TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Ten rok będzie lepszy niż przed pandemią

Ruch lotniczy w Polsce i na świecie odbudowuje się. Wiele analiz wskazywało, że powrót do poziomów z 2019 roku, czyli 4 miliardy 600 milionów podróży rocznie, nastąpi dopiero w roku 2024 - a jest to możliwe już w bieżącym roku.


Przykładowo linie Ryanair już mają więcej pasażerów niż przed pandemią. Na czołówkę, jeżeli idzie o przyrost ruchu pasażerskiego, wychodzą Indie - gdzie ruch jest już większy niż w 2019 roku. Na świecie na koniec marca zanotowano lotniczy ruch pasażerski na poziomie 88% wolumenów z 2019 roku. W Polsce w 2019 roku ruch na lotniskach wyniósł 49 milionów pasażerów, a w 2022 już 41 mln. Co więcej, dane IATA - sojuszu, w którym uczestniczy około 90% linii lotniczych - wskazują, że nawet obecne podwyżki cen biletów nie zniechęcają do latania.

Od maja do września rezerwacje w porównaniu do 2022 roku są już o ponad 35% większe. Póki co ceny się ustabilizowały, ale średnia cena w tym roku będzie o około 20% wyższa niż w roku ubiegłym.

Niestety obawiam się, że nie wszędzie zanotujemy bezbolesny wzrost. Cały czas mamy do czynienia z brakami personalnymi, brakami na lotniskach w różnych miejscach obsługi - czy to związane z przewozem bagażu, czy systemem kontroli. A więc w Polsce będą nas czekały perturbacje na lotniskach powiedział serwisowi eNewsroom.pl Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR.

Na szczęście pozytywne dane płyną z LOT-u, który pochwalił się wstępnie, że będzie miał zysk za 2022 rok i to zapewne ponad 100 milionów złotych. LOT przewiózł w ubiegłym roku 8 milionów pasażerów - a więc powrót do poziomu 10 milionów notowanego przed pandemią jest osiągalny nawet w tym roku. Oczywiście mogą się pojawić jakieś nagłe, niespodziewane perturbacje - związane z wojną czy cenami paliw - bo to jest bardzo duży czynnik kosztowy, największy większości linii lotniczych. Będą też nowe wyzwania dla lotnictwa związane z ochroną środowiska. Można spodziewać się odchodzenia od zerowych podatków na paliwo lotnicze, zmniejszenia bezpłatnych uprawnień do emisji - przełoży się to na wyższe koszty dla linii lotniczych, a więc wyższe ceny biletów wskazuje Furgalski.

Warto też wspomnieć, że PLL LOT musi działać nie tylko w zakresie spłaty długów z pandemii i rozwoju linii, ale także poprawy jakości - w sierpniu prestiżowe szwedzkie czasopismo "R d & Rön" wpisało nasze narodowe linie lotnicze na czarną listę firm, która zawiera firmy będące nieprzyjazne dla swoich klientów. LOT nie jest tam sam, są także KLM i Ryanair, ale to niewielkie pocieszenie. PLL LOT jest drugą linią lotniczą w kraju (wg. statystyk za 2022) z 8,5 mln pasażerów przewiezionych w 2022 roku. Wyprzedził go Ryanair z 13,3 mln pasażerów, a goni go Wizz Air z 7,6 mln pasażerów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
linie lotnicze rok 2023 statystyki ilość pasażerów ruch lotniczy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję