Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
ACI: Kraków Airport wśród lotnisk notujących największe wzrosty
Ruch pasażerski w Europie utrzymał dodatnią dynamikę w pierwszym kwartale 2025 r. chociaż wzrost spowolnił w porównaniu z poprzednimi latami, co sygnalizuje konsolidację ruchu po COVID-19
Najnowszy raport o ruchu opublikowany przez ACI EUROPE ujawnia, że ruch pasażerski w europejskiej sieci lotnisk wzrósł o +4,3% w pierwszym kwartale 2025 r. w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku. W porównaniu do analogicznego okresu 2024 r. wzrost wyniósł +10,2%. W porównaniu do poziomów sprzed pandemii (Q1 2019) ruch pasażerski wyniósł +3,2%.
Wzrost wolumenu pasażerów w omawianym okresie roku 2025 był w całości napędzany przez ruch międzynarodowy (+5,7%), ponieważ ruch krajowy pozostał na niezmienionym poziomie (0%) w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku. W porównaniu do poziomów sprzed pandemii (I kw. 2019 r.) międzynarodowy ruch pasażerski w I kw. 2025 r. wyniósł +8,9%, podczas gdy krajowy ruch pasażerski pozostał na poziomie -12,8%.
Miesięczny wzrost rok do roku wyhamował w I kw. 2025 r. z +6,9% w styczniu do +3,4% w lutym i +3% w marcu, przy czym ten ostatni odzwierciedlał przypadającą w kwietniu tego roku Wielkanoc.
Nasze dane z I kw. pokazują, że boom turystyczny po pandemii słabnie, ponieważ zmierzamy w kierunku "znormalizowanych" wskaźników wzrostu wolumenu pasażerów, przy czym popyt pozostaje na razie odporny. Odzwierciedla to fakt, że konsumenci stawiają doświadczenia na pierwszym miejscu pomimo coraz trudniejszego otoczenia gospodarczego, a także dynamikę rynków lotniczych we wschodniej i południowej części naszego kontynentu oraz w Azji Środkowej. Podczas gdy popyt transatlantycki słabnie, spodziewamy się, że europejska część tego popytu przeniesie się na inne rynki i pozostajemy pewni sezonu letniego. Największym pytaniem jest to, co stanie się w nadchodzącym sezonie zimowym, biorąc pod uwagę bezprecedensową niepewność makroekonomiczną, z którą obecnie się mierzymy w wyniku ataku administracji Trumpa na globalny wielostronny system handlowy. Oznacza to, że oprócz geopolityki i obecnej presji podaży wynikającej z opóźnień w dostawach i konserwacji samolotów, a także ograniczeń przepustowości infrastruktury i linii lotniczych skupiających się na rentownościach, a nie na rozbudowie przepustowości, możemy zobaczyć, że presja na spadek popytu stanie się rzeczywistością - powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI EUROPE.
Lotniska spoza rynku UE uzyskały lepsze wyniki od średniej europejskiej w I kw. 2025 r., a ich ruch pasażerski wzrósł o +5,7% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Było to spowodowane odbudową lotnisk w Izraelu (+60,4%), a także imponującymi wynikami na szybko rozwijających się rynkach Mołdawii (+56%), Bośni i Hercegowiny (+41,7%), Kosowa (+15,6%), Uzbekistanu (+15,5%), Albanii (+9,1%) i Gruzji (+8,5%). Tymczasem ruch pasażerski pozostał na niezmienionym poziomie na lotniskach w Turcji (0%) i nadal spadał w Rosji.
Ruch pasażerski wzrósł o +4,1% na rynku UE, gdzie rozbieżności w wynikach między rynkami krajowymi pozostały znaczące. Lotniska na Słowacji (+15,9%), w Polsce (+15,4%), na Węgrzech (+14,7%), na Malcie (+13,9%) i Litwie (+13%) odnotowały najlepsze wyniki, podobnie jak lotniska w Chorwacji (+9,6%), Rumunii (+9,2%) i Grecji (+8,8%). Z kolei ruch pasażerski zmniejszył się w Islandii ( 2,5%), Szwecji ( 2,2%) i Irlandii ( 0,5%), a w Niemczech i Austrii (w obu przypadkach +1,1%), a także w Szwajcarii (+1,6%) i Wielkiej Brytanii (+1,7%) pozostał marny.
Spośród innych większych rynków UE+, Włochy (+6,6%) znalazły się na szczycie, a następnie Hiszpania (+4,5%) i Francja (+4,2%).
W I kwartale 2025 r. wystąpiły również znaczne luki w wydajności ruchu pasażerskiego w różnych segmentach branży lotniskowej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Odzwierciedlają one zwiększoną presję konkurencyjną na skutek zmian strukturalnych na rynku lotniczym po pandemii. Ilustruje to dodatkowo fakt, że ruch pasażerski pozostał poniżej poziomów sprzed pandemii (I kw. 2019 r.) w 44% europejskich lotnisk.
Największe lotniska (obsługujące ponad 40 mln pasażerów rocznie) rosły wolniej w 1. kw. 2025 r., osiągając +3%. Spośród nich najlepsze wyniki osiągnęły Rzym-Fiumicino (+9,4%) i Stambuł Sabiha Gokçen (+9,0%). Londyn-Heathrow (-1,5%), pozostając najbardziej ruchliwym europejskim lotniskiem, ucierpiał w wyniku poważnej przerwy w dostawie prądu w marcu. Stambuł (+1,6%) znalazł się na drugim miejscu, a następnie Paryż-Charles de Gaulle (+5,6%) i Madryt (+4,5%) ten ostatni zastąpił Amsterdam-Schiphol (+3%) na czwartej pozycji. Tymczasem ruch pasażerski spadł we Frankfurcie (-0,9%), co spowodowało, że niemiecki hub utrzymał swoją 6. pozycję.
Małe lotniska (poniżej 1 mln pasażerów) odnotowały najlepsze wyniki, a ich ruch pasażerski wzrósł o imponujące +13,4%. Jednak ich wolumeny pozostały niepokojące -34,5% poniżej wolumenów sprzed pandemii (I kw. 2019 r.) ponieważ zarówno przewoźnicy niskokosztowi, jak i przewoźnicy tradycyjni nadal priorytetowo traktowali większe i zamożniejsze rynki.
Duże lotniska (10-25 mln pasażerów) odnotowały drugie najlepsze wyniki na poziomie +6,1%, a na czele znalazły się Tel Awiw (+60,4%), Kraków (+21,9%), Budapeszt (+15,5%), Alicante (+14,6%) i Walencja (+14,3%).
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
ETC: Trzeci kwartał roku udany dla
WTTC: może braknąć rąk do pracy w
Więcej turystów w polskich obiektach
Dział aktualności dnia:
Na czym powinien opierać się rozwój
Stabilny październik w hotelach, wyniki lepsze niż rok
Starsze aktualności:
Wrocław trafi do przewodnika
Muzeum Auschwitz zmienia zasady
WARS testuje płatności
Accor zadowolony z wyników za I
Turcja notuje wzrost przychodów z
IATA: rośnie popyt na loty, spadają wskaźniki wypełnienia
Egipt przedłużył program bezpłatnych wiz
Nowe wydarzenie dla branży
Linia SKY express rozwija
Sopot podsumował kampanię promocyjną poza
Inpost wchodzi na turystyczne
TPN: Tatry odwiedza coraz więcej turystów
UNWTO: 1/3 destynacji turystycznych pozostaje zamknięta
Thomas Cook coraz bliżej sprzedania linii Condor?
O czym dyskutowano w trakcie obrad ECTAA w Łodzi?
Możliwe utrudnienia w ruchu kolejowym podczas wakacji
III Forum Hotelarzy IGHP już za nami
IATA: przewoźnicy potrzebują teraz elastyczności
W październiku wcale nie tak tanio
Katastrofa samolotu pasażerskiego w Indonezji
PARP rozszerza grupę odbiorców wsparcia w ramach KPO
Atrakcje turystyczne Wisły ankieta
Bezpieczeństwo, działanie, nadzieja - nadmorska turystyka u progu sezonu
Nowy ambasador Polski rozpoczął misję w Kijowie
Turystyka może stanowić platformę dla przezwyciężenia pandemii
Duże zainteresowanie Dniami Twierdzy Poznań
Niekorzystny wpływ cen paliwa na ceny wycieczek nieco osłabł?
