Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
- Specjalista ds. Turystyki w salonie ITAKA
- OFERTA PRACY - Doradca / Konsultant ds. Turystyki
- Kraków - Specjalista ds. Turystyki
- Meble do biura podróży, wyposażenie salonu TUI na...
Rok zaczął się obiecująco na lotniskach regionalnych. Później było znacznie gorzej
Związek Regionalnych Portów Lotniczych zebrał statystyki ruchu pasażerskiego ogółem za pierwsze trzy miesiące 2020 roku w trzynastu funkcjonujących w Polsce lotniskach regionalnych.
Ze zgromadzonych danych wynika, że od początku stycznia do końca marca br. z siatki połączeń regularnych i czarterowych lotnisk regionalnych skorzystało w sumie 4,83 miliona podróżnych, to jest o 835 tysięcy mniej (-14,7%) w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku. Bezpośrednią przyczyną spadku ruchu był początek pandemii koronawirusa, której efektem było m.in. wprowadzenie 15 marca br. zakazu pasażerskich lotów krajowych oraz międzynarodowych na rejsach z i do Polski.
W pierwszym kwartale 2020 r. we wszystkich czternastu polski portach lotniczych obsłużono ponad 7,9 mln podróżnych, to jest o 1,38 mln mniej (-14,8%) w porównaniu z okresem od stycznia do marca ub.r. Pomimo dużego spadku ruchu zachwianiu nie uległ podział rynku. Podobnie jak w latach ubiegłych, nadal 61% pasażerów obsłużonych zostało w lotniskach regionalnych, a 39% na Lotnisku Chopina w Warszawie.
W niniejszym podsumowaniu polskie lotniska regionalne zostały podzielone na dwie grupy. W grupie pierwszej znalazły się porty, które w 2019 obsłużyły powyżej jednego miliona pasażerów, a w grupie drugiej te, które nie przekroczyły tej granicy.
W grupie pierwszej najwięcej pasażerów, w trakcie trzech pierwszych miesięcy bieżącego roku, skorzystało z siatki połączeń lotniska w Krakowie, było ich 1,53 mln. Na drugim miejscu znalazł się Gdańsk z liczbą 887 tys. podróżnych, trzecie były Katowice - 651 tys., następnie Wrocław - 526 tys., Modlin - 489 tys. i Poznań - 331 tys. W grupie drugiej, w okresie od stycznia do marca br., najwięcej podróżnych, bo 116,8 tys., obsłużono w Rzeszowie. Drugim portem został Szczecin z wynikiem 92,1 tys. pasażerów. Na kolejnych miejscach znalazły się: Bydgoszcz - 72,1 tys., Lublin - 59,1 tys., Łódź - 37,4 tys., Olsztyn - 28,5 tys. i Zielona Góra - 6,6 tys.
W grupie pierwszej, w okresie od stycznia do marca br., wszystkie porty zanotowały spadek ruchu pasażerskiego w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku. W Modlinie obsłużono o 229 tys. pasażerów mniej (-31,9%), we Wrocławiu o 165 tys. (-23,9%), w Gdańsku o 144 tys. (-11,4%), w Krakowie o 98 tys. (-6%), w Katowicach o 60 tys. (-8,5%), a w Poznaniu o 56 tys. (-14,5%).
W grupie drugiej tylko jeden port odnotował wzrost ruchu. Mowa o Zielonej Górze, gdzie w pierwszym kwartale 2020 roku obsłużono o 2 161 podróżnych więcej (+48%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Pozostałe lotniska odnotowały spadek liczby podróżnych. W Rzeszowie było ich o 47 tys. mniej (-29%), w Szczecinie o 23 tys. (-20%), w Lublinie o 16 tys. (-21,9%), w Bydgoszczy o 13 tys. (-15,3%) , w Łodzi o 11,7 tys. (-23,9%) i o 1,6 tys. (-5,4%) w Olsztynie.
Pierwszy kwartał 2020 roku to preludium do największego kryzysu w ponad 100-letniej historii lotnictwa komunikacyjnego. Styczeń i luty to czas, gdy w branży lotniczej o koronawirusie słyszeliśmy głównie w mediach. Potwierdzają to zresztą statystyki ruchu pasażerskiego, bo były one bardzo dobre. Zarówno w styczniu, jak i w lutym, lotniska regionalne obsłużyły o ponad 11% podróżnych więcej w porównaniu z tymi samymi miesiącami ubiegłego roku. Warto podkreślić, że w każdym z tych dwóch, tradycyjnie najsłabszych miesięcy w roku, w regionach obsłużono 2 miliony podróżnych. Wynik ten osiągnięto po raz pierwszy w historii. Powyższe dane zwiastowały kolejny świetny rok dla lotnisk regionalnych. Przyszedł jednak marzec, a z nim do Europy wkroczyła pandemia koronawirusa. W konsekwencji, od 15 marca br., w Polsce został wprowadzony zakaz lotów. Trzeci miesiąc roku trzynaście lotnisk regionalnych zakończyło z wynikiem 785 tysięcy obsłużonych pasażerów, to jest o 1,2 miliona mniej w porównaniu z marcem ubiegłego roku. Spadek ruchu wyniósł aż 67%. W połowie marca polska branża lotnicza została odcięta od większości przychodów, na długie - jak ostatecznie miało się okazać - prawie trzy miesiące. - mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
Pasażerski ruch lotniczy został przywrócony na razie w ograniczonym zakresie, co nie zmienia faktu, że wszystkie podmioty związane w Polsce z lotnictwem komunikacyjnym czeka długi i żmudny proces wychodzenia z ciągle trwającego, potężnego kryzysu. Na większości lotnisk ruch jest ciągle na tyle niski, że przychody nadal nie pokrywają w całości kosztów. Najnowsze analizy europejskiego oddziału Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych mówią o tym, że do poziomu ruchu sprzed pandemii, europejska branża lotnicza może wrócić dopiero w 2024 roku. Przed nami bardzo trudny czas. - dodaje Tomasik.
W 2019 roku z siatki połączeń trzynastu polskich portów regionalnych skorzystało rekordowe 30,2 mln podróżnych, to o ponad 2,14 mln więcej w porównaniu z 2018 rokiem. Był to najlepszy wynik w historii lotnisk funkcjonujących w regionach. Dynamika wzrostu ruchu wyniosła 7,6% i była wyższa od średniej dynamiki europejskich lotnisk, która według ACI Europe ukształtowała się na poziomie 3,2%.
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
ETC: Trzeci kwartał roku udany dla
WTTC: może braknąć rąk do pracy w
Więcej turystów w polskich obiektach
Dział transport:
LOT zapowiada nowe połączenia z
Enter Air podpisuje rekordową umowę z
Sąd UE rozpatrzył skargę
Starsze aktualności:
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
MSiT chce 10 strategii dla
UN Tourism: Turystyka odbudowała się po
Wizz Air rezygnuje z płatnej
Województwo pomorskie ogłosiło konkurs ofert na rozwój turystyki i
Emirates wprowadzają nowe uniformy dla obsługi pasażerów premium i
Chorwacja kusi turystów festiwalami kulinarnymi
WTTC: zamiast zakazywać lotów z całych krajów, skupmy się na konkretnych podróżnych
Itaka dostosowuje ofertę i rozpoczyna sprzedaż zimy
Ostatnie zapisy na workshop dla organizatorów turystyki pielgrzymkowej
Drugie kairskie lotnisko już otwarte
Wizz Air zmienia zasady dotyczące bagażu podręcznego
Grecja zanotowała w czerwcu przychody z turystyki większe niż przed pandemią
tUI DAJE GWARANCJE CENY ZA DARMO I OZNAJMIA ZE U AGENTW ZA NIA SIE PLACI!!
Dariusz Rogowski spotkał się z Zarządem ITRP
IGHP z nową dyrektor regionalną
Rada UE zmienia zalecenie w sprawie ograniczeń przemieszczania się
Trend eko w branży winiarskiej
Singapore Airlines wprowadzi opłaty za rezerwacje przez GDS
Polska branża turystyczna ma szansę przetrwać
Turystyka bez barier z większym budżetem
przemyslenia zwiazane z branza i studiami z nia zwiazanymi
weekend majowy 2010 Turcja, Alanya- Gunes Suntime*** All Inc
TUgether: Aby pomagać, musimy pracować. Nie odwołujcie spotkań
UOKiK wydaje decyzję w sprawie Travelist.pl
WHO: Ograniczanie podróżowania nie jest rozwiązaniem na koronawirusa
Polska wysoko w rankingu kierunków dla przemysłu spotkań
Którzy przewoźnicy najbardziej hałasują na Heathrow?
