TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Sprawdź czy nie przepłacasz za gwarancję

Gwarancje ubezpieczeniowe to temat, który stale budzi emocje w branży turystycznej.


W artykule Gwarancje ubezpieczeniowe - kto przepłacił? podejmowaliśmy temat organizatorów turystyki, którzy mogli przepłacić za zabezpieczenie działalności swojego biura. Jak się okazuje, taka sytuacja ma miejsce nie tylko w teorii.

Niedawno rozmawialiśmy z właścicielem jednego z biur zajmujących się głównie turystyką przyjazdową. Znakomitą większość imprez obsługiwanych przez to biuro, to wyjazdy na zlecenie zagranicznych biur podróży, a więc podmiotów, które nie mieszczą się w definicji klienta w rozumieniu ustawy o usługach turystycznych. Otóż przez lata ten przedsiębiorca miał naliczaną gwarancję od całości swoich przychodów, w tym roku przedstawił ubezpieczycielowi wyliczenie przychodów, wyłącznie z tytułu organizacji imprez turystycznych na rzecz klientów. Suma ta była aż o... 95 proc. niższa od przychodów będących podstawą do wyliczania gwarancji ubezpieczeniowej w latach wcześniejszych. Co ciekawe, sama suma gwarancyjna wynosi jedną trzecią tego, co w zeszłym roku. Ciekawa jest ta relacja - aż 20-krotny spadek przychodu i tylko 3-krotny spadek wysokości sumy gwarancyjnej.

Warto wspomnieć, że zgodnie z art. 3 ustawy o usługach turystycznych klientem jest osoba, która zamierza zawrzeć lub zawarła umowę o świadczenie usług turystycznych na swoją rzecz lub na rzecz innej osoby, a zawarcie tej umowy nie stanowi przedmiotu jej działalności gospodarczej, jak i osoba, na rzecz której umowa została zawarta, a także osoba, której przekazano prawo do korzystania z usług turystycznych objętych uprzednio zawartą umową. Zatem zagraniczne (ani jakiekolwiek) biuro podróży nie mieści się w tej definicji.

Wspominany przedsiębiorca prosił o wspomnienie jego historii ku przestrodze dla innych organizatorów, którzy mogą być w podobnej sytuacji. Należy pamiętać, że jeżeli sami nie zadbamy o własne interesy nie zrobi tego ani ubezpieczyciel, ani żaden urząd. Oczywiście część touroperatorów traktuje wysokość gwarancji w sposób prestiżowy, jednakże dotyczy to przede wszystkim dużych biur podróży zajmujących się turystyką wyjazdową. Natomiast wielu mniejszych przedsiębiorców chętnie zmniejszyłoby wysokość swojego zabezpieczenia, ponieważ jest ono jednak poważnym wydatkiem w ciągu roku. Jak się okazuje, być może niektórzy będą mieli do tego okazję.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
gwarancja ubezpieczeniowa biuro podróży turystyka przyjazdowa urząd ubezpieczyciel ustawa o usługach turystycznych


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję