Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PILOTAŻ WŁOCHY
- Praca w biurze podróży
- TUI Sosnowiec zatrudni na stanowiskoSpecjalisty...
- Misja Travel rekrutuje - asystent działu sprzedaży
- specjalista d/s sprzedaży imprez turystycznych
- Rezydent Turystyczny w Bułgarii
- Animator dla dzieci - TUNEZJA
- PRACA W TURCJI
- Salon Firmowy Itaka Tychy
- Salon Firmowy Rainbow Oświęcim

Zarzuty UKOiK ostrzeżeniem dla branży?
Spółka Wakacje.pl jest oskarżana przez UOKiK, że ceny prezentowane na liście wyszukiwania ofert mogą wprowadzać w błąd. Jak podaje UOKiK przykładowo na stronie z wynikami wyszukiwania 7 dni w 5-gwiazdkowym hotelu na Riwierze Tureckiej w przeliczeniu na osobę kosztowało 2111 zł, a po wejściu na stronę danej oferty i zaktualizowaniu ceny koszt rósł do 2558 zł.
Postawiłem spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. Cena to jedno z podstawowych kryteriów, które bierzemy pod uwagę, planując wyjazd. Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność. To pierwsze takie działanie na rynku usług turystycznych. Będziemy się dalej przyglądać praktykom dotyczącym podawania cen w tej branży niezależnie od tego, czy są to duże biura podróży, małe firmy czy portale pośredniczące w sprzedaży ofert - mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Z monitoringu serwisu Wakacje.pl przeprowadzonego przez UOKiK wynika, że problem zaniżonych cen w wynikach wyszukiwania dotyczył blisko 2/3 przebadanych ofert. W około 10 proc. przypadków ceny prezentowane w wyszukiwarce były z kolei zawyżone. Różnice między cenami widocznymi w wynikach wyszukiwania i na stronach konkretnych ofert wynosiły od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w przeliczeniu na każdego uczestnika wycieczki.
Niepełne lub nieaktualne ceny w wynikach wyszukiwania mają też wpływ na wyniki sortowania ofert według kryterium od najtańszej oraz wyniki ich filtrowania w określonym przedziale cenowym. W efekcie konsumenci mogą dostać dezinformujące dane, np. rzeczywiście najtańsza oferta może się znaleźć na dalekim miejscu. Może to utrudniać dokonanie optymalnego wyboru usługi wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Od lipca 2022 r. - już w trakcie postępowania wyjaśniającego - spółka Wakacje.pl zaczęła zamieszczać przy wynikach wyszukiwania symbol, po rozwinięciu którego pojawia się informacja, że w niektórych przypadkach cena może się zmienić. Zdaniem Prezesa Urzędu nie zmienia to faktu, że konsumenci mogą być dalej wprowadzani w błąd. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.
Zarząd Wakacje.pl jest zaskoczony takim postawieniem sprawy i tłumaczy, że prezentuje ofertę partnerów zewnętrznych (biur podróży) i nigdy nie wpływają na wysokość cen ich ofert prezentowanych w serwisie www.wakacje.pl, a wysokość cen wynika tylko i wyłącznie z polityki sprzedażowej biur podróży.
Trudności w naliczaniu cen imprez turystycznych i częste zmiany cen są zmorą dzisiejszych biur podróży. Fakt, że biura działają w konkurencyjnym środowisku powoduje, że reagują bardziej dynamicznie na zmiany cen. A to rodzi za sobą konsekwencje - zmiana cen (zwłaszcza częsta i prowadzona w dzień, a nie jako zmiana dobowa np. o północy) jest koszmarem dla systemów pośredników i agentów. Systemy informatyczne muszą być gotowe do tego, aby w razie zmiany cen, nie sprzedać, ani nie oferować towaru z złej cenie. Problemy techniczne nasilają się szczególnie, jeśli organizatorzy stosują własne sposoby rozliczania dopłat lub upustów.
Patrząc także na booking.com, który jest zmuszony umieszczać notkę o takiej treści "Wysokość prowizji i inne świadczenia mogą mieć wpływ na pozycję obiektu w wynikach wyszukiwania." przed wynikami wyszukiwania, można sądzić, że problemy z sortowaniem i prezentacją ofert są już zauważane przez regulatorów. W booking.com w zasadach podlinkowanych do w/w informacji nie ma mowy o zmianie cen. Być może zatem ten element przesądził o reakcji UOKiKu.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
SGTiH Vistula wyróżniła
Tradycyjne modele sprzedaży
Rok 2023 będzie udany według
Starsze aktualności:
Lotniska regionalne odzyskały
Zarzuty UKOiK ostrzeżeniem dla
B&B Hotels planuje dalsze
Jeszcze jest taniej niż w last
Jak wakacje.pl podsumowały sezon
Grudzień rozczarowujący dla
Ryanair naciska na Modlin i wraca na lotnisko
Polacy będą podróżować, ale
Sun&Snow zachęca do
Heathrow wprowadza limit pasażerów
POT wzmacnia pion odpowiedzialny za promocję w internecie
PLL LOT przedłużają umowę z dostawcą rozwiązań technologicznych
Opłata recyklingowa także w gastronomii
PPL wspiera Port Lotniczy Poznań-Ławica
Panika może zaszkodzić bardziej niż sam koronawirus?
Rzecznik MŚP: o lockdownie nie powinni decydować sami lekarze, głos ekonomistów też jest ważny
Także przewoźnik spoza UE może zapłacić odszkodowanie za opóźniony lot
Narodowy Instytut Dziedzictwa: nowa odsłona kampanii przeciwko niszczeniu zabytków
Włochy wydłużą ważność voucherów
Czy kryteria zakazu lotów są sensowne?
Rego-Bis umożliwi turystom kibicowanie na Euro 2020
Boeing zakończył testy modelu 737 MAX
Prezes znanego przewoźnika zmienia branżę
Muzea w Stambule z ambitnym planem
Poznań po raz 16 gospodarzem Festiwalu Dobrego Smaku
UIA wprowadza zmiany w strukturze swoich taryf
UNWTO potępia decyzję USA o przywróceniu części ograniczeń turystycznych
Ile wytrzyma polska gastronomia?
Prawie pół Polski w czerwonej strefie, MSZ apeluje o rezygnację z podróży