Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Pilot wycieczek rowerowych
- REZYDENT TURYSTYCZNY REGO-BIS - SEZON 2024
- Animator Czasu Wolnego - Bułgaria
- KIEROWNIK DZIAŁU REZERWACJI
- PRACOWNIK DZIAŁU CALL CENTER
- Pilot na Węgry
- Project Manager (Katowice)
- Specjalista ds. rezerwacji w jęz. polskim
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
Wzrost przychodów Enter Air
Enter Air mają za sobą rekordowy letni sezon. Ponad 2,1 mld złotych przychodów w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku przełożyło się na 191 mln złotych zysku, który jednak spadł w stosunku do analogicznego okresu 2022 o 18%. Jednak zyski w 2022 roku były zaburzone "wydarzeniem jednorazowym" i jak podaje spółka zysk wzrósł o 7,8% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. oczyszczonym ze zdarzenia jednorazowego.
Linia lotnicza posiadała w szczycie sezonu 36 samolotów - 28 własnych, 4 wet-lease i 4 Chair Airlines. Obecnie trwa uruchamianie nowej linii lotniczej Fly4 - joint venture z TUI Beteiligungs.
Wzrost skali działalności, realizacja planów i rekordowe wyniki powodują, że mamy za sobą kolejny bardzo udany sezon. Tym bardziej, że działaliśmy w bardzo trudnych warunkach rynkowych, które były wymagające dla całego rynku i naszej konkurencji. Nasz model biznesowy po raz kolejny pokazał swoją odporność, pomimo opóźnień w dostawach samolotów, niestabilnych kursów walut oraz wahaniom cen paliw, plasując nasze marże w jednym rzędzie z najlepszymi liniami nisko-kosztowymi w Europie - mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. Rekordowy poziom przychodów i EBITDA po trzech kwartałach jest bardzo dobrym prognostykiem wyników całego roku. Zgłoszony popyt na usługi w niskim sezonie jest duży, a zamówienia na przyszły rok przekraczają nasze możliwości przewozowe, nawet pomimo planowanego powiększenia floty. Mamy nadzieję, że będziemy kontynuowali dobrą passę i rozwijali nasz biznes w następnych latach. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami planujemy spłatę do końca pożyczki z PFR i powrót do wypłacania dywidendy dodaje Polaniecki.
Przychody Enter Air w I-III kw. 2023 r. wyniosły 2,1 mld zł i były o 14,2% wyższe od 1,8 mld zł przychodów w analogicznym okresie 2022 r. Wzrost przychodów związany był ze wzrostem skali działalności Enter Air. Na wyniki spółki oraz wskaźniki rentowności w III kw. 2023 r., negatywny wpływ miały ceny paliw. Przy rosnących w wysokim sezonie cenach paliwa zwrot jego kosztów otrzymywany od touroperatorów nie w pełni pokrywał koszt zakupu, ponieważ cena paliwa jest ustalana z klientami z wyprzedzeniem. Zostało to częściowo zrekompensowane krótkoterminowymi transakcjami na instrumentach pochodnych, które są widoczne w przychodach finansowych. Z kolei opóźnienie w dostawie samolotów B737-MAX 8 spowodowało konieczność pilnego wynajęcia maszyn na zasadach wet-lease, których wykorzystanie jest dużo droższe niż korzystanie z własnego samolotu. Dostawa jednego z samolotów została nawet anulowana, gdyż opóźniła się aż na jesień. Wynajmy wet-lease wpłynęły negatywnie na marżę, ale pozwoliły wykonać wszystkie zakontraktowane rejsy.
W rezultacie Enter Air wypracował 191,0 mln zł zysku operacyjnego. Było to o 7,8 % więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. oczyszczonym ze zdarzenia jednorazowego. W I-III kw. 2022 r. zysk raportowany wyniósł 234,1 mln zł, ale pozytywny wpływ na niego miało zdarzenie jednorazowe w postaci umorzenia pożyczki PFR w wysokości 56,9 mln zł, bez którego zysk operacyjny wyniósłby 177,2 mln zł. EBITDA Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2022 r. wyniosła 385,5 mln zł i była o 200,4% wyższa r/r. Przewoźnik zanotował w I-III kw. 130,4 mln zł zysku netto w porównaniu do 4,3 mln zł zysku netto w analogicznym okresie 2022 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe, które wyniosły w I-III kw. 2023 r. 4,5 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 390 mln zł EBITDA oraz 134,9 mln zł zysku netto.
Pomimo wzrostu liczby operacji o ponad 20% r/r, trzeci kwartał był bardzo wymagający, a przy porównywaniu wyników z zeszłym rokiem należy wziąć pod uwagę także zdarzenia jednorazowe, oraz czynniki które mają wpływ niegotówkowy. Przychody w przeliczeniu na złote nie wzrosły tak dużo jak się spodziewaliśmy przede wszystkim z powodu zmienności cen paliw oraz niższych cen walut, co dało mniejszą wartość w przeliczeniu na złote. dodaje Grzegorz Polaniecki.
Enter Air w trakcie szczytu sezonu letniego wykorzystywał całą flotę, która liczy obecnie 28 samolotów - 23 Boeingi 737-800 oraz 5 Boeingów 737 MAX 8, wśród których były m.in. odebrane w tym roku trzy nowe samoloty SP-EXC, SP-EXE, SP-EXF. Łącznie Grupa korzystała w sezonie letnim z ponad 36 samolotów uwzględniając cztery dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease od obcych przewoźników oraz piąty samolot wynajęty pod koniec wysokiego sezonu. Ponadto w sezonie lato 2023 latały cztery samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines, w której Enter Air ma 49% udziałów.
Enter Air oraz TUI Beteiligungs zawarli 28 listopada umowę dotycząca wspólnej inwestycji i utworzenia spółki joint venture. Enter Air posiada 51% udziałów w nowej spółce - Fly4, która będzie dostawcą usług usługę najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.
Komentarze
Tagi:
Dział transport:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
eSky reklamuje się, że taniej niż u
Starsze aktualności:
Preferencje Polaków na samodzielne zimowe
Nowa trasa z Poznania i nie
POT rozdał nagrody dwudziesty
Rośnie liczba Turystów odwiedzających
Gotowe dania w sklepach zagrożeniem dla
Rozpoczęły się targi TT
TSUE rozpatrywał skargi
Polacy rzadziej jadają posiłki poza
Hilton uznany za najlepsze miejsce do
Turystyka może stać się głównym źródłem przychodów dla
PLL LOT przejmą pilotów i personel pokładowy Small Planet
Amazon,Booking, TripAdvisor i Expedia łączą siły przeciw nieprawdziwym opiniom
Malta aktualizuje zasady wjazdu
Bobby Burger i Wegeguru - teraz crowdfunding, w przyszłości giełda?
NIK skontrolowała szlak Green Velo
Przez epidemię liczba turystów w Turcji spadła o połowę
Wrzesień dobrym miesiącem dla Ryanair?
Dziennikarz ujawnił nieprawidłowości na lotnisku
Zysk Emirates w górę, przychody w dół
ITD rozpoczęła akcję Bezpieczny Autokar
Jakie predyspozycje powinien mieć pilot?
Restauratorzy: pozwólcie nam pracować
Szansa dla mniejszych portów lotniczych i morskich?