TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Coraz więcej turystów będzie chciało doświadczać przygód

Coraz więcej podróżnych będzie się decydowało na przygodowe formy turystyki, a w tej dziedzinie mamy wiele do zaoferowania - przekonuje dyrektor Agencji Promocji i Wspierania Turystyki Republiki Macedonii Północnej, Ljupczo Janevski. W rozmowie z nami opowiada o możliwościach jakie oferuje ten kraj, czy wsparciu rządowym, na które mogą liczyć touroperatorzy.


Ilu polskich turystów odwiedziło Macedonię Północną i czy jest pan zadowolony z tych wyników?

Liczba turystów z Polski systematycznie rośnie, można zauważyć wzrost liczby polskich turystów o 55% w 2018 roku, w porównaniu z rokiem 2017, z liczbą 126 613 noclegów. Tak, jestem zadowolony z wyników i współpracy z polskimi organizatorami turystyki i z Polską jako państwem, jesteśmy bliskimi krajami i wierzę, ze nadal będziemy mieli dużą liczbę polskich turystów i że w przyszłości zbudujemy jeszcze większą i szczerą przyjaźń między naszymi krajami. To jasno odzwierciedla atrakcyjność zarówno oferty turystycznej, jak i form masowej turystyki w szczycie sezonu. Republice Macedonii Północnej potrzebna jest ilość, ale także jakość we wszystkich 4 porach roku.

Ilu turystów spodziewa się pan w tym sezonie?

W pierwszym kwartale 2019 roku znowu zwiększył się procent turystów z Polski o 20-30%, co daje podstawy do optymizmu, że w 2019 roku będziemy mieli jeszcze więcej polskich turystów niż w 2018 roku. Najczęściej spotykane są wycieczki objazdowe, ale nie pozostają też w tyle loty czarterowe z Katowic i Warszawy, ze znanymi nam organizatorami grup turystycznych, z którymi współpracujemy przez lata. To co można u nas zobaczyć i jest ciekawe dla polskich turystów to nieodkryte dotychczas miejsca, treści i atrakcje, więc zapraszam ich, aby je odkrywali podróżując przez nasz kraj, by zwiedzali region winiarski, parki narodowe, historyczne miasta i aby zainteresowali się wydarzeniami i imprezami o charakterze lokalnym i żeby posmakowali lokalnych potraw. Coraz rzadziej spędza się siedmiodniowy urlop w jednym miejscu, a my właśnie zachęcamy, aby turyści, po przyjeździe do naszego kraju odkryli go, poczuli i doznali wrażeń.

Czego nowego, w porównaniu z poprzednim rokiem, mogą spodziewać się turyści w Macedonii Północnej?

Głównymi i najbardziej atrakcyjnymi kierunkami turystyki są Ochryda i Skopje, ze wszystkimi turystycznymi atrakcjami, które oferują te dwa regiony (paralotniarstwo, nurkowanie, alpinizm, kajakarstwo, kulinaria, spacery, zwiedzanie muzeów, zakupy i in.). Ale coraz częściej odwiedzane są parki narodowe, regiony winiarskie (Tikweszki i Demir Kapija), okolice i wsie agroturystyczne, z autentyczną macedońską architekturą. Coraz więcej turystów odwiedza tez wydarzenia kulturalne w różnych miejscach kraju (jak "Galiczka Swadba", Karnawał Wewczanski, Festiwal Wina i Tikweszkie Winobranie, Ochrydzkie Lato, tradycyjne święto "Wodicy ", Festiwal Jazzowy w Skopje i in.).

W ciągu ostatnich kilku lat nasz kraj walczył, by coraz lepiej usytuować się na europejskiej i światowej mapie turystycznej. W ten sposób bardziej staraliśmy się o ilość, a nie o jakość turystów. Nie znaczy to, ze dbanie o ilość jest zawsze negatywne, uważamy, że drogą dbałości o ilość stworzymy takie treści turystyczne, by wydobyć jakość turystyki. O tym świadczy powrót turystów do Macedonii Północnej. Turyści wracają nad najbardziej znane Jezioro Ochrydzkie i do miasta Ochrydy, będących pod ochroną UNESCO i do naszej stolicy, Skopje, które jest najchętniej odwiedzanym miastem. To, co można zaproponować, jest bardzo różnorodne, od turystyki ekologicznej, agroturystyki, do jej przygodowych form, włącznie z formami turystyki adrenalinowej, ale także zwykłego odpoczynku i przyjemności.

To, czego chcą turyści i co proponują biura podróży, według mnie z upływem czasu będzie się zmieniać, coraz więcej podróżnych będzie się decydowało na przygodowe formy turystyki, w której to dziedzinie Republika Macedonii Północnej ma wiele do zaoferowania. Obowiązkowo trzeba zwiedzić Parki Narodowe (Mawrowo, Galiczica, Pelister), chroniony obszar Jasen i kanion Matka w okolicy Skopja, wspaniała przyroda i szczyty górskie, które stanowią wyzwanie dla alpinistów i poszukiwaczy przygód. Smak tradycyjnych macedońskich potraw, kultura, tradycje pozostają na zawsze utrwalone w zmysłach podróżników. W ciągu ostatnich kilku lat klasyczny urlop coraz częściej jest zamieniany na aktywne formy turystyki.

W tym kontekście także macedońskie podmioty turystyczne dorównują światowym trendom i w swoich ofertach są ukierunkowane, by podtrzymywać i realizować projekty w części alternatywnych form turystyki, z aktywną (przygodową) turystyką włącznie. Rozwój alternatywnej turystyki jest częścią priorytetów w Agencji Promocji i Wspierania Turystyki. Ale przygodowa turystyka nie wymaga od nas, byśmy się dostosowali do rynku, lecz byśmy dostosowali do rynku nasze silne strony, które przez wieki są doskonalone, przez naszą kulturę i które są zakorzenione w naszym jedzeniu, winie, muzyce, pejzażach i tradycjach. Dlatego narodowe dziedzictwo, wspólnoty lokalne, autentyzm i różnorodność regionu powinny być rdzeniem naszych produkt w turystycznych. Z drugiej strony, jak już wspomnieliśmy, obecny jest także pewien rodzaj masowej turystyki, w sezonie letnim, wokół jezior (Ochrydzkie, Prespansko i Dojransko), który jest uzupełniony wycieczkami wokół innych, bardziej lub mniej znanych ośrodków turystycznych. Jako szczególnie aktualne mogę wskazać nurkowanie i paralotniarstwo wok ł Jeziora Ochrydzkiego i Parku Narodowego Galiczica, podczas gdy Jezioro Dojransko w ostatnim czasie coraz częściej jest wybierane jako miejsce odpowiednie do organizowania festiwali muzycznych.


Co trzeba poprawić w sprawie dostępności Macedonii?

Macedonia Północna jest stosunkowo mało znana w Europie i dlatego właśnie trzeba ją odwiedzić i odkryć w następnych latach jako cel podróży Chciałbym, abyśmy podkreślili, ze Macedonia jest już promowana na rynku hasłem: "Macedonia twoim następnym kierunkiem". Hasło to mówi i motywuje, ze trzeba ją odwiedzić właśnie teraz. Rekomendowałbym i zachęcał biura podróży i organizator w turystyki z Polski, by "sprzedawali" macedońską gościnność, a także miłość i tradycje, jedzenie i dziewiczą przyrodę. Wszystkim tym trzeba się rozkoszować, dotknąć, poczuć, zobaczyć i posmakować. I, jak już mówiliśmy, alternatywne formy turystyki, spośród których turystyka ekologiczna, agroturystyka, poznawanie i doświadczanie tego, co lokalne - są na pierwszym miejscu i będą stwarzać balans pomiędzy masowymi i pozostałymi formami turystyki.

Od 2018 roku Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły bezpośrednią, regularną linię pomiędzy Warszawą i Skopje, 6 razy w tygodniu, a w 2019 roku przewiduje się także otwarcie linii czarterowej, przez którą uzyska się także połączenie z miastem Ochryda. Uważam, że w ten sposób polscy turyści i obydwa kierunki (Warszawa i Skopje) będą miały możliwość zobaczyć i odwiedzić Macedonię i coraz więcej polskich turystów będzie ją zwiedzać, a także coraz więcej macedońskich turystów będzie odwiedzać Polskę. W ten sposób będziemy mogli umożliwić dodatkowo szybką podróż turystom, a jednocześnie stwarzamy warunki do większych możliwości biznesowych i aby uczynić Macedonię kierunkiem na wyjazdy typu city break.

Czy istnieje szansa, aby niskokosztowi przewoźnicy zaczęli otwierać połączenia z Polski do Macedonii? Jak ich do tego przekonać?

Agencja Promocji i Wspierania Turystyki aktywnie działa w kierunku poprawiania stosunków pomiędzy organizatorami turystyki naszymi i zagranicznymi, i pracuje nad umacnianiem potencjału naszego kraju. Jeśli chodzi o niskobudżetowe firmy i polityki na tym polu, jednak trzeba zobaczyć większe zainteresowanie, a w tym momencie powiązania są świetne. Niskobudżetowe firmy zawsze dążą do otwierania nowych linii do kierunków, które nie mają dobrych połączeń.

Czy program subwencji zostanie utrzymany w tym sezonie? Ilu organizatorów turystyki partycypuje w nim?

Władze Republiki Macedonii Północnej i Agencja Promocji i Wspierania Turystyki udziela poparcia także w dziedzinie subwencjonowania zorganizowanego turystycznego obrotu towarowego w państwie (o tym szczegółowe informacje można znaleźć na naszej stronie internetowej (www.tourismmacedonia.gov.mk ). Model subwencjonowania na 2019 rok pozostanie taki sam. W ciągu tego roku postaramy się, razem z sektorem turystycznym i z wszystkimi odpowiednimi czynnikami w kraju, stworzyć lepszy i udoskonalony sposób subwencjonowania, który umożliwi dotowanie w niskim sezonie, według kategoryzacji, system stymulowania określonych ofert w celu wydłużenia pobytu turystów w kraju. Sposób subwencjonowania trzeba dostosować do światowych tendencji i aby większa liczba touroperatorów tworzyła nowe programy w Macedonii Północnej.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
Macedonia Północna turystyka unesco ochryda skopje




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję