pyrzowickiego lotniska, który  trwa od ponad dekady.


Inwestycja rozpoczęła się w październiku 2015 roku. Wykonawcą była firma Skanska SA. Umowa zakładała, że prace budowlane powinny zakończyć się w styczniu 2018 roku, jednak stało się to zdecydowanie wcześniej tj. na przełomie września i października 2017 roku.
 
Zgodnie z przyjętym harmonogramem Skanska SA skupiła się najpierw na realizacji pierwszej części projektu tj. przekształcenia starej drogi startowej w drogę kołowania.  Stara droga startowa o długości 2 800 metrów przestała pełnić swoją funkcję w nocy z 27 na 28 maja 2015 roku, stając się nową drogą kołowania o oznaczeniu H (Hotel).
W strategii rozwoju Katowice Airport założono, że zostanie ona przekształcona w drogę kołowania nie tylko formalnie, ale także pod kątem techniczno-budowlanym.
 
Głównym celem przedsięwzięcia było wzmocnienie nawierzchni poprzez wykonanie nakładki asfaltobetonowej z nadaniem jej właściwej geometrii zapewniającej skuteczne odprowadzania wód deszczowych. Wykonawca na całym zadaniu (blisko 125 tys. m ) wykorzystał w tym celu około 100 tys. ton mieszanek asfaltowych. Ponadto Skanska SA wykonała nowe oznakowanie pionowe i poziome, powstały studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej, a także nowe oświetlenie nawigacyjne. 
 
Przekształcenie objęło starą drogę startową na długości 2380 metrów, pozostały zachodni odcinek drogi o długości 420 metrów nie został objęty tym procesem. Wynika to z faktu, że jest to najmłodszy fragment starej drogi startowej, który powstał w 2000 roku. W związku z rozwojem infrastruktury liniowej KTW, w tym oddaniem do użytku nowej drogi startowej, wspomniany odcinek starej drogi startowej została przekształcony na drogę kołowania H1 (Hotel1)
i płytę postojową nr 4, służące do obsługi samolotów general aviation.
 
Dzięki przekształceniu starej drogi startowej w drogę kołowania o wysokiej nośności z której mogą korzystać samoloty kodu referencyjnego E, czyli np. Boeing 747, czy Boeing 777 wzrosła przepustowość pola manewrowego portu, szczególnie w czasie fal odlotów i przylotów.
 
DODATKOWE OŚWIETLENIE NAWIGACYJNE DRÓG KOŁOWANIA

W drugim etapie projektu przeprowadzona została modernizacja wybranych dróg kołowania i stanowisk postojowych do operacji w warunkach ograniczonej widzialności, poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego osi.
 
W ramach tego zadania zamontowano 269 sztuk lamp zagłębionych. Aktualnie na oświetlenie pola manewrowego oraz stanowisk postojowych składa się 1 794 sztuk lamp krawędziowych i zagłębionych, w tym 1097 sztuk stanowi oświetlenie drogi startowej.

Dzięki realizacji inwestycji  powstała w Pyrzowicach pętla komunikacyjna z oświetleniem zapewniającym nieprzerwane prowadzenia wzrokowe samolotu po osi począwszy od osi drogi startowej, przez wybrane drogi kołowania, skończywszy na określonych stanowiskach postojowych.
 
W praktyce ukończenie pętli komunikacyjnej oznacza, że w momencie kiedy widzialność spada poniżej 550 metrów piloci mogą samodzielnie kołować samolotem do widzialności nie niższej niż 350 metrów.  Wcześniej, gdy widzialność spadała poniżej 550 metrów niezbędna była asysta samochodu "Follow me". Dzięki zrealizowaniu tego przedsięwzięcia poprawiła się dostępność lotniska w warunkach ograniczonej widzialności. Ma ono także pozytywny wpływ na wzrost poziomu bezpieczeństwa.
 
Proces inwestycyjny trwa w Katowice Airport już ponad 10 lat. GTL SA konsekwentnie i skutecznie realizujemy strategię rozwoju infrastruktury. W najbliższych latach mocno skupimy się na dwóch obszarach - modernizacji i rozbudowie terminali pasażerskich łącznie z infrastrukturą towarzyszącą tj. parkingami i drogami wewnętrznymi oraz na rozbudowie płyt postojowych dla samolotów. Nie wykluczamy też kolejnych inwestycji magazynowo-terminalowych w obszarze szeroko pojętej logistyki lotniczej oraz rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów.  W najbliższej dekadzie Pyrzowice ciągle będą miejscem intensywnych inwestycji, gdzie ciągle realizowane będą ważne dla rozwoju portu, a tym samym regionu, przedsięwzięcia budowlane - powiedział Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.
 
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA od 2007 roku realizuje zakrojony na szeroką skalę program rozbudowy infrastruktury kubaturowej i liniowej Katowice Airport. Do tej porty zrealizowano następujące projekty: modernizacja hangaru technicznego, budowa nowego hangaru technicznego, rozbudowa płyty postojowej nr 1 na zachód, rozbudowa płyty postojowej nr 1 na wschód wraz z modernizacją dróg kołowania E1 (Echo 1), E2 (Echo 2) i D (Delta), budowa drogi startowej wraz z systemem dróg kołowania, budowa terminala cargo, budowa płyty do odladzania statków powietrznych oraz płyty postojowej dla samolotów cargo przed nowym terminalem towarowym, rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego A i budowa terminalu pasażerskiego C.
 
Aktualnie w Katowice Airport trwa rozbudowa płyty postojowej cargo na zachód. W toku są prace związane z przygotowanie projektu budowlanego całkowitej modernizacji i rozbudowy terminalu pasażerskiego B. W przyszłym roku rozpocznie się rozbudowa na zachód parkingu nr 1, który znajduje się przed terminalami pasażerskimi, powstanie ponad 600 miejsc postojowych. Trwają prace nad uzbrojenie w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej. Na lotnisku inwestują także partnerzy GTL SA. Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, w południowo-wschodniej części portu, budowana jest nowa wieża kontroli, a Spółka Chopin Airport Development buduje hotel Moxy należący do sieci Marriott.
 




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:




Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij