TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Europejskie Centrum Konsumenckie o cenach wakacji w serwisach internetowych

Wariantów zakupu usług wakacyjnych jest wiele. Poza wybraniem się do biura podróży lub lokalu przedsiębiorcy możemy skorzystać z serwisu internetowego. Rezerwacji można dokonać nawet za jednym kliknięciem. Zgodnie z najnowszym raportem sieci ECC-Net aż 19% skarg otrzymanych przez Europejskie Centra Konsumenckie dotyczyło problemów z urlopem, zakupionym przez internet.


Sieć ECC-Net przeprowadziła badanie, którego celem była weryfikacja, czy ceny lotów, hoteli, wynajmu samochodów, timeshare lub innych usług wakacyjnych wskazane w ofercie (promowane w internecie za pośrednictwem reklamy lub pojawiające się na początku procesu rezerwacji) odpowiadają cenie końcowej, którą ostatecznie płaci konsument.

Badanie przeprowadzone przez sieć ECC-Net polegało na przeglądzie 539 skarg otrzymanych przez ECC-Net, wykonaniu 237 symulacji rezerwacji, a także analizie 513 odpowiedzi respondentów internetowej ankiety.

Wyniki potwierdzają, że istnieją różnice cenowe między początkową wartością usługi, a płatnością końcową. W większości przypadków są związane z:
opłatami manipulacyjnymi, opłatą za karty kredytowe, pułapkami reklamowymi, czy opłatami za serwis.

Sieć ECC-Net odnotowała znacznie mniejszy odsetek podwyższenia ceny początkowej w przypadku rezerwacji hoteli oraz wypożyczania aut w porównaniu z rezerwacjami biletów lotniczych. Badanie wykazało, że 3 główne przyczyny wzrostu cen lotów to: opłata za karty kredytowe, opłata za rezerwację miejsca, a także opłata za bagaż.

Wyniki badania sieci ECC-Net

W większości przypadków problemy napotkano podczas rezerwacji wykonanych na stronie internetowej firmy z usług której korzystamy, a nie na portalach pośredników. W ankiecie respondenci głównie skarżyli się na opłatę za kartę kredytową. Potwierdziły to również liczne symulacje rezerwacji. Analiza skarg, które trafiły do sieci ECC-Net wykazała, że w 67% reklamacji (365 z 539) ostateczna cena lotów nie odpowiadała "cenie początkowej". Ten wynik został potwierdzony w trakcie przeprowadzonych symulacji, bowiem wzrost cen odnotowano w przypadku 77% (92 z 119) rezerwacji lotniczych wykonanych online.

W 83% (49 na 59) przypadkach symulacji na stronie tanich przewoźników lotniczych cena uległa podwyższeniu. Porównując rezerwacje, które zostały dokonane bezpośrednio na stronie linii lotniczej z rezerwacjami wykonanymi na innych platformach internetowych lub stronach biur podróży, zdecydowanie częściej cena ulega zmianie w przypadku rezerwacji wykonanych na stronie tanich przewoźników.

W 25 % skarg, które trafiły do Europejskich Centrów Konsumenckich, sieć odnotowała potencjalne naruszenie prawa i skontaktowała się z przedsiębiorcą. W ponad połowie z nich uzyskano pozytywną odpowiedź.

Zaledwie 27 % konsumentów (32 z 118) reklamuje podwyższenie ceny początkowej. Jak wynika z przeprowadzonej ankiety, konsumenci nie zgłaszają problemu z następujących przyczyn:

  • brak wiedzy nt. możliwości złożenia skargi,
  • zajmuje to zbyt wiele czasu,
  • konsumenci nie wierzą, że przedsiębiorca rozwiąże ich problem,
  • szkoda jest zbyt niska,
  • konsumenci nie wiedza gdzie złożyć reklamację.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
wakacje serwis internetowy wynajem samochodów hotel timeshare płatność




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję