Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Młodszy Specjalista ds. obsługi klienta
- Doradca klienta Biuro Podróży Itaka Kraków M1
- RAINBOW Doradca Klienta
- NEKERA - Flight Specialist
- NEKERA - Product Manager (Warszawa)
- pilot Wiedeń : 31.05-01.06.2024
- Poszukiwany pilot 05.06-07.06
- Przewodnik Kulinarny w Warszawie
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds turystyki
UOKiK wydał decyzję w sprawie PKP PLK
UOKiK wydał decyzję, w której uznał, że PKP PLK mogły wykorzystywać swoją pozycję rynkową w relacjach z dostawcami produktów i technologii kolejowych. Spółka zobowiązała się do zmiany praktyki, która mogła ograniczać konkurencję.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie PKP PLK we wrześniu 2017 r. Wątpliwości urzędu wzbudziły postanowienia które znalazły się w procedurze System Zarządzania Bezpieczeństwem SMS-PW-17. Dotyczy ona zasad dopuszczania do stosowania produktów i technologii kolejowych, takich jak szyny, podkłady czy sieć trakcyjna. Produkt, który nie otrzyma zgody zarządcy sieci wydanej zgodnie z tą procedurą, nie może być stosowany na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK. Dostawca, który nie przejdzie pozytywnie procedury nie może oferować produktów i technologii nie tylko samemu PKP PLK, ale także innym podmiotom, którym spółka zleca budowę, remont, czy modernizację linii kolejowej.
UOKiK zakwestionował regulacje ograniczające wysokość odpowiedzialności odszkodowawczej PKP PLK w przypadku jakiegokolwiek roszczenia związanego z procesem certyfikacji do wartości jednego produktu, który jest poddany procedurze. Zdaniem UOKiK niedozwolone mogło być również przerzucenie na potencjalnego dostawcę całej odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku badań eksploatacyjnych, w tym szkody powstałe u osób trzecich.
Ponadto urząd uznał, że konkurencję mogło również ograniczać postanowienie procedury SMS-PW-17, które powoduje jej zawieszenie, jeżeli dostawca wystąpi z skargami lub roszczeniami. Urząd uznał, że postanowienie to mogło zniechęcać dostawców do występowania ze skargami i roszczeniami wobec PKP PLK. Rozpatrzenie takich skarg i wniosków, zwłaszcza jeżeli miałoby to miejsce na drodze sądowej, mogłoby bowiem zająć nawet kilka lat. W tym czasie dostawca byłby więc w praktyce pozbawiony możliwości sprzedaży swoich produktów.
PKP PLK zarządza prawie wszystkimi liniami kolejowym w Polsce. Spółki, które posiadają tak znaczącą pozycję na danym rynku nie mogą wykorzystywać jej na niekorzyść swoich kontrahentów. Uznaliśmy, że działania PKP PLK mogły stanowić naruszenie konkurencji. Cieszy fakt, że spółka w trakcie postępowania zobowiązała się do zmiany swoich praktyk. Dzięki temu możliwe będzie szybkie wyeliminowanie działań utrudniających działalność dostawców produktów i technologii kolejowych - mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Zgodnie ze złożonym zobowiązaniem PKP PLK w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji wykreśli z procedury SMS-PW-17 postanowienie dotyczące jej zawieszenia w przypadku skarg lub roszczeń. Spółka nie będzie również stosowała tej praktyki w przyszłości. W przypadku dwóch pozostałych zakwestionowanych postanowień przedsiębiorca zobowiązał się, że nie będzie stosował ich w dokumentach dotyczących zasad dopuszczania produktów i technologii na swoich liniach kolejowych.
Spółka będzie musiała również złożyć sprawozdanie z realizacji zobowiązania.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
GTM: Pozytywne sygnały dla niemieckiej przyjazdówki
Jakie cele stawia grecki minister turystyki?
ULC o konsekwencjach twardego Brexitu
Linie KLM będą walczyć z hałasem
W Krakowie odbędzie się konferencja dot. potrzeb pracodawców z branży turystycznej
Turysta z Irlandii odpowie za niszczenie Muzeum Auschwitz
Jak zmniejszyć szanse na problemy w podróżach samolotem?
Harmony Polish Hotels sugeruje hotelarzom pożądane praktyki w dobie epidemii
Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń: Potrzebujemy natychmiastowej pomocy, a konkretów brak
120 samolotów Emirates przejdzie modernizację
Emirates wznawiają kolejne połączenia
IATA: Pracownikom branży lotniczej grozi katastrofa
FlyGermania zaprasza polskich pasażerów
Ryanair wprowadza nową opcję zapłaty za bilet
FlixBus zaczyna walkę o klienta na polskim rynku
przyjazdy turystów do polski na 4 -5 dni
Zapraszamy do zamieszczania ofert na portalu www.TuŚpimy.pl