TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Pociągiem na Okęcie w 2011 roku

Kolejarze zapowiedzieli, że na warszawskie Okęcie będzie można dotrzeć pociągiem już w 2011 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe podpiszą we wtorek umowę na budowę 1,5 kilometra torów kolejowych, które będą docierały do terminalu. To będzie w Polsce drugie, po krakowskich Balicach, połączenie kolejowe portu lotniczego z centrum miasta. Inne lotniska muszą poczekać na tego typu połączenie. Budową torów na Okęcie zajmie się konsorcjum, z liderem - firmą Bilfinger Berger Polska na czele. Wartość inwestycji wynosi 411 mln zł. Podziemna stacja kolejowa jest gotowa od kilku lat, jednak aby można było dotrzeć do niej pociągiem, należy przedłużyć o prawie 1,5 km tory z pobliskiego Służewca.


Łącznik miał zostać wykonany już cztery lata temu. Jak wyjaśnił rzecznik PKP SA Michał Wrzosek, opóźnienie wynikło z winy czeskiej spółki Sudop, która miała przygotować w trakcie pół roku projekt tunelu, którym miałyby przebiegać tory. Po dwóch latach PKP Polskie Linie Kolejowe odebrały firmie zlecenie, przekazując je innej spółce, która je ukończyła.

Budowa łącznika zajmie prawdopodobnie 20 miesięcy. Kolejarze zapewnili, że dojazd z lotniska do centrum stolicy zajmie tylko kilkanaście minut.

Jedynym polskim portem lotniczym, na które można dotrzeć pociągiem, są krakowskie Balice. Tam, połączenie działa od roku 2006. Jak powiedział rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe Krzysztof Łańcucki, w planach pozostaje przedłużenie tej linii. Wyjaśnił, że obecnie pociąg nie podjeżdża pod sam terminal, a pasażerowie są zmuszeni jechać dalej autobusem bądź przejść ok. dwustu metrów.

Zdaniem prezesa Instytutu Turystyki Krzysztofa Łopacińskiego, liczba kursów odbywanych przez pociągi pozostawia wiele do życzenia. Wyjaśnił, że linia nie jest odpowiednio wydajna. Wystarczy, że na lotnisku wyląduje samolot z ponad stu pasażerami na pokładzie, wówczas nie wszyscy zmieszczą się do pociągu, niektórzy są zmuszeni czekać na następny.

Inne porty lotnicze nadal czekają na połączenia kolejowe. Powodem jest jak zwykle brak funduszy.

Łopaciński jest zdania, że tego typu połączenia są portom w Polsce potrzebne. Zaznaczył, że dojazd samochodem z lotniska do centrum większości miast jest zdecydowanie utrudniony, zaś pociągiem można dojechać szybko i wygodniej. Wyjaśnił ponadto, że część z nich, owszem, ma swoje bocznice kolejowe, jednak nie są one przystosowane do obsługi ruchu pasażerskiego. Zaznaczył, że nawet jeżeli porty posiadają połączenia kolejowe, to wozi się po nich paliwo albo inne zaopatrzenie.

Ekspert rynku transportowego Adrian Furgalski wyjaśnił, że plany wybudowania linii kolejowej na podkatowickie Pyrzowice okazały się zbyt drogie. Jak powiedział, w trakcie kalkulowania kosztów stało się jasne, że wybudowanie połączenia pochłonie ok. miliarda złotych, a nie kilkadziesiąt milionów. Tylu pieniędzy nikt nie ma.

Łańcucki podał, że dokumentacja przedprojektowa oraz projektowa torów na lotnisko zostanie ukończona w 2011 r. Przyznał, że przed Euro 2012 na Pyrzowice pociągiem z pewnością nie pojedziemy.

Zdaniem Furgalskiego, do roku 2004 budowa linii kolejowych była nieuzasadniona, bowiem z lotnisk regionalnych nie korzystała taka liczba pasażerów jak w chwili obecnej. Nie było również chętnych, którzy chcieliby zainwestować w infrastrukturę okołolotniskową. PKP Polskie Linie Kolejowe miały i w dalszym ciągu mają kłopoty z utrzymaniem istniejącej już sieci torów, natomiast spółka Polskie Porty Lotnicze skupiała się przede wszystkim na porcie w Warszawie. Z tego wzięła się dzisiejsza sytuacja.

Według Furgalskiego, dokonując wyboru lokalizacji portu lotniczego bierze się pod uwagę dostępność linii kolejowej. Jak powiedział, przykładowo na lotnisku w Modlinie znajduje się bocznica kolejowa. Co prawda należy do wojska, jednak, jak stwierdził, nie musi to stanowić problemu i będzie można dojechać tam pociągiem.

Wojewoda mazowiecki wydał we wrześniu pozwolenie na budowę lotniska pasażerskiego w Modlinie. Samorząd województwa wyda na tę inwestycję ponad 50 mln zł. Unia Europejska przyzna na ten cel ok. 76 mln zł dofinansowania. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji przeznaczone zostanie na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych, a ponadto modernizację bocznicy oraz budowę stacji kolejowej w Modlinie.

Jak na razie, osoby podróżujące z warszawskiego Okęcia od niedzieli (24 października) będą miały możliwość skorzystania z nowych połączeń lotniczych. Z rozpoczęciem sezonu zimowego przewoźnicy zaoferują pasażerom cztery nowe kierunki - do Londynu Gatwick (Wielka Brytania), słowackiej Bratysławy oraz Popradu Tatry. W połowie listopada ruszy dodatkowo połączenie z rosyjskim Kaliningradem.

Jakub Mielniczuk, rzecznik warszawskiego lotniska poinformował, że pomimo spadku w ruchu pasażerskim linie lotnicze walczą o klientów, otwierając nowe trasy.

Dodał, że połączenie do Popradu zostało skierowane przede wszystkim do narciarzy, którzy w krótkim czasie z Warszawy będą mogli dotrzeć na stok, unikając np. korków.

Połączenie do Popradu Tatry będzie obsługiwane przez słowackiego przewoźnika Danube Wings. Samolot będzie kursował do Popradu trzy razy w tygodniu: w środy, piątki oraz niedziele. Słowackie linie uruchomią ponadto loty do Bratysławy, które będą się odbywały dwa razy w tygodniu: w środy i piątki.

Nowe połączenie do Londynu Gatwick będzie obsługiwane przez irlandzkiego przewoźnika Aer Lingus. Rejsy będą się odbywały raz dziennie, od poniedziałku do niedzieli.

Polski przewoźnik LOT powraca od 16 listopada z połączeniem do Kaliningradu. Firma posiadała owy kierunek w swojej ofercie w latach 2002-2008, ale ze względu na spadek jego opłacalności postanowiła je we wrześniu ubiegłego roku zawiesić. W tym roku loty na tej trasie będą się odbywały codziennie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
Okęcie dojazd kolejowy na Okęcie PKP Polskie Linie Kolejowe Balice budowa torów Belifinger Berger Polska Michał Wrzosek Krzysztof Łańcucki Krzysztof Łopaciński Instytut Turystyki obsługa ruchu pasażerskiego porty lotnicze w Polsce Adrian Furgalski Pyrzowice lotnisko w Modlinie Danube Wings Poprad Tatry Jakub Mielniczuk LOT Londyn Gatwick Kaliningrad nowe połączenia a Okęcia Aer Lingus




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję