Wzrost przychodów Enter Air
Enter Air mają za sobą rekordowy letni sezon. Ponad 2,1 mld złotych przychodów w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku przełożyło się na 191 mln złotych zysku, który jednak spadł w stosunku do analogicznego okresu 2022 o 18%. Jednak zyski w 2022 roku były zaburzone "wydarzeniem jednorazowym" i jak podaje spółka zysk wzrósł o 7,8% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. oczyszczonym ze zdarzenia jednorazowego.
Linia lotnicza posiadała w szczycie sezonu 36 samolotów - 28 własnych, 4 wet-lease i 4 Chair Airlines. Obecnie trwa uruchamianie nowej linii lotniczej Fly4 - joint venture z TUI Beteiligungs.
Wzrost skali działalności, realizacja planów i rekordowe wyniki powodują, że mamy za sobą kolejny bardzo udany sezon. Tym bardziej, że działaliśmy w bardzo trudnych warunkach rynkowych, które były wymagające dla całego rynku i naszej konkurencji. Nasz model biznesowy po raz kolejny pokazał swoją odporność, pomimo opóźnień w dostawach samolotów, niestabilnych kursów walut oraz wahaniom cen paliw, plasując nasze marże w jednym rzędzie z najlepszymi liniami nisko-kosztowymi w Europie - mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. Rekordowy poziom przychodów i EBITDA po trzech kwartałach jest bardzo dobrym prognostykiem wyników całego roku. Zgłoszony popyt na usługi w niskim sezonie jest duży, a zamówienia na przyszły rok przekraczają nasze możliwości przewozowe, nawet pomimo planowanego powiększenia floty. Mamy nadzieję, że będziemy kontynuowali dobrą passę i rozwijali nasz biznes w następnych latach. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami planujemy spłatę do końca pożyczki z PFR i powrót do wypłacania dywidendy dodaje Polaniecki.
Przychody Enter Air w I-III kw. 2023 r. wyniosły 2,1 mld zł i były o 14,2% wyższe od 1,8 mld zł przychodów w analogicznym okresie 2022 r. Wzrost przychodów związany był ze wzrostem skali działalności Enter Air. Na wyniki spółki oraz wskaźniki rentowności w III kw. 2023 r., negatywny wpływ miały ceny paliw. Przy rosnących w wysokim sezonie cenach paliwa zwrot jego kosztów otrzymywany od touroperatorów nie w pełni pokrywał koszt zakupu, ponieważ cena paliwa jest ustalana z klientami z wyprzedzeniem. Zostało to częściowo zrekompensowane krótkoterminowymi transakcjami na instrumentach pochodnych, które są widoczne w przychodach finansowych. Z kolei opóźnienie w dostawie samolotów B737-MAX 8 spowodowało konieczność pilnego wynajęcia maszyn na zasadach wet-lease, których wykorzystanie jest dużo droższe niż korzystanie z własnego samolotu. Dostawa jednego z samolotów została nawet anulowana, gdyż opóźniła się aż na jesień. Wynajmy wet-lease wpłynęły negatywnie na marżę, ale pozwoliły wykonać wszystkie zakontraktowane rejsy.
W rezultacie Enter Air wypracował 191,0 mln zł zysku operacyjnego. Było to o 7,8 % więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. oczyszczonym ze zdarzenia jednorazowego. W I-III kw. 2022 r. zysk raportowany wyniósł 234,1 mln zł, ale pozytywny wpływ na niego miało zdarzenie jednorazowe w postaci umorzenia pożyczki PFR w wysokości 56,9 mln zł, bez którego zysk operacyjny wyniósłby 177,2 mln zł. EBITDA Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2022 r. wyniosła 385,5 mln zł i była o 200,4% wyższa r/r. Przewoźnik zanotował w I-III kw. 130,4 mln zł zysku netto w porównaniu do 4,3 mln zł zysku netto w analogicznym okresie 2022 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe, które wyniosły w I-III kw. 2023 r. 4,5 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 390 mln zł EBITDA oraz 134,9 mln zł zysku netto.
Pomimo wzrostu liczby operacji o ponad 20% r/r, trzeci kwartał był bardzo wymagający, a przy porównywaniu wyników z zeszłym rokiem należy wziąć pod uwagę także zdarzenia jednorazowe, oraz czynniki które mają wpływ niegotówkowy. Przychody w przeliczeniu na złote nie wzrosły tak dużo jak się spodziewaliśmy przede wszystkim z powodu zmienności cen paliw oraz niższych cen walut, co dało mniejszą wartość w przeliczeniu na złote. dodaje Grzegorz Polaniecki.
Enter Air w trakcie szczytu sezonu letniego wykorzystywał całą flotę, która liczy obecnie 28 samolotów - 23 Boeingi 737-800 oraz 5 Boeingów 737 MAX 8, wśród których były m.in. odebrane w tym roku trzy nowe samoloty SP-EXC, SP-EXE, SP-EXF. Łącznie Grupa korzystała w sezonie letnim z ponad 36 samolotów uwzględniając cztery dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease od obcych przewoźników oraz piąty samolot wynajęty pod koniec wysokiego sezonu. Ponadto w sezonie lato 2023 latały cztery samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines, w której Enter Air ma 49% udziałów.
Enter Air oraz TUI Beteiligungs zawarli 28 listopada umowę dotycząca wspólnej inwestycji i utworzenia spółki joint venture. Enter Air posiada 51% udziałów w nowej spółce - Fly4, która będzie dostawcą usług usługę najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.
Komentarze
Tagi:
Dział transport:
RateHawk rozszerza możliwości z powodu
Cyfrowi kontrolerzy lotu to pieśń
Starsze aktualności:
Święta poza domem nie są już
Rego-Bis - Nowy Rok, nowe połączenia i
Ruszyła przedsprzedaż biletów na targi
Sławomir Nitras nowym ministrem sportu i
Chiny obniżają ceny wiz
Sprawozdawczość z najmu krótkoterminowego coraz
Rozstrzygnięto konkurs Teraz Polska
Dokąd polecieli Polacy z Join
Ceny wycieczek delikatnie w
UNWTO: Turystyka bliska przekroczenia poziomów sprzed
Niskie zadowolenie klientów w
PLL LOT przejmą pilotów i personel pokładowy Small Planet
Amazon,Booking, TripAdvisor i Expedia łączą siły przeciw nieprawdziwym opiniom
Malta aktualizuje zasady wjazdu
Bobby Burger i Wegeguru - teraz crowdfunding, w przyszłości giełda?
NIK skontrolowała szlak Green Velo
Przez epidemię liczba turystów w Turcji spadła o połowę
Wrzesień dobrym miesiącem dla Ryanair?
Dziennikarz ujawnił nieprawidłowości na lotnisku
Zysk Emirates w górę, przychody w dół
ITD rozpoczęła akcję Bezpieczny Autokar
Jakie predyspozycje powinien mieć pilot?
Restauratorzy: pozwólcie nam pracować
Szansa dla mniejszych portów lotniczych i morskich?