TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Jak pandemia zmieni niemiecką turystykę?

Prezes Niemieckiej Centrali Turystyki, Petra Hedorfer ocenia obecną sytuację turystyki przyjazdowej i perspektywy na przyszłość w podróżowaniu do Niemiec


Skutki pandemii dla turystyki globalnej są dramatyczne. Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) przewiduje spadek liczby przyjazdów zagranicznych w tym roku na poziomie 60-80 procent. Niemcy, w porównaniu do innych krajów, stosunkowo dobrze poradziły sobie z kryzysem. Należy jednak pamiętać, że turystyka przyjazdowa zależna jest nie tylko od naszej sytuacji wewnętrznej, ale także od rynków źródłowych.
Nawet jeśli wprowadzenie na rynek szczepionek zakończy się sukcesem, to ruch turystyczny będzie powracał do normy powoli. Potencjał linii lotniczych i firm hotelarskich będzie musiał być stopniowo odbudowany
- uważa szefowa DZT, dodając, że nie można oczekiwać liniowego wzrostu. Latem 2020 roku doświadczyliśmy już znacznego spadku liczby zakażeń, a jesienią mieliśmy znów poważny regres, który do tej pory dotyka wiele krajów europejskich. Moim zdaniem powinniśmy być przygotowani na dłuższą fazę procesu zdrowienia turystyki. Konkretnie, oznacza to, że według najnowszych analiz ekspertów ekonomicznych, faza ożywienia potrwa co najmniej do końca 2023 roku. Podróże z Europy do Niemiec "odradzają się" szybciej niż z rynków zamorskich, a wyjazdy rekreacyjne szybciej niż segment podróży służbowych - przekonuje Petra Hedorfer.

Jak podkreśla prezes DZT nawet w tej ciężkiej sytuacji można znaleźć jakąś nadzieję na lepsze jutro. Miliony ludzi czekają, aby móc ponownie beztrosko podróżować, odkrywać inne kraje, poznawać inne kultury, odbywać udane podróże służbowe i wymieniać się pomysłami podczas osobistych spotkań. Badania przeprowadzone przez instytut badań rynkowych IPK International pokazują również, że w trakcie roku pandemicznego w wielu krajach znacznie wzrosła gotowość do wyjazdu za granicę. Istnieją też powody, które w szczególny sposób dotyczą Niemiec jako celu turystycznego. Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI) w 2020 roku po raz kolejny potwierdził doskonały wizerunek Niemiec. W tym rankingu Niemcy zajęły pierwsze miejsce. Nawiasem mówiąc, badanie to odbyło się w 20 krajach w terminie od 7 lipca do 31 sierpnia, innymi słowy: w środku pandemii. Przy wyborze celu podróży bardzo ważną rolę odgrywa bezpieczeństwo. Międzynarodowe badania wykazały, że Niemcy są klasyfikowane jako najbezpieczniejsze miejsce na świecie pod względem ryzyka infekcji koronawirusem. Ta ocena została potwierdzona w badaniach rynkowych przeprowadzonych od czerwca do września. - przekonuje Hedorfer.

Niemiecka Centrala Turystyki zdefiniowała kluczowe obszary działania, na których się skupia, aby pobudzić turystykę w czasach pandemii. Przede wszystkim bardzo dokładnie analizuje rynki i poszczególne segmenty z punktu widzenia istniejących tam możliwości ożywienia. W tych miejscach skupia się na działaniach marketingowych. Jak wskazuje Petra Hedorfer, prowadzi to bezpośrednio do drugiego celu działania: customer centricity, czyli troskę o przyszłych klientów. Odnotowujemy nie tylko zwiększoną potrzebę poczucia bezpieczeństwa wśród podróżnych, ale także zwiększone zainteresowanie turystyką zrównoważoną. Te aspekty wykorzystujemy do podkreślenia profilu naszej marki. - przekonuje. Trzecim obszarem działania jest digital empowerment - zapewnianie przewagi konkurencyjnej dzięki innowacyjnemu marketingowi. W walce o nowe kierunki cyfryzacja jest atutem. Wraz z naszymi partnerami opieramy się na nowoczesnych rozwiązaniach cyfrowych - od chatbotów, które odpowiadają na pytania użytkowników za pomocą sztucznej inteligencji, poprzez wykorzystanie asystentów głosowych, aż po szerokie rozwiązania typu open data dla niemieckiej branży turystycznej. - dodaje.

Zdaniem prezes DZT, zachowania klientów są zmienne niezależnie od koronawirusa, jednak pandemia przyspieszyła wiele procesów zmian.
Na przykład COVID-19 spowodował, że zainteresowanie zrównoważonym rozwojem nabrało nowej dynamiki. Prawie 80 procent zagranicznych turystów z najważniejszych dla Niemiec rynków źródłowych może sobie wyobrazić, że pandemia doprowadzi do bardziej zrównoważonego rozwoju turystyki. W najnowszym badaniu związanym z covid-19 i przeprowadzonym przez IPK International, 55 procent ankietowanych stwierdziło na początku pandemii, że wakacje zorientowane na przyrodę byłyby dla nich dobrą opcją na wypoczynek, kolejne 21 procent chciałoby takiego urlopu w czasach pandemii.

Jak przekonuje Petra Hedorfer, Niemcy są dobrze przygotowane na zmieniający się popyt turystyczny. Zrównoważony rozwój to dla nas absolutnie podstawowa kwestia. W niedawno opublikowanym indeksie SDG, który dokumentuje postępy poszczególnych krajów w realizacji celów na rzecz zrównoważonego rozwoju ONZ (Sustainable Development Goals SDGs), Niemcy zajmują 5. miejsce na 166 krajów. Respondenci NBI najczęściej wymieniają nas jako naród, który najlepiej sobie poradzi z zagrożeniem zmian klimatycznych w ciągu najbliższych pięciu lat. Mamy naturalne środowisko dla którego wiele robimy. Jedna trzecia obszaru Niemiec znajduje się pod ochroną jako krajobraz naturalny: 16 parków narodowych, 16 rezerwatów biosfery UNESCO i 104 parki krajobrazowe. Ma to również odzwierciedlenie w ofercie turystycznej. Szczególnymi atrakcjami turystycznymi są wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO: Górna Dolina Środkowego Renu ze skałą Loreley, Stare Lasy Bukowe Niemiec czy Morze Wattowe na niemieckim wybrzeżu Morza Północnego. Rodziny z dziećmi, miłośnicy kultury którzy odkrywają historyczne miejsca oraz ambitni turyści wspinający się na szczyty górskie - wszyscy oni mają do dyspozycji około 200 000 km oznakowanych szlaków pieszych o różnym stopniu trudności. Ofertę uzupełniają regionalne atrakcje i turystyczne ciekawostki, takie jak ścieżki w koronach drzew i zwiedzanie z leśnikiem-przewodnikiem. Rowerzyści rekreacyjni, szosowi i górscy odkrywają Niemcy na ponad 70 000 km długodystansowych szlakach rowerowych. Niezależnie od tego, czy podróżują sami, czy w towarzystwie fanów sportu, z rodziną, czy z przyjaciółmi - infrastruktura i usługi spełnią każde życzenie. Ponad 1000 obiektów noclegowych, od ekocampingu po hotele gwiazdkowe można znaleźć na stronie www.germany.travel/feelgood. - przekonuje Petra Hedorfer.

Obszary turystyki które były dla Niemiec szczególnie ważne, zostały mocno dotknięte przez pandemię. Na przykład Niemcy są dla Europejczyków najpopularniejszym celem podróży kulturalnych i miejskich. Wiele dużych wydarzeń, które są siłą napędową tego segmentu nie mogło się odbyć w 2020 roku w ogóle lub odbyło się w ograniczonym zakresie. Prezes DZT liczy, że takie wydarzenia jak Oktoberfest czy jarmarki bożonarodzeniowe w roku 2021 powrócą w dotychczasowym zakresie, podkreślając, że miasta i instytucje kulturalne podjęły wiele starań, aby pomimo pandemii umożliwić bezpieczny i urozmaicony wypoczynek w metropoliach.

Petra Hedorfer zauważa, że atrakcyjne turystycznie miasta mają zwykle równie atrakcyjne okolice co nie jest bez znaczenia w trakcie pandemii. Daje tu przykład Berlina ze Szprewaldem i Marchią Brandenburską, Frankfurtu z regionem Taunus i Rheingau czy Hamburga i Bremy z pobliskim wybrzeżem Morza Północnego. Z regionów wakacyjnych można wybrać się na przyjazne środowisku, wygodne i nieskomplikowane wycieczki jednodniowe ze zwiedzaniem krajoznawczym i zakupami w mieście. Same miasta oferują również szeroki wachlarz alternatywnych ofert turystycznych na wodzie, w parkach, na terenach zielonych i w ogródkach piwnych.

Sporym wyzwaniem dla DZT pozostaje sektor targów i wydarzeń. Udział podróży służbowych w turystyce przyjazdowej do Niemiec w 2019 roku był ponadprzeciętnie wysoki i wynosił 23 procent w skali międzynarodowej. Właśnie w tych obszarach spodziewane się poważne zmiany. W przyszłości z pewnością na popularności zyskają substytuty, takie jak wirtualne formaty wydarzeń i eventy hybrydowe.

Nie sądzę, aby znowu było tak samo jak wcześniej; nawet jeśli będziemy mogli ponownie podróżować bez ograniczeń, to czujność i ostrożność, będą wpływać na nasze wrażenia z podróży. Ogólnie rzecz ujmując, rynki nam bliskie odbudowują się szybciej niż rynki dalekie. W przypadku rynków zagranicznych linie lotnicze ponownie zwiększą swój wolumen dopiero wtedy, gdy zauważą odpowiedni popyt. Ze względów ekonomicznych i ekologicznych wysoki wskaźnik wykorzystania będzie odgrywał jeszcze większą rolę niż dotychczas. Jednak widzimy również, że wielu podróżnych bardzo precyzyjnie określa, warunki w jakich będą ponownie podróżować. Do najważniejszych punktów należy znaczny spadek liczby zakażeń w kraju docelowym, dostępność szczepionek i możliwości podróżowania, których nie ograniczają przepisy dotyczące kwarantanny. Mając na uwadze bliski termin wprowadzenia szczepień mamy nadzieję na znaczne ożywienie międzynarodowego popytu już w 2021 roku. Marka "Reiseland Deutschland - Germany Simply Inspiring" przeprowadzi nas także i przez ten trudny czas. - konkluduje Petra Hedorfer.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
niemiecka centrala turystyki petra hedorfer koronawirus pandemia turystyka


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję