TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Nowe modele autobusów firmy Solbus na eksport

Firma Solbus, producent autobusów z Solca Kujawskiego, chce pozostać niezależną, rodzinną firmą. Przedsiębiorstwo jest własnością rodziny Śliżaków i do tej pory produkowało autobusy wyłącznie na licencji czeskiej firmy SOR.


- W 2004 roku podjęliśmy decyzję, że uniezależnimy się od licencjodawcy, bo w dłuższej perspektywie jest to lepsze rozwiązanie - mówi Michał Śliżak, dyrektor marketingu firmy.

W 2005 roku Solbus wyprodukował 146 autobusów i podobną ilość planuje w tym roku. - Ogranicza nas wielkość krajowego rynku i do dalszego wzrostu produkcji eksport jest niezbędny. To z kolei zmusza nas do przygotowania własnych konstrukcji - wyjaśnia Michał Śliżak. Najnowsza, która pojawiła się w sprzedaży, to niskopodłogowy pojazd Solcity 11L. Polskim przewoźniko sprzedano już kilka pierwszych egzemplarzy tych miejskich autobusów, zabierających 80 pasażerów.

- To najtańszy niskowejściowy autobus w Polsce, kosztujący od około 500 tys. zł - zauważa dyrektor marketingu. Prace nad nim rozpoczęto w 2004 roku po zachęcie ze strony władz kilku miast poszukujących tanich, ale wygodnych dla pasażerów autobusów. Prototyp został pokazany w ubiegłym roku, podobnie jak kolejny nowej konstrukcji turystyczny SL 11T. Ten właśnie model zostanie zaprezentowany na wystawie jesiennej pojazdów użytkowych w Hanowerze.

Michał Śliżak liczy na rozpoczęcie sprzedaży eksportowej w przyszłym roku, ale dodaje, że najwcześniej w 2007 roku sprzedaż za granicę będzie miała znaczenie ekonomiczne dla firmy.

Fabryka Autobusów Solbus została otwarta w 2001 roku i należy do spółki Blue Line, która z kolei jest własnością rodziny Śliżaków. Przewodniczącym rady nadzorczej jest Antoni Śliżak - jednocześnie współwłaściciel trzech przedsiębiorstw PKS - a prezesem zarządu jego syn Jakub. Blue Line to firma, która specjalizuje się w leasingowaniu autobusów. W 2003 roku Blue Line wykupiła udziały w Solbusie oraz przejęła hale po zbankrutowanych Kujawskich Zakładach Napraw Samochodów. Właśnie tam są produkowane autobusy Solbus - pierwszych 11 sztuk powstało w 2002 roku (wartość sprzedaży przekroczyła 7,3 mln zł), a w 2004 r. wyprodukowano ich 123. Zadniem Michała Śliżaka, inwestycje rodziny w Fabrykę Autobusów Solbus wynoszą kilka milionów złotych. Zarząd nie podaje wielkości zysku, dodając, że firma jest dochodowa i ma płynność finansową.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Firma Solbus z Solca Kujawskiego SOR Michał Śliżak Antoni Śliżak Blue Line auttobus autobusy eksport sprzedaż zarząd pasażerowie dla pasażerów komunikacja miejska Kujawy na Kujawach inwestycje Fabryka Autobusów Solbus modele autobusów fabryka autobusow autobus




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję