Ogłoszenia
Ogłoszenia
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
- Specjalista ds. Turystyki w salonie ITAKA
- OFERTA PRACY - Doradca / Konsultant ds. Turystyki
- Kraków - Specjalista ds. Turystyki
- Meble do biura podróży, wyposażenie salonu TUI na...
- SPECJALISTA DS. TURYSTYKI
Sfinks poprawia wyniki
Sprzedaż gastronomiczna w sieciach należących do Sfinks Polska w 2021 r. wyniosła 103,39 mln zł i była nieco wyższa niż w 2020 r. mimo mniejszej liczby restauracji i dłuższego okresu lockdown.
Wielomiesięczne zamknięcie gastronomii odbiło się jednak na rocznych wynikach Sfinksa - jednostkowe przychody ze sprzedaży Sfinks Polska na koniec 2021 r. wyniosły 60,68 mln zł wobec 71,27 mln zł rok wcześniej. Na zmianę poziomu przychodów wpłynęły też przekształcenia w sieci w kierunku większego udziału franczyzy. Jednocześnie spółka w minionym roku wykazała stratę netto w wysokości -19,57 mln zł wobec -61,87 mln zł na koniec 2020 r. (odpowiednio: -19,25 mln zł i -53,52 mln zł po oczyszczeniu z wpływu MSSF16). Drugie półrocze 2021 r. to m.in. przywracanie sprzedaży w sieci, nowe lokale i uruchamianie dodatkowych źródeł przychodów oraz realizacja pozostałych elementów planu stabilizacyjnego.
Na naszych wynikach za 2021 r. ciąży przede wszystkim pierwsze półrocze, kiedy restauracje praktycznie nie prowadziły działalności i to spowodowało bardzo głęboką wyrwę w naszych przychodach. Dodatkowo pociągnęło za sobą konieczność utworzenia odpisów w związku z utratą wartości majątku trwałego oraz należności, co znalazło odzwierciedlenie na poziomie rocznego wyniku netto. Cieszy jednak to, że w drugim półroczu 2021 nasza sieć podnosiła się przychodowo szybciej i skuteczniej niż po pierwszym lockdown w 2020 r. W efekcie przychody gastronomiczne były nawet nieco wyższe, o 0,3%, niż rok wcześniej mimo mniejszej liczby restauracji i większej liczby dni z zakazem obsługi gości w lokalach. Z kolei wynik EBITDA po oczyszczeniu z wpływu MSSF16 w 2021 r. osiągnął wartość -9,04 mln zł, czyli na zbliżonym poziomie do roku, 2020 kiedy to wynik ten wyniósł -8,60 mln zł mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
Ograniczenia oraz brak możliwości przyjmowania gości w restauracjach sprawiły, że Sfinks wzmocnił swoją działalność w modelu delivery, a także w segmencie dań gotowych. Rozbudował portfolio wirtualnych marek gastronomicznych i ich zasięg (możliwość dostawy z 66 punktów stacjonarnych na koniec 2021), a dania gotowe marki SPHINX trafiły do kolejnych sieci spożywczych, w tym Biedronka oraz e-sklepów Jokr. Działania w tych obszarach spółka chce rozwijać także w przyszłości jako istotne składowe biznesu. Po odmrożeniu branży pod koniec maja 2021, po nieprzerwanym 7-miesięcznym lockdown, spółka odbudowywała sprzedaż w ramach swojej sieci stacjonarnej oraz wracała do zamrożonych inwestycji. W miejsce lokali, które nie wróciły do działalności po zamknięciu, uruchomiono nowe. W sumie w minionym roku otwarto dziewięć restauracji, m.in. w Białymstoku, Bydgoszczy, Krośnie, Krakowie, Lublinie czy w pobliżu Warszawy, z czego większość w modelu franczyzowym.
W 2021 r. Sfinks pracował także nad innymi przedsięwzięciami, mającymi zapewnić grupie stabilność finansową - były to uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne (UPR) oraz pożyczka z Agencji Rozwoju Przemysłu w ramach programu dla firm poszkodowanych w wyniku pandemii. Już wiosną 2021 r. sąd zatwierdził układ przyjęty przez wierzycieli, chociaż dopiero rok później, w kwietniu 2022 r., postanowienie to uprawomocniło się i może być realizowane. Uprawomocnienie się układu będzie miało istotny pozytywny wpływ na wyniki i kapitały własne w 2022 r. Zobowiązania objęte układem zostaną m.in. częściowo umorzone (w kwocie ok. 25,7 mln zł powiększonej o odsetki), a część zostanie skonwertowana na akcje (ok. 5,7 mln zł).
Drugim ważnym elementem, jaki miał wpływ na wyniki Sfinksa w 2021 r. oraz będzie miał w kolejnych okresach, jest przyznana w I półroczu ub. roku pożyczka z ARP na kwotę przeszło 14 mln zł. Te środki zostały przyznane Sfinks Polska na poczet pokrycia części luki płynnościowej po pandemii, ale co ważne, w kwietniu 2022 r. Agencja zgodziła się na wydłużenie terminu spłaty pożyczki do 2030 r., choć pierwotnie okres ten wynosił pięć miesięcy.
Bardzo trudny, kolejny z rzędu, rok 2021 zamknęliśmy z nieco mniejszą siecią, ale potwierdzonym przekonaniem, że fundamenty naszego biznesu są solidne. Choć w 2022 roku czekają nas kolejne wyzwania, wynikające z sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej oraz nie mniej pracy, to jednak optymistycznie patrzymy w przyszłość. Lata pandemii pokazały, że Sfinks oprócz restauracji czy silnych marek dysponuje niezwykle ważnym, choć trudno mierzalnym aktywem - tzw. goodwill. Składa się na nie zaufanie i gotowość do współpracy kontrahentów, partnerów i pracowników nawet w warunkach piętrzących się trudności. Bez otrzymanego od nich wsparcia nie moglibyśmy zawrzeć układu z wierzycielami, utrzymać franczyzobiorców i zachować sieć, za co bardzo im dziękuję - mówi prezes spółki. - Z tym cennym kapitałem weszliśmy w kolejny rok. Starając się jak najlepiej wykorzystać nasze know-how i szanse, jakie stwarza rynek, w głównej spółce Sfinks Polska S.A. szczególnie skoncentrujemy się na rozwoju sieci franczyzowej pod najsilniejszą marką, jaką jest SPHINX oraz programu lojalnościowego Aperitif, w którym już uczestniczy ponad 400 tysięcy lojalnie wspierających nas gości restauracji. Natomiast działania związane z rozwojem innych obszarów będą w większości wykonywane przez spółki zależne bądź powiązane, w oparciu o pozyskanie odrębnego finansowania dla tych spółek dodaje Sylwester Cacek.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Nowe wpisy na Liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego
Dofinansowanie projektów
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
S3 gotowa w całości. Pomorze Zachodnie czeka na czeskich
Starsze aktualności:
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
MSiT chce 10 strategii dla
UN Tourism: Turystyka odbudowała się po
Wizz Air rezygnuje z płatnej
Województwo pomorskie ogłosiło konkurs ofert na rozwój turystyki i
Emirates wprowadzają nowe uniformy dla obsługi pasażerów premium i
W poniedziałek rozpoczynają się ferie
Jakie są ceny wyjazdów w okresie ferii zimowych?
Ustalono najwyższe ceny połączeń telefonicznych w UE
70% Polaków chce wyjechać na city break
Program `Poznaj Lublin z przewodnikiem` powraca
UMWM kieruje sprawę pielgrzymki do Medjugorje do organów ścigania
Były minister zdrowia daje sygnał, że turystyka wyjazdowa jest bezpieczna
Opóźniony alternatywny lot - czy przewoźnik powinien zapłacić 2 odszkodowania?
Accor powołuje radę Masters of Travel
Turystyczny raj tonie w śmieciach
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej pomocy
Ecco Travel wraca z chińską ofertą
Które linie lotnicze uznano za najlepsze? Wyniki plebiscytu Skytrax
Niektóre kraje arabskie zamykają przestrzeń powietrzną dla Qatar Airways
Pobito rekord tygodniowej sprzedaży imprez turystycznych?
BIURO PODROZY KTORE NIE POBIERA ZADNYCH DODATKOWYCH OPLAT ...
Germany Travel Mart 2022 odbędą się w Bawarii
Wycieczki tanieją przed wakacjami
ZUS uprości wniosek o odroczenie płatności składek
Nowy hotel w pobliżu Lotniska Chopina
Austriacka turystyka wychodzi z propozycją do influencerów
Pierwsza podróż z R.T.bardzo udana
