TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Zmiany na rynku - Triada nie jest już liderem wśród touroperatorów w Polsce

Na pozycji lidera, wśród biur podróży w Polsce, znajduje się obecnie Itaka, która zajęła to miejsce kosztem Triady, wybieranej w poprzednich latach najchętniej.

Sprzedaż w całej branży spadła o ok. 10%. Itaka zwiększyła w tym roku przychody o 200 mln zł. W 2010 roku o miejsce w czołówce biur podróży walczyć będzie również Exim Tours.

Touroperatorzy maja też w planach poszerzanie oferty o nowe, luksusowe lokalizacje.

Pozycję Triady, która w ciągu ostatnich lat była na pierwszym miejscu na wartym ponad 3 mld zł rynku czarterowej turystyki wyjazdowej, zajęła w tym roku Itaka. Tak wynika ze wstępnego podsumowania sprzedaży 2009 r. obu firm zgodnie z którym Itaka osiągnęła lepszy wynik. Za główne kryteria uznano przychody firmy i liczbę obsłużonych turystów.

Jak stwierdził Piotr Henicz, wiceprezes Itaki - W tym roku udało nam się osiągnąć 47-proc. wzrost obrotów, które przekroczą 700 mln zł. Zwiększyliśmy liczbę klientów. W 2008 r. wysłaliśmy na wakacje 228 tys. osób, a w tym 286 tys. Spodziewamy się też dodatniego wyniku finansowego. W poprzednim roku Itaka zajmowała trzecie miejsce z obrotami w wysokości 518 mln zł, podczas gdy Triada zakończyła ubiegły rok obrotami na poziomie 556 mln zł, przyznając, że w tym roku jej obroty mogą być niższe. Jak stwierdził Jacek Dąbrowski, dyrektor finansowy w Triadzie - W 2008 r., kiedy duża część touroperatorów mówiła o zyskach, a w rezultacie wykazała stratę, my osiągnęliśmy zysk netto ponad 8 mln zł. Zawsze zależało nam na wysokiej sprzedaży, ale nie kosztem wyniku finansowego.

Wiceliderem na polskim rynku jest TUI. Z raportu spółki TUI Travel, do której należy TUI i Scan Holiday, biura zanotowały w Polsce w tym roku 291 mln zł obrotu i 35 mln zł straty. W 2008 r. TUI miało obroty na poziomie 537 mln zł.

Z kolei biuro Exim Tours z obrotami w wysokości 260 mln zł był w pierwszej szóstce w ubiegłym roku. W obecnym jest prawdopodobnie na miejscu trzecim i wyprzedzając biuro Neckermann, które zanotowało spadek obrotów z 360 mln zł w roku poprzednim do 325 mln zł. Piotr Czorniej z Exim Tours stwierdził - Odnotowaliśmy 30-proc. wzrost obrotów, szacujemy, że sięgną 340 mln zł. Przyznaję, że mieliśmy problem z utrzymaniem marż i musieliśmy obniżyć ceny, by sprzedać ofertę. Udało nam się zwiększyć liczbę klientów, choć nie zrealizowaliśmy planu wysłania latem w sumie 240 tys. osób. Biuro zostało wybrane przez 170 tys. osób. W całym obecnym roku Exim Tours spodziewa się ponad 200 tys. klientów co stanowi o 60 tys. więcej niż w 2008 r. Jak stwierdził Piotr Czorniej z Exim Tours - Odnotowaliśmy 30-proc. wzrost obrotów, szacujemy, że sięgną 340 mln zł. Przyznaję, że mieliśmy problem z utrzymaniem marż i musieliśmy obniżyć ceny, by sprzedać ofertę. Udało nam się zwiększyć liczbę klientów, choć nie zrealizowaliśmy planu wysłania latem w sumie 240 tys. osób. Spółka posiada nowego inwestora egipską Travel Way doszło również do przejęcia firmy przez grupę Exim Tours Czechy.

Rok 2010 zapowiada więc rywalizację na polskim rynku turystycznym. Itaka zamierza w przyszłym roku wysłać za granicę 310 tys. osób i zwiększyć obroty do 900 mln zł. Exim Tours przygotowuje miejsca dla 240 tys. klientów chce także zwiększyć sieć własnych salonów i liczbę obsługiwanych kierunków. Firma obniżyła również o ok. 15 proc. ceny wycieczek na lato 2010 r. Itace się to nie udało, ale przez rabaty w grudniu będzie można kupić wycieczkę taniej niż w zeszłym roku. Upusty maja sięgać 40 proc., ma także ruszyć nowa marka operatora, w ofercie znajdą się hotele i kierunki w których wypoczywają gwiazdy.

Do walki o klienta przygotowuje się również Neckermann, który chce odzyskać utraconą pozycję. W ofercie znajdą m.in.: Indie i francuskie wybrzeże Atlantyku, loty z ośmiu lotnisk i 30 proc. opusty w przypadku wcześniejszej rezerwacji.

Triada z kolei nie zamierza brać udziału w walce o pozycję lidera za wszelka cenę. Jak wyjaśnia Jacek Dąbrowski - Uważamy, że ożywienie na rynku będzie następowało stopniowo, a prawdziwe przyjdzie dopiero w 2011 r. Dlatego nastawiamy się na program o podobnej wielkości jak w tym roku. Jak wytłumaczył nastawianie się na duże obroty może prowadzić tylko do kłopotów finansowych następnych firm.