Ogłoszenia
Ogłoszenia
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
- Specjalista ds. Turystyki w salonie ITAKA
- OFERTA PRACY - Doradca / Konsultant ds. Turystyki
- Kraków - Specjalista ds. Turystyki
- Meble do biura podróży, wyposażenie salonu TUI na...
- SPECJALISTA DS. TURYSTYKI
Turyści pozwali agenta za nieudzielenie informacji o wymaganych dokumentach
Grupa turystów, składająca się z trzech rodzin wybierała się na wczasy do Egiptu. Na kilka dni przed wyjazdem kupili wycieczkę, za pośrednictwem jednego z agentów. Na lotnisku okazało się, że dwójka dzieci nie ma wystarczająco długo ważnego paszportu, aby wjechać do Egiptu i część turystów musiała zrezygnować z wyjazdu.
Turyści pozwali agenta, domagając się zwrotu kosztów wycieczki, oraz dojazdu na lotnisko, a także odszkodowania za straty moralne, twierdząc, że nie zostali poinformowani o wymaganej ważności paszportu.
Strona pozwana wskazała, że w umowie-zgłoszeniu na imprezę turystyczną, powód poświadczył, że otrzymał, przeczytał i zaakceptował treść dokumentu Ogólne Warunki Uczestnictwa , Niezbędne Informacje dla Podróżnych oraz treść umowy. Ponadto zapoznał się z informacjami dotyczącymi przepisów paszportowych, wizowych oraz przeciwwskazań zdrowotnych związanych z uczestnictwem w imprezie,a akceptując pkt 7.1 wymienionych Ogólnych Warunków Umów zobowiązał się do przestrzegania przepisów paszportowych, celnych, zdrowotnych i innych przepisów kraju do którego podróżuje. W ocenie pozwanej powód nadto nie udowodnił roszczenia w zakresie żądania zapłaty kwoty 700,00 zł z tytułu poniesionych kosztów podróży na lotnisko., jak też nie wskazał podstawy prawnej żądania kwoty 1.200,00 zł tytułem zadośćuczynienia.
Rozpatrujący sprawę Sąd Rejonowy w Słupsku oddalił powództwo, ponieważ pozwana została niewłaściwa osoba. Sąd podkreślił, że umowa łączyła turystów z organizatorem, a nie agentem i to organizator powinien zostać pozwany. Sprawa była rozpatrywana jeszcze na gruncie Ustawy o usługach turystycznych i dyrektywy 90/314. Z ustawy o usługach turystycznych i z częściowo implementowanej DYREKTYWY RADY z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek (90/314/EWG - Dz.U.UE L z dnia 23 czerwca 1990 r.) wynika, że jedynym odpowiedzialnym za usługi turystyczne jest organizator turystyki. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż w przypadku zaistnienia odpowiedzialności kontraktowej z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy klient powinien kierować swe żądania do organizatora imprezy turystycznej. Tak się jednak w niniejszej sprawie nie stało, ponieważ powództwo wytoczono agentowi przed którym doszło do zawarcia umowy. Agent sprzedający przedmiotową wycieczkę nie odpowiada jednak za wykonanie umowy, gdyż wykonał umowę w imieniu i na rzecz organizatora. Nawet w przypadku winy tego agenta, który nie przekazał właściwych informacji, niezbędnych do tego by do wylotu w ogóle doszło (zgodnie z twierdzeniami powoda i świadków okoliczność ta została potwierdzona w opinii sądu), to organizator nie może zwolnić ani ograniczyć swojej odpowiedzialności. Może mieć jednak dalsze roszczenia do agenta. - uznał sąd w uzasadnieniu do wyroku o sygnaturze IC 106/15. Wyrok nie jest prawomocny, a z jego pełnym uzasadnieniem można zapoznać się pod adresem www.orzeczenia.ms.gov.pl
Zdaniem sądu, zebrany materiał dowodowy wskazał, że agent nie dopełnił swoich obowiązków. Strona pozwana zaprzeczała temu stwierdzeniu, dodatkowo powołując się na to, że w każdym katalogu jest zawarty taki zapis. Byłoby to zasadne o tyle, gdyby powód dysponował takim katalogiem, czego strona pozwana zgodnie z obowiązkiem wynikającym z przepisy 6 k.c. nie udowodniła. Powód twierdził, że żadnego katalogu nie dostał, a jedynie podpisał umowę. Strona pozwana podnosiła, że jeżeli powód umowę podpisał, to potwierdził, że zapoznał się z przepisami transportowymi, wizowymi, zdrowotnymi związanymi z uczestnictwem w przedmiotowej imprezie turystycznej. - uznał sąd, podkreślając, że to, że agent działał w sposób niewłaściwy, czy nierzetelny nie stanowią o tym, że można go skutecznie pozwać. W mniejszym przypadku za jego działanie odpowiadać winien organizator, ale ten nie został pozwany w sprawie, mimo iż powód był reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika - można przeczytać w uzasadnieniu wyroku.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Turyści pozwali agenta
[2020-06-30 17:57 91.231.36.*]
Czego to ludzie nie wymyślą żeby domagać się zadośćuczynienia za swą głupotę. odpowiedz »
Turyści pozwali agenta
[2021-01-04 21:35 31.0.120.*]
Dodam ,że też miałam takiego Klienta, przy podpisywaniu Umowy kilkakrotnie zadawałam pytanie , czy na pewno ma ważny Paszport?
Wylot do Egiptu , ważnośc Paszportu -6 m-cy do przodu.
Klient zapewnił, że ma ważny Paszport i pojechał na lotnisko, gdzie nie wpuszczono Go do samolotu z powodu przeterminowanej daty ważności. Dokładnie brakowało parę dni.
W biurze nikt przecież nie nagrywa Klientów, brak świadków, jak udowodnić przed Sądem ,że Klient byl informowany ? Klient zawsze może powiedzieć ,że nie informowano go i to co podpisał , to nie wie co podpisał.
Całe szczęście , mój Klient normalny , pogodził się ze stratą.
Jako Agent pomogłam Klientowi odzyskać częśc pieniędzy, które usatysfakcjonowały Klienta.
Wyjazd Klienta na każdy dokument potwierdzający tozsamość i nie sprawdzenie jego wazności , to tak jakbyśmy wyjechali samochodem bez ważnego , przeterminowanego ubezpieczenia i prawa jazdy.
Bardzo dużo Klientów nie sprawdza ważności Dowodów Osobistych szczególnie u dzieci.
Mało tego , rodzice zawsze są pewni ,że SA WAŻNE.
Tak więc żeby uniknąć problemów , najlepiej robić rezerwacje z dokumentem potwierdzającym tozsamość. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Enter Air podpisuje rekordową umowę z
Darmowe szkolenia dla branży
Drogie Święta i Sylwester w
Polacy wśród laureatów konkursu na najlepszy film
Nowe wpisy na Liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego
Dział prawo i podatki:
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
MSiT chce 10 strategii dla
UN Tourism: Turystyka odbudowała się po
Wizz Air rezygnuje z płatnej
Województwo pomorskie ogłosiło konkurs ofert na rozwój turystyki i
Emirates wprowadzają nowe uniformy dla obsługi pasażerów premium i
W poniedziałek rozpoczynają się ferie
Wakacje.pl: turyści znów chętnie kupują wycieczki
Dobry rok dla Kolei Dolnośląskich
Egipt droższy, Cypr tańszy niż przed rokiem
WTTC: można przyspieszyć odradzanie się turystyki
AccorHotels rozpoczyna współpracę z Orient Express
Sieć B&B zakupiła kolejne hotele
CPK wskazuje preferowaną lokalizację
Niemcy wprowadzają kwarantannę dla przyjeżdżających z niektórych regionów Polski
Rząd rozważa obowiązkowe szczepienia m.in dla pracowników gastronomii
Krakowski Tramwaj Wodny rozpoczął sezon
Szykuje się czwarty miliarder w polskiej branży turystycznej?
Jakie wyzwania dla hoteli w 2025?
Rekordowy czerwiec dla Wizz Air
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z agentami
Stanowisko Polskiej Izby Turystyki w sprawie KPO
Słowacja: kwarantanna dla niezaszczepionych przyjeżdżających
Dolny Śląsk podsumowuje promocję regionu
Lotnisko w Bydgoszczy zapowiada nowe inwestycje
Zagospodarowanie turystyczne zagranicznego miasta
