Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro Podróży Elit Tours
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
Zobacz także
Karta pokładowa może wystarczyć do wykazania potwierdzonej rezerwacji na lot
Stanowisko Parlamentu Europejskiego w sprawie zmiany przepisów dot. praw pasażerów
Emirates wprowadzają nowe uniformy dla obsługi pasażerów premium i VIP
Oficjalny start sezonu zimowego
Sąd Apelacyjny zmienił niekorzystny dla pasażerów wyrok
Niedawno pisaliśmy o wyroku, w którym sąd uznał, iż cesja wierzytelności dotyczącej roszczenia za opóźniony lot jest nieskuteczna. Apelację od podobnego wyroku rozpatrywał Sąd Okręgowy w Warszawie.
O wyżej wymienionym orzeczeniu pisaliśmy w artykule Wyrok sądu może utrudnić życie firmom zajmującym się odszkodowaniami za opóźnione loty
Sąd odwoławczy nie podzielił rozważań sądu I instancji w zakresie, w jakim doprowadziły one do wniosku, że cesja wierzytelności pasażerów opóźnionego lotu, ze względu na szczególny charakter tych roszczeń była niedopuszczalna, w konsekwencji czego powód miałby nie posiadać czynnej legitymacji procesowej.
W pierwszej kolejności, nie można się zgodzić ze stanowiskiem, że odszkodowanie przysługujące pasażerom rejsów opóźnionych jest prawem osobistym, ściśle związanym z osobą pasażera i ma charakter zadośćuczynienia, do którego mają zastosowanie przepisy art. 448 i 449 k.c. - a co za tym idzie nie mogą zostać zbyte, chyba że są już wymagalne i że zostały uznane na piśmie albo przyznane prawomocnym orzeczeniem, z czym bez wątpienia nie mamy miejsca w niniejszej sprawie. Chybiony jest również argument, że odszkodowanie to nie może być przedmiotem cesji ze względu na treść przepisu art. 509 § 1 k.c., albowiem przelew taki sprzeciwia się właściwości zobowiązania - można przeczytać w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze V Ca 3205/18. Z jego uzasadnieniem można zapoznać się pod adresem www.orzeczenia.ms.gov.pl
Zdaniem sądu odwoławczego odszkodowanie wywodzone z rozporządzenia nr 261/04 nie jest odszkodowaniem mającym charakter zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych. Jest to bowiem świadczenie, którego celem i funkcją jest ryczałtowe zniwelowanie szkody powstałej w wyniku nieprawidłowego (nienależytego) wykonania umowy przewozu lotniczego, zawartej między pasażerem, a przewoźnikiem, poniesionej przez pasażera w związku z odwołaniem/opóźnieniem lotu. Sąd wskazał, że szkoda pasażera polega zarówno na straconym czasie i innych niedogodnościach związanych z opóźnieniem lotu - co istotnie stanowi szkodę niemajątkową, niemniej może mieć również charakter szkody majątkowej. Rzecz jednak w tym, że odszkodowanie to ma na celu naprawienie szkody bez konieczności wykazywania zarówno jej rozmiarów, pozostających w normalnym związku przyczynowym z opóźnieniem/odwołaniem loty, jak też jej charakteru: majątkowego czy też niemajątkowego. Ponadto, wysokość tego roszczenia jest stała, nie jest uwarunkowana cechami osobistymi uprawnionego pasażera, w tym nie ma związku z poziomem nieusatysfakcjonowania konkretnej osoby świadczoną usługą.
W ocenie sądu, można twierdzić, że odszkodowanie dochodzone na podstawie rozporządzenia nr 261/04 ma charakter mieszany - co oznacza, że zawiera w sobie ryczałtowe naprawienie zarówno szkody majątkowej, jak również krzywdy, wyrządzonej faktem opóźnienia bądź odwołania lotu. Strata czasu wiązać się może zarówno z dolegliwością w sferze czysto emocjonalnej, jak również z uszczerbkiem majątkowym, zarówno w postaci straty rzeczywistej, np. opłaconej doby hotelowej, niewykorzystania w całości opłaconej usługi turystycznej, kosztów parkowania samochodu, kosztów niewykorzystanego biletu na dalszą podróż, kosztów przechowywania, czy też w postaci utraconych korzyści, np. utraconego zarobku.
Sąd zmienił skarżony wyrok, w ten sposób, że każdemu z powodów przyznał odszkodowanie w wysokości 400 euro, zgodnie z rozporządzeniem 261/04.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Dział aktualności dnia:
Na ferie prowadzi Egipt, ale egzotyka także
Jak sprzedają się przyszłoroczne oferty w
Starsze aktualności:
Intercity zadowolone z 2024
Picie na stokach potępiane
ACI EUROPE: Potrzebujemy zabezpieczenia przyszłości
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
Internauci zaatakowali obiekt noclegowy za obrażanie gości
Nadzieja dla turystyki - zmierzamy w dobrą stronę
Parlament Europejski pracuje nad czasowym zwolnieniem z obowiązku wypełniania slotów
Anna Salamończyk-Mochel powołana na p.o. prezesa POT
LOT podpisuje porozumienie z amerykańskim przewoźnikiem
Koleje Dolnośląskie przywracają połączenia do Niemiec
Traveldata: decyzje administracyjne wzmagają niepewność u turystów
ECTAA ogłosiła Preferowany Kierunek Podroży na rok 2025
McDonald`s pozwala na większą personalizację produktów
Malezja wprowadza opłatę wyjazdową
Enter Air przedłuża współpracę z Rainbow
Obcokrajowcy wydają w Polsce coraz więcej
Premier powołała pełnomocnika ds budowy CPL
Rozpoczyna się cykl konferencji dla przedsiębiorców poświęcony Tarczy Antykryzysowej
Parlament Europejski naciska na wprowadzanie ekologicznych paliw lotniczych
