TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Najwyższe przychody w historii PKP Intercity

W 2016 roku z usług PKP Intercity skorzystało 38,5 mln klientów, czyli o 7,3 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej. Oznacza to 24% procentowy wzrost liczby podróżnych w porównaniu do 2015 roku. Natomiast praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 57,5 mln pociągokilometrów, czyli o 25% wyższy niż w ubiegłym roku.


Prognoza na 2016 rok, dotycząca liczby podróżnych, zakładała 37 mln pasażerów. Udało się osiągnąć wynik lepszy o 1,5 mln. To pokazuje, że kolejowe przewozy pasażerskie cieszą się coraz większym zainteresowaniem i coraz więcej podróżnych wybiera pociąg, jako preferowaną formę transportu - wyjaśnia Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. Jesteśmy bardzo zadowoleni z dobrych wyników przewozowych podczas sezonu wakacyjnego. Tylko podczas dwóch letnich miesięcy przewieźliśmy prawie 8 mln pasażerów. Natomiast w sierpniu osiągnęliśmy najlepszy wynik miesięczny od 2010 roku - na pokładach naszych pociągów podróżowały ponad 4 mln osób - dodaje.

W ubiegłym roku wzrost liczby pasażerów jest widoczny wśród wszystkich grup klientów. Z usług PKP Intercity skorzystało o 51% więcej seniorów, 32% rodzin i 26% studentów. Największe wzrosty spółka odnotowała w segmencie pociągów ekonomicznych - na ich pokładach podróżowało 27% więcej klientów niż w 2015 roku. Wzrosty podróżnych były widoczne na niemal wszystkich trasach. Największe zanotowano na liniach obsługiwanych nowymi pociągami PesaDART i FLIRT3: Białystok - Warszawa (+208%.) i Olsztyn - Warszawa (+135%). Nadal wzrost liczby podróżnych widoczny jest w relacjach: Warszawa - Wrocław (+28%) oraz Trójmiasto - Warszawa (+22%). Wciąż najwyższa frekwencja występuje w pociągach, kursujących na linii Kraków - Warszawa. W 2016 roku na tej trasie podróżowało 2,4 mln osób, co oznacza najlepszy wynik w historii spółki.

Wynik finansowy na plusie

W 2016 roku PKP Intercity osiągnęło najwyższe przychody przewozowe w historii spółki, uzyskując wynik na poziomie 1,77 mld zł, czyli o 24% większe niż w poprzednim roku. Ponadto przewoźnik po raz pierwszy od wielu lat ma dodatni wynik finansowy. Jeszcze w roku ubiegłym wynosił on -56,8 mln zł, a za 2016 rok jest na plusie: 47 mln zł. To wzrost rok do roku na poziomie 103,8 mln zł.

Należy zaznaczyć, że rok rocznie PKP Intercity notowało ujemny wynik finansowy aż do teraz, ponieważ Spółka w 2016 roku wypracowała zysk na poziomie 47 mln złotych - jest to nie tylko ogromny sukces, ale przede wszystkim motywacja do polepszania oferty i dostępności usług, oferowanych przez PKP Intercity. Przeprowadzono szereg działań, które przyczyniły się do takiego wyniku. Wprowadzone oszczędności to m.in. częściowa rezygnacja z usług firm zewnętrznych i wykonywanie prac zasobami wewnętrznymi czy dynamiczne reagowanie na zapotrzebowanie pasażerów - mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury i Budownictwa.

Nowa strategia taborowa

Aby utrzymać rosnący trend w przewozach i zachować konkurencyjność wobec innych przewoźników, PKP Intercity opracowało nową strategię taborową na lata 2016-2020. Przewiduje ona inwestycje na poziomie ok. 2,5 mld zł. Znaczna część pieniędzy zostanie przeznaczona na odnowę parku taborowego. Plan zakłada modernizację 455 wagonów i zakup 55 nowych. Dodatkowo przewoźnik kupi 40 lokomotyw - 30 elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 w ramach modernizacji zostanie przystosowana do prędkości 160 km/h. Zmiany obejmą także zaplecza techniczne. PKP Intercity zaplanowało modernizację 15 stacji postojowych. Wybrane z nich zostaną wyposażone m.in. w całoroczne myjnie z zamkniętym obiegiem wody czy urządzenia do podgrzewania rozjazdów w zimie. Nowoczesne obiekty pojawią się m.in. w: Warszawie, Lublinie, Kołobrzegu, Olsztynie czy Szczecinie. W ubiegłym roku przewoźnik zrealizował naprawy 373 wagonów oraz 69 lokomotyw, a także zmodernizował 16 wagonów i 7 lokomotyw. Natomiast do połowy 2017 roku zostaną rozpisane przetargi na pozostałe działania. Pierwsze efekty strategii będzie można zobaczyć w przyszłym roku.

Plany na 2017 rok

W 2017 roku, oprócz realizacji nowej strategii taborowej, PKP Intercity planuje skupić się na rozwoju obszaru sprzedaży oraz obsługi klienta. Przewoźnikowi zależy na usprawnieniu zakupu biletów przez internet. W pierwszej połowie roku planowane jest wdrożenie zakupu biletów z różnymi zniżkami w jednej transakcji czy wprowadzenie nowych połączeń międzynarodowych. Zakładane jest również poszerzenie oferty biletowej.

Te i wiele innych zmian w założeniach PKP Intercity powinno pozwolić przewieźć ponad 39 milionów pasażerów w 2017 roku, zwiększyć przychód oraz utrzymać dodatni wynik finansowy.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
wynik finansowy przeoźnik kolejowy pkp intercity linie kolejowe transport zysk finanse




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję