Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Zobacz także
Parlament Europejski przyjął stanowisko w sprawie dyrektywy turystycznej
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy turystycznej
Stanowisko Parlamentu Europejskiego w sprawie zmiany przepisów dot. praw pasażerów
ECTAA: poprawka do dyrektywy turystycznej lepsza, ale wątpliwości nadal są
ECTAA: Projekt reformy dyrektywy turystycznej oderwany od rzeczywistości
Komitet Ochrony Konsumentów przyjął stanowisko w sprawie nowelizacji dyrektywy turystycznej
W czwartek, 26 czerwca Komitet Ochrony Konsumentów przyjął nowelizację przepisy dotyczące podróży zorganizowanych.
Komitet Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) przyjął stanowisko w sprawie zmiany dyrektywy UE w sprawie podróży zorganizowanych w celu zwiększenia ochrony podróżnych, gdy organizator wycieczek ogłasza upadłość lub nieprzewidziane okoliczności zakłócają ich plany wakacyjne. Zdaniem przedstawicieli komitetu, pandemia COVID-19 i niewypłacalność Thomas Cook ujawniły słabości obecnych przepisów.
Prawa do zwrotu pieniędzy, ochrona przed niewypłacalnością i wymogi informacyjne
Posłowie do Parlamentu Europejskiego poparli wniosek Komisji o wyjaśnienie istniejących przepisów, aby zapewnić podróżnym zwrot zaliczek i usług, które nie zostały jeszcze zrealizowane, a także pomoc w repatriacji, gdy ich organizator wycieczek ogłasza upadłość. Zaktualizowana dyrektywa wyjaśni, co uznaje się za pakiet turystyczny, i wymieni rodzaje informacji, które należy przekazać podróżnym przed, w trakcie i po podróży.
Wykorzystanie bonów
Komitet uzgodnił również nowe przepisy, aby zapewnić, że konsumenci będą mogli odmówić przyjęcia bonów i zamiast tego zażądać zwrotu pieniędzy w ciągu 14 dni. Gdy podróżny przyjmuje voucher, ale go nie wykorzystuje, niewykorzystana wartość vouchera powinna zostać zwrócona podróżnemu po jego wygaśnięciu. Vouchery powinny być ważne przez okres do 12 miesięcy i możliwe do przedłużenia lub przeniesienia raz. Podróżny powinien mieć również możliwość wyboru, czy chce wykorzystać voucher jednorazowo, czy w częściach.
Vouchery powinny być objęte gwarancjami niewypłacalności, a ich wartość musiałaby odpowiadać co najmniej kwocie zwrotu, do którego podróżny jest uprawniony. Posiadacze voucherów powinni mieć również pierwszeństwo przy wyborze usług turystycznych i móc wykorzystać je na dowolną usługę turystyczną oferowaną przez organizatora.
Podstawy anulowania podróży
Zaktualizowana dyrektywa wyjaśnia warunki anulowania podróży. Posłowie do PE chcą zapewnić, że w przypadku nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności w miejscu docelowym podróży lub punkcie wyjazdu przed podróżą lub wpływających na podróż, podróżni powinni mieć możliwość anulowania bez kary i z pełnym zwrotem kosztów. Miejsce zamieszkania podróżnego nie powinno mieć znaczenia - twierdzą posłowie do PE.
To, czy anulowanie jest uzasadnione, należy oceniać indywidualnie. Jednak posłowie do PE twierdzą, że oficjalne ostrzeżenia dotyczące podróży wydane do 28 dni przed planowanym wyjazdem powinny stać się ważnymi elementami, które należy wziąć pod uwagę.
Poziom przedpłat
Posłowie do PE odrzucili propozycję Komisji, zgodnie z którą firmy turystyczne nie mogą wymagać od klienta zaliczki wyższej niż 25% całkowitego kosztu pakietu do 28 dni przed rozpoczęciem podróży, pozostawiając tę decyzję poszczególnym państwom członkowskim.
Te nowe przepisy dotyczące podróży zorganizowanych aktualizują ochronę podróżnych, wykorzystując wnioski wyciągnięte z pandemii COVID-19. Chcemy mieć pewność, że podróżni są chronieni podczas rezerwacji pakietu. Ustanawiamy zasady dotyczące bonów i dajemy konsumentom prawo do anulowania pakietu w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności. Mechanizm obsługi skarg z jasnymi terminami odpowiedzi operatorów podróży zapewni podróżnym możliwość egzekwowania swoich praw - powiedział autor raportu, Alex Agius Saliba.
Projekt stanowiska, przyjęty 35 głosami za, 1 przeciw i 4 wstrzymującymi się, trafi na plenarne posiedzenie Parlamentu w celu debaty i głosowania, prawdopodobnie we wrześniu. Gdy plenarne posiedzenie przyjmie swój mandat negocjacyjny, mogą rozpocząć się rozmowy na temat ostatecznego kształtu prawa z Radą UE, która przyjęła swoje stanowisko w grudniu 2024 r.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Ruch turystyczny w Grecji rośnie także
Dział prawo i podatki:
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
Polak lata na wakacje dla ładnych
Biura podróży ważnym kanałem sprzedaży
Ekologia może się opłacać w
Grecja wprowadza opłatę
TUI: Brytyjczycy na wakacjach chcą czuć się jak w
Komórka obowiązkowa na
Gdzie polecieli Polacy na Boże
Kraje nadbałtyckie lepiej niż
Wyjazdy na Boże Ciało - zmiana
Inicjatywa Gdańskiej Organizacji Turystycznej powalczy o prestiżowe wyróżnienie
Komisja Europejska wydała wytyczne dot. praw pasażerów
TUI Group zawiesza większość działalności
Greccy hotelarze apelują o ułatwienia dla przyjeżdżających transportem drogowym
Targi EuroGastro tracą sponsora
Problemy przewoźników jednym z tematów Seminarium Turystyczno-Transportowego
Na czym powinien opierać się rozwój turystyki?
MSiT rozpoczęło prace nad uporządkowaniem systemu szlaków turystycznych
Lockdown rozszerzony o Pomorskie, Mazowieckie i Lubuskie
Są ofiary pożaru hotelu w Indiach
Nowy cykl Przewodników bez Granic
Zmowa izraelskich biur podróży
