Zobacz także
TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę
Jeśli pasażer sam załatwi sobie lot zastępczy, może nie dostać odszkodowania za opóźnienie
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do bezpieczeństwa
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju UE?
Zasady dodatkowego wynagrodzenia nie mogą dyskryminować pracujących w niepełnym wymiarze
O odszkodowanie za opóźniony lot będzie można się starać nawet bez karty pokładowej?
24 października Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że do wniosku o odszkodowanie od linii lotniczej pasażerowie nie muszą dołączać swojej karty pokładowej. Do tej pory taki wymóg był skutecznie stosowany przez przewoźników, by w nadarzających się okolicznościach unikać roszczeń od podróżnych. Orzeczenie trybunału jest wiążące dla wszystkich państw członkowskich.
Postanowienie TSUE zostało wydane w związku pytaniem prejudycjalnym zadanym przez sąd z Aulnay-sous-Bois, dotyczącym tego, czy przepisy Rozporządzenia (WE) 261/2004 wymagają od pasażera wnioskującego o odszkodowanie potwierdzenia stawienia się do odprawy w formie karty pokładowej. Takie żądanie było do tej pory narzędziem linii lotniczych do unikania wypłacania swoim klientom rekompensat. We Francji tym bardziej skutecznym, iż w lutym 2018 roku Sąd Kasacyjny (pełniący tam funkcję Sądu Najwyższego) potwierdził, że podróżny, by otrzymać odszkodowanie, ma obowiązek dostarczyć kartę pokładową jako potwierdzenie obecności na pokładzie lub na lotnisku w dniu wylotu.
Stanowisko TSUE jest wiążące dla wszystkich europejskich sądów. Korzystać z niego będą więc również polscy pasażerowie w sporach toczonych w kraju. Polscy sędziowie sami orzekali już w podobnych przypadkach - w kwietniu 2019 roku Sąd Okręgowy w Warszawie w procesie odwoławczym przyznał pasażerowi prawo do odszkodowania za opóźniony lot, wskazując w uzasadnieniu, że "o fakcie nieodbycia lotu z całą pewnością nie może przesądzać jedynie nieprzedłożenie przez powoda karty pokładowej".
W AirHelp zawsze wierzyliśmy, że konieczność dostarczania kart pokładowych jest niesprawiedliwa. Potwierdzają one jedynie informację, którą przewoźnik i tak ma w swoim systemie. Posiadanie biletu elektronicznego powinno być uznawane za wystarczające. Z sukcesami było zresztą używane w sporach dotyczący tej taktyki w europejskich sądach. Orzeczenie Trybunału będzie miało duży wpływ na prawa pasażerskie, ponieważ wskazuje już jednoznacznie, że podróżni nie muszą przedstawiać kart pokładowych, ubiegając się o rekompensatę - zaznacza Christian Nielsen, Dyrektor Działu Prawnego AirHelp. To świetna wiadomość dla pasażerów. Zwykle nie zachowują oni kart pokładowych, więc w przeszłości wielu z nich, na skutek tej niesprawiedliwej taktyki przewoźników, spotkało się z odmową wypłaty odszkodowania. Jej wymaganie było więc jedynie sposobem na skomplikowanie całego procesu, a w efekcie uniknięcie odpowiedzialności za zakłócenie lotu. Średnio 9 milionów pasażerów rocznie jest uprawnionych do odszkodowania. Każdy, kto nie złożył odpowiedniego wniosku ze względu na brak karty, może ponownie odwiedzić naszą stronę internetową i sprawdzić tam możliwość ubiegania się o rekompensatę - dodaje Nielsen.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Dział aktualności dnia:
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Dominikana przedłuża program darmowych ubezpieczeń od COVID-19 dla turystów
Rajska wyspa ponownie dostępna dla turystów?
Inwestycja w Nadgoplańskim Parku Tysiąclecia na ukończeniu
Kanada zmieniła przepisy dotyczące transportu lotniczego
PIT przypomina o złożeniu oświadczeń dot. rekompensat za prąd
Spotkania biznesowe coraz ważniejsze dla restauratorów
Jak będą wyglądać dworce przyszłości?
Ile można zarobić po turystyce?
Jest decyzja w sprawie cen wiz do Egiptu
IGHP: obniżki cen nie poprawiły sytuacji hotelarzy
Air France z rozkładem na poziomie 90 proc. lotów sprzed pandemii
Enter Air ze stratą w pierwszym kwartale
Kto zwyciężył w Turystycznych Mistrzostwach Blogerów
Najbardziej pożądane greckie kierunki
Turcja pokonuję Grecję i Egipt
Ile potrwa hossa na rynku hotelowym?
Okiem ubezpieczyciela - gdzie podróżowali Polacy
Niedzielski: szczegółowy plan odmrażania w przyszłym tygodniu