TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Strajk u przewoźnika nie musi być nadzwyczajną okolicznością

Niedawno pisaliśmy o kontrowersyjnym, naszym zdaniem, wyroku brytyjskiego sądu, który uznał iż strajki pracowników przewoźnika lotniczego mogą być uznane za nadzwyczajną okoliczność, która zwalnia z odpowiedzialności odszkodowawczej, z tytułu rozporządzenia 261/04.


O wyroku brytyjskiego sądu pisaliśmy w artykule Ryanair zadowolony z kontrowersyjnego wyroku

Podobna sprawa toczyła się przed irlandzkim Wysokim Trybunałem i wyrok, jaki zapadł, wydaje się być bardziej sprawiedliwy, niż w przypadku orzeczenia brytyjskiego sądu. Irlandzki sąd nakazał Ryanairowi wypłatę odszkodowania dziesięciu pasażerom w związku z odwołanymi lotami z powodu strajku jego irlandzkich pilotów w lipcu 2018 r. - poinformował dziennik The Irish Times, w swoim wydaniu internetowym.

Ryanair kwestionował decyzję, tamtejszego urzędu lotnictwa cywilnego, nakazującą wypłaty odszkodowania dziesięciu pasażerom w związku z odwołaniami lotów w 2018 r. Przewoźnik powoływał się na "nadzwyczajne okoliczności", które wyłączają odpowiedzialność odszkodowawczą.

Rozpatrująca sprawę sędzia powoływała się na orzecznictwo TSUE dotyczące roszczeń wobec linii lotniczych. Z wyroków tych wyłonił się szereg zasad, które pomogły w podjęciu decyzji, czy odstępstwo, o które wnosił Ryanair, miało zastosowanie w tej sprawie, czy też nie. TSUE wyjaśnił, że głównym celem rozporządzenia jest zwiększenie ochrony pasażerów i że rozporządzenie należy rozpatrywać z "perspektywy pasażera" - uznała sędzia Miriam O'Regan.

Sędzia uznała twierdzenie Ryanaira, że strajk mógł zostać uznany za okoliczność nadzwyczajną, a to, czy był on legalny, czy nie, jest ustalane na poziomie prawa krajowego, i nie może mieć to wpływu na stosowanie dyrektywy unijnej.

Ryanair argumentował, że źródłem sporu było pismo związku zawodowego Forsa z maja 2018 r., podczas gdy tamtejszy organ regulacyjny uznał, że przyczyną strajku była decyzja zarządu Ryanair o nieprzyjęciu 11 minimalnych wymogów określonych przez związek zawodowy. Sędzia O'Regan uznała, że Ryanair nie wykazał "nadzwyczajnych okoliczności", ponieważ nie potrafił dowieść, że wydarzenia te nie były nieodłącznie związane z normalnym wykonywaniem jego działalności lub były poza jego faktyczną kontrolą.

Od wyroku Wysokiego Trybunału przysługuje przewoźnikowi odwołanie do Sądu Najwyższego.

Ryanair, w niedawnym komunikacie prasowym, powołując się na wyrok brytyjskiego sądu zapowiadał, iż będzie odrzucał roszczenia odszkodowawcze, powstałe w wyniku strajków pilotów, lub personelu kabinowego swoich pracowników. Wyrok irlandzkiego sądu, jak i orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pokazują, że pomimo tego co mówią przedstawiciele przewoźnika, pasażerowie nie stoją na przegranej pozycji i nie powinni dać się zniechęcić i odpuścić walkę o należne odszkodowanie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
ryanair sąd rozporządzenie 261/04 opóźniony lot strajk




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję