Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Przyszłość turystyki i infrastruktury zdrowotnej "na tapecie"
W dniu 23 czerwca w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego w sali "Pod Kopułą" odbyła się konferencja tematyczna "Infrastruktura społeczna: Kultura i turystyka oraz wsparcie infrastruktury zdrowotnej". Organizatorem debaty w ramach konsultacji Narodowej Strategii Spójności na lata 2007-2013 był Departament Polityki Regionalnej.
Rząd przygotował wstępną wersję programu operacyjnego i chce poznać opinie, uwagi i postulaty zainteresowanych środowisk i grup społecznych. Będą one uwzględniane przy ustalaniu ostatecznego kształtu dokumentów.
Poniżej przedstawiamy wybrane informacje z materiałów opracowany w Departamencie Turystyki (stan na 12 czerwca 2006 r.).
Najważniejszym programem zakładającym wsparcie rozwoju turystyki w Polsce jest Program Operacyjny "Innowacyjna Gospodarka", a dokładnie punkt 4.5 Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym oraz 7.3. Promocja walorów turystycznych Polski.
4.5 Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym
- Cel działania: Wsparcie projektów inwestycyjnych o charakterze ponadregionalnym dla stworzenia konkurencyjnych i innowacyjnych produktów turystycznych.
- Opis działania: W ramach działania zaplanowano dofinansowanie inwestycji mających na celu wzmocnienie konkurencyjnych projektów turystycznych o znaczeniu ponadregionalnym, w szczególności produktów sieciowych. Wspierane będą również projekty punktowe, dotyczące największych atrakcji turystycznych Polski, przyciągających turystów z kraju i z zagranicy oraz stanowiących o konkurencyjności polskiej oferty turystycznej na międzynarodowym rynku turystycznym. Wsparcie skierowane będzie przede wszystkim do następujących grup podmiotów: jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków i zrzeszeń, przedsiębiorców i instytucji otoczenia biznesu tworzących lub realizujących wspólne przedsięwzięcie. Tak pojęta kooperacja pozwoli na wykreowanie ponadregionalnych i ogólnopolskich produktów turystycznych, dzięki połączeniu potencjałów znajdujących się w regionach, przyczyniając się do wzrostu atrakcyjności turystycznej Polski, przy jednoczesnym wzroście przedsiębiorczości oraz generowaniu nowych miejsc pracy.
- Typy projektów: Kompleksowe projekty, polegające na utworzeniu sieciowych produktów turystycznych, zakładających inwestycje w:
- budowę lub rozbudowę obiektów konferencyjno-kongresowych,
- budowę lub rozbudowę obiektów o charakterze turystyczno-rekreacyjnym na terenie uzdrowisk,
- budowę lub rozbudowę infrastruktury rekreacyjnej i rozrywkowej,
- zagospodarowanie obiektów i terenów poprzemysłowych i powojskowych na cele turystyczne,
- budowę lub rozbudowę sieci obiektów noclegowych, gastronomicznych i towarzyszącej turystyki kwalifikowanej,
- budowę lub rozbudowę kompleksowych szlaków turystycznych rozumianych jako: zespół bazy noclegowej, gastronomicznej, informacyjnej oraz infrastruktury towarzyszącej (paraturystycznej) w tym np. wypożyczalni sprzętu turystycznego, skupionej wokół atrakcji turystycznych tworzących rdzeń szlaku.
Ponadto wspierane będą działania promocyjne, ściśle związane z realizowanymi w ramach projektu inwestycjami.
Szczególne znaczenie będą miały projekty przyczyniające się do kompleksowego zagospodarowywania turystycznego terenu, realizowane z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz realizowane przez grupę podmiotów wspólnie ze sobą kooperujących (jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorców, instytucje otoczenia biznesu).
W wyjątkowych i szczególnie uzasadnionych przypadkach wsparcie zostanie udzielone na wsparcie projektów punktowych o szczególnym znaczeniu dla turystyki polskiej, mających przynajmniej znaczenie ponadregionalne. Projekty te powinny dotyczyć najczęściej odwiedzanych atrakcji turystycznych, zarówno kulturowych jak i przyrodniczych, wyróżniających się na krajowym rynku turystyczny i stanowiących o atrakcyjności Polski na arenie międzynarodowej. - Kryteria wyboru projektów:
- Lokalizacja projektu na obszarze co najmniej 2 regionów (za wyjątkiem projektów punktowych),
- Wartość projektów co najmniej 20 mln PLN
- Liczba korzystających z obiektu - co najmniej 100 tys. osób rocznie
- Kooperacja podmiotów w zakresie realizowanego projektu (jst, przedsiębiorcy, instytucje otoczenia biznesu),
- Zgodność z zapisami dokumentów programowych, szczególnie ze Strategią Rozwoju Turystyki na lata 2007-13 oraz strategią rozwoju turystyki w regionie,
- Zgodność z celem i zakresem merytorycznym działania oraz zasadność realizacji projektu,
- Wpływ nowej inwestycji na aktywizację gospodarczą regionu oraz tworzenie nowych miejsc pracy,
- Zgodność z planami zagospodarowania przestrzennego,
- Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, w tym skierowanych do specyficznych grup turystów (dzieci, niepełnosprawnych, ludzi starszych etc.), a także wpisujących się w realizację polityk horyzontalnych UE (równość szans, ochrona środowiska, rozwój ICT). - Tryb wyboru projektów: Lista kluczowych projektów, konkursowy schemat grantowy
- Odbiorcy pomocy:
- Instytucje otoczenia biznesu
- Grupy podmiotów: jednostki samorządu terytorialnego + przedsiębiorcy + instytucje otoczenia biznesu
- Jednostki samorządu terytorialnego z co najmniej dwóch województw.
7.3. Promocja walorów turystycznych Polski.
- Cel działania: Wzmocnienie konkurencyjności gospodarki poprzez promocję zagranicą produktów turystycznych o zasięgu ponadregionalnym.
- Opis działania: Działanie polega na wsparciu projektów w zakresie promocji i rozwoju konkurencyjnych produktów turystycznych o zasięgu ponadregionalnym, w szczególności poprzez:
- wsparcie badań marketingowych zakończonych kampanią marketingową i wykorzystania wyników badań w kampaniach promocyjnych oraz tworzeniu nowej oferty produktowej i usługowej (tworzenie i rozwój nowych typów i grup produktów i usług turystycznych),
- wsparcie doradztwa i szkoleń w dziedzinie tworzenia i promocji produktów turystycznych na rynku krajowym i zagranicznym,
- wsparcie działań dotyczących promocji polskich produktów turystycznych zagranicą,
- tworzenie i koordynację ogólnopolskiego systemu rezerwacji i systemu informacji turystycznej. - Typy projektów:
- Projekty doradcze w zakresie tworzenia systemu rezerwacji i systemu informacji, a także projekty doradcze związane z opracowaniem i realizacją strategii promocji produktu turystycznego;
- Projekty szkoleniowe z zakresu tworzenia strategii i planów promocji, przeprowadzania badań marketingowych, kampanii reklamowych, tworzenia, rozwijania i promocji produktów turystycznych, obsługiwania systemów rezerwacyjnych i informacyjnych;
- Projekty inwestycyjne w zakresie niezbędnym do stworzenia ogólnopolskiego systemu rezerwacji i systemu informacji turystycznej
- Projekty marketingowe w zakresie planowania i realizacji badań marketingowych, przygotowania strategii promocji, przygotowania materiałów promocyjno-informacyjnych, multimedialnych kampanii promocyjnych, systemów identyfikacji wizualnej. - Kryteria wyboru:
- Minimalna wartość projektu 100 tys. euro (do ustalenia)
- trwałość efektów projektu w czasie;
- znajomość potrzeb grupy docelowej i dopasowanie projektu do tych potrzeb;
- realizacja polityk horyzontalnych UE (równość szans, ochrona środowiska, budowa społeczeństwa informacyjnego).Działania skierowane na rynki zagraniczne, trwałość efektów projektu w czasie, realizacja polityk horyzontalnych UE (równość szans, ochrona środowiska, budowa społeczeństwa informacyjnego). - Tryb wyboru projektów: Projekty własne POT/Konkursowy schemat grantowy (do ustalenia)
- Odbiorcy pomocy: Instytucje otoczenia biznesu działające w branży turystycznej
Ponadto, projekty związane z turystyką zostały ujęte w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej, który będzie realizowany na terenie 5 województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. W ramach programu, wsparcie zostanie udzielone na projekty dotyczące m.in. wspólnych kampanii promocyjnych dla przyciągnięcia inwestorów i turystów (Działanie 4. Promocja i współpraca w Priorytecie I Nowoczesna gospodarka) oraz projekty z zakresu budowy i modernizacji infrastruktury konferencyjno-wystawienniczo-targowej (Działanie 2 Infrastruktura wspierająca funkcje metropolitalne w Priorytecie II Miejskie ośrodki wzrostu).
Wsparcie projektów, które mogą w sposób pośredni przyczynić się do rozwoju turystyki, przewiduje również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Realizowane będą projekty dotyczące m.in. rewitalizacji, rewaloryzacji, konserwacji, renowacji, zachowania, modernizacji, adaptacji na cele kulturalne zabytkowych obiektów i zespołów obiektów wraz z i ich otoczeniem (Działanie 12.1. Ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego o znaczeniu ponadregionalnym w Priorytecie XII Kultura i dziedzictwo kulturowe).
Dla rozwoju zasobów ludzkich stworzony został horyzontalny Program Operacyjny Kapitał Ludzki, gdzie na zasadach ogólnych branża turystyczna będzie mogła uzyskać wsparcie m.in. w ramach Priorytetu II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw, Priorytetu VII Regionalne kadry gospodarki, Priorytetu VIII Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Ze szczegółowymi informacjami na temat zapisów dotyczących turystyki w Programach Operacyjnych na lata 2007-2013, realizowanych na szczeblu centralnym, można zapoznać się na stronie Ministerstwa Gospodarki.
Komentarze
Tagi:
Dział centra informacji i promocji:
W Polsce podróże są
a&o Hostels promuje turystykę młodzieżową w
Polska turystyka rośnie i będzie
Polacy wśród laureatów konkursu na najlepszy film
Dział prawo i podatki:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
Linia Rzeszów - Warszawa będzie zmodernizowana?
Szczecin: fiskus wystawił 65% mandatów więcej
Kinga Rusin wybuduje ekologiczny hotel
Promocja w Triadzie - na 600-lecie bitwy pod Grunwaldem
Coraz więcej tanich połączeń z Warszawy!
Problemy z paszportami w Małopolskim, Pomorskim i na Opolszczyźnie!
Upadek dużych szansą dla mniejszych?
9 restauracji Rostiks-KFC w Rosji w ręce AmRestu
ULC zatwierdził rozkład lotów na sezon zima 2007/2008
Dolnośląskie: hotele skategoryzowane czy nie?
Zielone dachy i tarasy, czyli jak będzie wyglądać owe SPA w Świnoujściu?
Problemy touroperatorów z agentami
Czterogwiazdkowy Hotel Platinum w Ostródzie już otwarty
