Kraków Airport nawiązuje współpracę z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Wspólne działania zmierzające do zwiększenie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami oraz poprawienia dostępności obiektów i usług krakowskiego lotniska, zakłada podpisane 7 sierpnia porozumienie w sprawie współpracy na rzecz osób niepełnosprawnych pomiędzy Kraków Airport a Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Radosław Włoszek, Prezes Zarządu Kraków Airport oraz Dorota Habich - p.o. Prezesa Zarządu PFRON, Zastępca Prezesa Zarządu ds. Programowych, w zakresie swoich kompetencji, postanowili podjąć działania zmierzające do określenia zasad i podjęcia współpracy na rzecz osób niepełnosprawnych.
Podróżujący z krakowskiego lotniska pasażerowie nie muszą obawiać się barier architektonicznych. Terminal pasażerski Kraków Airport i jego otoczenie są przyjazne dla osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej. Pracownicy krakowskiego lotniska regularnie odbywają szkolenia, a zdobyte kwalifikacje pozwalają im udzielać pomocy dostosowanej do indywidualnych potrzeb osób z niej korzystających. - powiedział Radosław Włoszek, Prezes Zarządu Kraków Airport. W podpisanym porozumieniu chodzi nie tylko o obsługę osób niepełnosprawnych, ale również o podjęcie działań zmierzających do tworzenia przyjaznych dla osób niepełnosprawnych miejsc pracy na naszym lotnisku. - dodał.
Podpisane porozumienie przewiduje m.in.: szkolenie pracowników dotyczące kontaktów z osobami niepełnosprawnymi w zakresie ich zatrudniania, jak i podnoszenia jakości usług pasażerów, w tym naukę języka migowego, popularyzowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, a także kształtowanie pozytywnych postaw wobec osób niepełnosprawnych oraz wspieranie projektów i programów w zakresie integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.
Podpisane dzisiaj porozumienie jest bardzo ważne dla PFRON, dlatego że pozyskaliśmy Partnera o bardzo dużym potencjale, który ma głęboką świadomość potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz chce działać na rzecz tych osób i na rzecz społeczności lokalnej. - powiedziała Dorota Habich - p.o. Prezesa Zarządu PFRON, Zastępca Prezesa Zarządu ds. Programowych.
Wraz z podpisaniem porozumienia zrealizowane zostało jedno z jego postanowień tj. podejmowanie wspólnych inicjatyw i przedsięwzięć na rzecz osób niepełnosprawnych w obszarze kultury i sztuki. W dniach od 7 - 14 sierpnia na terenie Kraków Airport dostępna jest wystawa ""Sztuka Osób Niepełnosprawnych". Ekspozycja jest zbiorem wybranych prac największego w Polsce konkursu, który popularyzuje twórczość artystyczną osób niepełnosprawnych.
Wystawa pokazuje, że poziom wrażliwości i komunikacji przez sztukę jest tym co łączy i prowadzi do pełnej integracji i pełnego włączenia osób niepełnosprawnych - powiedziała Dorota Habich.
Na krakowskim lotnisku osoby niepełnosprawne i o ograniczonej sprawności ruchowej mogą skorzystać m.in. z:
- Niebieska ścieżka
Na terenie lotniska funkcjonuje tzw. "niebieska ścieżka" czyli system dedykowanych oznaczeń, a także paneli przywoławczych ułatwiający osobom niepełnosprawnym poruszanie się po lotnisku (samodzielnie lub z bezpłatną asystą). - Odprawa biletowo-paszportowa
Do odprawy osób niepełnosprawnych przystosowane jest osobne stanowisko check-in. Stanowisko to wyposażone jest m.in. w obniżony blat do obsługi osób na wózkach inwalidzkich, jak również dedykowane miejsca siedzące do oczekiwania na kolejny etap podróży. - Kontrola bezpieczeństwa
Osoby niepełnosprawne podlegają kontroli bezpieczeństwa w takim samym zakresie, jak pozostali pasażerowie. Pracownicy Służby Ochrony Lotniska, przeprowadzający kontrolę bezpieczeństwa są odpowiednio przeszkoleni w zakresie obsługi osób niepełnosprawnych. Kraków Airport od lat współpracuje z Fundacją Aktywnej Rehabilitacji, która m.in. przeprowadza okresowe szkolenia dla pracowników lotniska z zakresu obsługi osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej sprawności ruchowej. - Wejście na pokład samolotu
Po przejściu kontroli bezpieczeństwa pasażerowie niepełnosprawni oczekują na wejście na pokład samolotu w salach odlotowych, w których znajdują się specjalnie przystosowane siedziska (miejsca zarezerwowane). W przejściu z sali odlotowej na pokład samolotu towarzyszy mu pracownik asysty. Od wejścia na pokład samolotu dalszej pomocy pasażerowi udziela personel linii lotniczej. - Pętla indukcyjna, tyflomapa
W kwietniu br. punkty informacji lotniskowej zostały doposażone w stałe pętle indukcyjne dla pasażerów z niepełnosprawnością narządu słuchu. Pętla indukcyjna to urządzenie, dzięki któremu osoba posiadająca aparat słuchowy wyposażony w odbiornik pętli indukcyjnej, słyszy głos pracownika informacji bez szumów w tle. Głos przekazywany jest bezpośrednio do aparatu słuchowego obsługiwanego pasażera. Dla osób niewidomych i niedowidzących Kraków Airport przygotowuje tyflomapę - umożliwiającą zorientowanie się w topografii lotniska przy pomocy zmysłu dotyku.
W ramach wprowadzanych udogodnień w terminalu, wyznaczone zostało dodatkowe przejście do kontroli bezpieczeństwa o nazwie "Special Service Line", przeznaczone dla: pasażerów o statusie PRM (ang. Person with Reduced Mobility) podróżujących z asystą lub bez, kobiet w zaawansowanej ciąży, rodzin podróżującym z dziećmi do lat 3. Przejście pozwala na skrócenie czasu oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa i tym samym na zwiększenie komfortu pasażerów wymagających szczególnej opieki.
W pierwszym półroczu (I-VI) 2017 roku w Kraków Airport obsłużono 7269 pasażerów niepełnosprawnych (tj. o 540 PRM więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku). Pasażerowie o statusie PRM stanowili 0,27% wszystkich pasażerów krakowskiego lotniska.
Komentarze
Tagi:
Dział dla turystów:
ECTAA wybrała preferowany kierunek podróży na 2025
Udany pierwszy kwartał w Porcie Lotniczym
Dział transport:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
eSky reklamuje się, że taniej niż u
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Upadnie narodowy włoski przewoźnik?
Unia chce wznowić przyjazdy dla zaszczepionych
Ceny wyjazdów egzotycznych niższe niż przed rokiem
Nowa minister turystyki w Egipcie
Accor dołącza do Sustainable Hospitality Alliance
USA: nie będzie zakazu wnoszenia laptopów na lotach z Europy
Festiwal Kuchni Regionalnej i Tradycyjnej `Opolski Bifyj` odwołany
ULC publikuje dane o ruchu na polskich lotniskach
W co spakować się w podróż - walizkę czy plecak? Podpowiadamy!
Zakaz lotów do UE zniesiony, ale z wyjątkami
Minister Niedzielski zapowiada nowe obostrzenia
Eksplozja w pobliżu lotniska w Kairze
noclegi dla dużej grupy we Lwowie