Ogłoszenia
Ogłoszenia
- BP ITAKA - Doradca Klienta Sklepu Internetowego
- System do zarządzania biurem podróży połączony ze...
- Specjalista ds sprzedaży
- Pilot wycieczek Wiedeń, Budapeszt
- SALON RAINBOW SIERADZ
- Hotel w Austri super okazja
- Zainwestuje w biuro podrózy lub inne
- TUI - KIEROWNIK BIURA
- PRACA W TURCJI
- wakacje.pl Jabłonna - pracownik biura podóży

Jak będą wyglądać dworce przyszłości?
Tradycyjne dworce kolejowe odchodzą do przeszłości. Nowe będą lepiej odpowiadały na potrzeby pasażerów, oferowały nowe usługi, tak by stać się komercyjnymi hubami - podkreśla Bartosz Baca z BBSG.
Klienci oczekują od kolei cyfrowych usług, podobnych do tych oferowanych przez inne branże. Przykładem mogą być udogodnienia wprowadzane przez kolej na Zachodzie, np. zastosowanie geolokalizacji na stacjach czy aplikacje informujące o utrudnieniach.
Dworce kolejowe przyszłości, ich zarządcy i przewoźnicy w większym stopniu będą oferowali pasażerom nowe usługi. Mam nadzieję, że będzie to bazowało na dogłębnym zrozumieniu faktycznych potrzeb pasażerów. Jeżeli tak się stanie, to dworce kolejowe mogą się w przyszłości stać nie tylko hubami transportowymi, lecz także komercyjnymi miejscami, do których będzie się przychodzić na zakupy, jedzenie czy na wystawę artystyczną - podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bartosz Baca, partner BBSG.
Dworce kolejowe od lat przeżywają rozkwit. Z miejsc kojarzonych wyłącznie z kasami i poczekalniami przekształcają się w coraz większe kompleksy. Sektor kolejowy w Polsce przez wiele lat był zaniedbany w każdym aspekcie funkcjonowania tego rynku. To był rynek, który był pozostawiony sam sobie, co w efekcie prowadziło do postępującego spadku jakości, m.in. infrastruktury - podkreśla ekspert BBSG. Zanim wyjdziemy z nowymi pomysłami do pasażerów, z nowymi usługami i produktami, to musimy nadgonić to, co wydarzyło się przez ostatnie 15-20 lat, czyli choćby doprowadzić dworce kolejowe do stanu pewnego higienicznego poziomu. Najpierw trzeba tę podstawową pracę domową odrobić - dodaje.
PKP szacuje, że ok. 300 dworców w Polsce ma duży potencjał komercyjny i oferuje ok. 200 tys. mkw. do wynajęcia. Dzięki temu oferta dla pasażerów staje się coraz większa. W Gdyni dla lokali gastronomicznych ma zostać przeznaczony cały ciąg lokali w kolumnadzie, we Wrocławiu powstaną wyspy, a w Opolu na dworcu znajdzie się miejsce na hostel. To tylko przykłady zmian, jakie czekają polskie dworce.
Dzięki dostępności środków unijnych stoimy przed niepowtarzalną szansą, która nie miała miejsca w historii do tej pory, przeprowadzenia wielkiego programu modernizacyjnego. Projektując modernizację dworców, należy mieć z tyłu głowy to, że one będą musiały przynajmniej po części na siebie zarobić, czyli musimy mieć na uwadze aspekt komercjalizacji czy zwrotu z tej inwestycji - mówi Bartosz Baca.
Jak podkreśla, kluczowe jest to, by funkcja komercyjna nie przesłoniła tej głównej - transportowej. Przykładem jest jeden z dworców w Polsce, gdzie na peron nie można dojść w żaden inny sposób niż nadkładając drogi kilkaset metrów przez galerię handlową. To nie jest najlepsze rozwiązanie. Najlepszym rozwiązaniem jest sytuacja, w której my w sposób płynny przeprowadzamy pasażera przez strefę komercyjną w drodze na peron, natomiast zawsze trzeba znaleźć balans między tymi aspektami - podkreśla Bartosz Baca.
To właśnie zmieniające się oczekiwania pasażerów determinują dziś transformację na kolei. Klienci, którzy coraz częściej i chętniej korzystają z nowych technologii, będą ich oczekiwać także od transportu kolejowego. W Polsce wciąż jeszcze brakuje rozwiązań, które ułatwiają podróżowanie. Najważniejszą rzeczą, z której należy zdać sobie sprawę jest to, że pasażer dzisiaj jest zupełnie kimś innym, niż do tej pory nam się wydawało. Pasażerowie uczą się w innych branżach, choćby w retail czy hotelarskiej, tego, że usługa może być świadczona zupełnie inaczej. Przychodząc do branży transportowej, oni oczekują dokładnie tego samego - przekonuje Bartosz Baca.
Na Zachodzie kolej przechodzi transformację. W Szwecji testowane są bilety zakodowane w chipie wszczepionym pod skórę pasażera. We Francji na stacjach montowane są beacony - zastosowanie geolokalizacji umożliwia osobom z dysfunkcją wzroku dotarcie do wagonu czy znalezienie miejsca, a informacje przekazywane są w formie komunikatów głosowych. Z kolei w Niemczech wprowadzono aplikację, która informuje o utrudnieniach i awarii ruchomych schodów czy wind. W Polsce wciąż jeszcze takich rozwiązań brakuje.
Nie ma jednego, spójnego, zamkniętego katalogu potrzeb pasażerów, bo one zależą od szeregu czynników, od tego, gdzie się znajdujemy fizycznie, od przewoźnika czy dworca. Bardzo prostą i niedrogą rzeczą jest zbadanie potrzeb pasażerów. Bez tego każda inicjatywa, nawet najbardziej wydawałoby się sensowna, może po prostu nie spotkać się z zainteresowaniem, bo wymyślanie usług dla klientów zza biurka jeszcze nigdy nie skończyło się powodzeniem - mówi Bartosz Baca.
Komentarze
Tagi:
Dział dla turystów:
Dział transport:
Ryanair naciska na Modlin i wraca na lotnisko
Polacy będą podróżować, ale
Starsze aktualności:
Małopolska zainauguruje sezon turystyczny Festiwalem
Udany początek roku dla greckiej
PAŻP się ugina, ale czy to
Rosja zawieszona w prawach członka
Itaka rozpoczyna sprzedaż oferty zimowej
Warszawska Organizacja Turystyczna: ograniczenia lotów to duży cios dla
Północna Izba Gospodarcza: musimy krzyczeć, że wypoczynek w Polsce jest
Airbnb będzie musiał przekazywać dane dotyczące noclegów belgijskim organom
Lotnisko w Modlinie będzie mogło obsługiwać po 12 lotów
Ryanair: polski rząd nas
W Śniadaniach Wielkanocnych wzięło udział około 20 tysięcy
WOT organizuje szkolenie z obsługi turystów z
Rozporządzenie w sprawie ograniczeń lotów na warszawskie lotniska
Kontrolerzy: rozmowy są trudne, ale nie tracimy nadziei na
Enter Air ze stratą w pierwszym kwartale
Turystyka aktywna przyciągnie turystów do Macedonii?
Touroperator kończy działalność
BlaBlaCar kupił przewoźnika autobusowego
Turystyka nie przynosi korzyści Sardynii?
LOT notuje coraz lepsze wyniki
Reaktywacja Rady Ekspertów ds. Turystyki
Niemcy usunęły Polskę z listy obszarów ryzyka
Sąd UE rozpatrzył skargi Ryanair na pomoc dla innych przewoźników
SITE Poland prezentowało ofertę polskiej turystyki biznesowej na SITE NITE
Kwarantanna dla przyjeżdżających do Polski przedłużona
LOT rozwija siatkę połączeń z Budapesztu
IGHP: stawka 40 złotych za uchodźcę nie pozwoli na pokrycie nawet podstawowych kosztów
PIH: liczymy na otwarcie jeszcze w lutym. Jesteśmy gotowi, mamy procedury bezpieczeństwa
Mordaszow przekazał udziały w TUI własnej żonie
Motywacja w hotelu - kij czy marchewka?
Wizz Air przywraca połączenia z 10 polskich portów lotniczych
Wspólne stanowisko UNWTO i WHO w sprawie ograniczeń podróży
Zakaz handlu w niedzielę przestanie obowiązywać w miejscowościach turystycznych?
Zamek w Chęcinach liczy na turystyczny rekord
Do sprzedania JASKINIA SOLNA(CZYLI GROTA LECZNICZA)
