Subskrypcja
Subskrypcja

Szukaj
Szukaj



Szybkie połączenie kolejowe Wrocław - Łódź - Warszawa tylko w projekcie?

"Wstępne Studium Wykonalności szybkiego połączenia kolejowego Wrocław - Łódź -Warszawa" zaprezentował we wtorek, w stolicy Dolnego Śląska samorządowcom z Wrocławia i południowej Wielkopolski, wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) SA Zbigniew Szafrański.


Projekt szybkiego połączenia szacowany na ok. 8 - 9 mln euro, ma kształt litery "Y". Trasa , która ma być budowana w większości od podstaw, biegnie z Warszawy do Łodzi i dalej w kierunku Kalisza, gdzie rozgałęzia się na Wrocław i Poznań. Wg wiceprezesa PKP PLK, modernizacja istniejących linii wiąże się z wysokimi kosztami, a pociągi mogłyby tamtędy jeździć z maksymalną prędkością 160 km/h, a na nowych torach osiągną one prędkość 300 km/h. Zatem podróż z Wrocławia do Warszawy skróci się wówczas do dwóch godzin, a z Poznania do stolicy nawet do 1,5 godz. Budowa linii dużych prędkości, ma być podstawą systemu łączącego największe aglomeracje w Polsce.

Projekt nie został jeszcze wpisany do planów rządowych, więc nie wiadomo kiedy szybka kolej będzie realizowana. - Walczymy teraz, aby ten projekt z listy rezerwowej został przesunięty na listę do realizowania. Stąd dzisiejsze spotkanie samorządowców z południowej Wielkopolski i Wrocławia. Niestety, decyzje nie są po naszej stronie, a zapadają w Ministerstwie Transportu i Budownictwa - wyjaśnił prezydent Wrocławia, Rafał Dutkiewicz.

Szafrański sądzi, że projekt powinien być finansowany z różnych źródeł. Jego zdaniem, należy zadbać o wpisanie szybkiej kolei do Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko. Wiceprezes PKP PLK optuje za tym, aby nowa linia miała formę partnerstwa publiczno - prywatnego.

Spółka PKP PLK zarządzająca szlakami kolejowymi o łącznej długości ponad 23 tys. km, odpowiada za administrowanie państwowej sieci kolejowej oraz za stan środowiska naturalnego na zarządzanym przez siebie obszarze (który jest monitorowany przez specjalnie w tym celu powołane służby).






Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:


Komentarze:

Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij