TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

CPK razem z PPL

Kreatywne ukrywanie realnych kosztów CPK w zamyśle rządowym. Obecnie rząd szykuje przekształcenie PPL w spółkę akcyjną, w której Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem, a później planowana jest fuzja PPL z CPK. To da nam jeden superpodmiot sterujący lub mogący wpływać na lotniska krajowe.


Taki "twórcze" podejście nie pozwoli oszacować rzeczywistych kosztów CPK oraz pozwoli na dowolne manipulowanie rynkiem przewozów lotniczych w Polsce, tak aby pasowało to do wizji tworzących CPK. Niezbędna jest fuzja; połączenie PPL z CPK. A, żeby przeprowadzić to połączenie, to znacznie łatwiej jest zmienić PPL z przedsiębiorstwa państwowego na spółkę prawa handlowego, a następnie wnieść udziały PPL na kapitał CPK - powiedział Marcin Horała pełnomocnik rządu ds CPK.

Obecnie rząd przygotował projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który zakłada wzmocnienie uprawnień spółki CPK m.in. o możliwość wywłaszczeń na cele budowy linii kolejowej (uprawnienia identyczne z posiadanymi przez PKP PLK). Jak dodał pełnomocnik, budowane przez PPL lotnisko w Radomiu jest pomyślane jako lotnisko komplementarne do CPK.

Docelowo w Grupie CPK - bardzo prawdopodobne - pojawi się spółka "CPK Lotnisko". Sama spółka CPK jest tak naprawdę trochę quasi urzędem państwowym, - zarządca infrastruktury, należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa i która to ma np. ustawowy obowiązek wspierania działalności pełnomocnika CPK - zapowiedział Horała. W tak wydzielonej spółce tylko pakiet mniejszościowy mógłby objąć jakiś akcjonariusz branżowy zapowiada przedstawiciel rządu.

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze obecnie zarządza Lotniskiem Chopina oraz ma udziały w firmach m.in. zarządzających portami regionalnymi np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie czy Poznaniu. W skład PPL wchodzą także inne spółki świadczące specjalistyczne usługi na lotniskach.

Za tą gigantomanię przyjdzie zatem zapłacić nie tylko z budżetu centralnego, ale również lokalne porty lotnicze zostaną zdegradowane do roli uzupełnienia wielkiego CPK, aby wizja rządowa się zgadzała.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PPL CPK fuzja połączenie zagrożenie lotnisk


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję