TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Łódzki PKS wykorzystuje kierowców!

Jeden z kierowców, pracujących dla łódzkiego PKSu opowiedział Gazecie Wyborczej, jak wygląda "naprawdę" jego sytuacja jak pracownika firmy przewozowej. Na lipiec 2005 bilans jest taki: tylko dwa dni wolne, zero przychodu i 2000 zł do oddania przewoźnikowi.


Można spokojnie zastanawiać się, kto tu kogo utrzymuje - przewoźnik kierowcę, czy kierowca przewoźnika.

Sytuacja w łodzkim PKSie jest jaka jest, gdyż ponad połowa kierowców pracuje na tzw. umowach operatorskich. Nie mają oni umowy o pracę, ale prowadzą działalność gospodarczą, świadcząc przewoźnikowi usługi. Zasady sa proste - łódzki PKS oddaje kierowcy w dzierżawę swój autobus, a ten w zamian zobowiązuje się do: dzielenia się wpływami z biletów, tankowania na terenie PKS i prowadzenia księgowości przez PKS. Generalnie nie wygląda to zbyt czarno, gdy by nie fakt, iż kierowcy PKSów zgodnie z umową zobowiązują się do kupowania paliwa po zawyżonej cenie (o 20 - 30 gr na litrze) i nabywania usług księgowych za bagatela 439 zł miesięcznie (co w przypadku działalności gospodarczej jest stawką zawyżoną co najmniej 2-krotnie). Do tego dochodzą jeszcze składki na ZUS i podatki. A zarabia się tylko na sprzedaży biletów. - mówi Piotr, jeden z kierowców zatrudnionych właśnie na umowę operatorską.

To właśnie Piotr winien jest łódzkiemu PKSowi 2000 zł za lipiec. Miał pecha - w lipcu zepsuł mu się autobus i zgodnie z umową musiał naprawić go w bazie PKS i zapłacić za naprawę z własnych pieniędzy. Normalnie Piotr jeździ na trasach dalekobieżnych, m.in. do Władysławowa, Łeby i Rzeszowa. Płaci PKS ok. 4000 zł miesięcznie za dzierżawę autobusu plus od 65 groszy na 1,75 zł za każdy przejechany kilometr.

W łodzkim PKSie jest dziś 220 kierowców. Około 120 pracuje na umowę o pracę, reszta umowy operatorskie. - Gdybyśmy nie przeszli na taki system pracy, już dawno musielibyśmy ogłosić upadłość - tłumaczy Marek Wiśniewski, zastępca głównego księgowego PKS w Łodzi. - Kierowca operator bardziej się stara, bo wie, że tylko od niego zależy, ile zarobi. Walczy o pasażerów. Są tacy co zarabiają nawet 6 tys. zł.

Gazeta Wyborcza postanowiła poszukać dobrze zarabiających kierowców, pracujących na umowy operatorskie. Znalezła jednego, który tak jak Piotr - jeździ na trasach dalekobieżnych. W lipcu "dobrze zarabiający" kierowca - Jacek - wykazał zysk w wysokości 5000 zł. - Z biletów wyszło 17 tys. zł, ale aż 12 tysięcy to koszty - tłumaczy Jacek. - To wyjątkowy miesiąc. Muszę z tego przeżyć następny i odłożyć na zimę, bo wtedy nikt nie jeździ nad morze.

Wszyscy inni spotkani przez dziennikarzy Gazety kierowcy to dłużnicy PKS - operatorzy obsługujący głównie trasy podmiejskie. Niestety nie mają oni szansy na "odkucie się", gdyż jeżdżą ciągle na nienajlepszych trasach. O tym, na jakiej trasie jeździ kierowca decyduje szefostwo PKS.

Umowy operatorskie są popularne wśród w PKSach w Polsce. Podpisują je również kierowcy PKS-ów w Bydgoszczy, Gnieźnie i Wrocławiu. - Ale u nas system jest trochę inny niż w Łodzi - mówi Ryszard Wójcik, kierownik działu taboru Polbus PKS Wrocław. - Kierowcy, którzy założyli firmy wykupili nasze autobusy. Nie interesuje mnie, gdzie tankują i kto prowadzi ich księgowość. Co pół roku muszą tylko pokazywać dowód rejestracyjny wozu, bo muszę być pewny, że jest sprawny.

Inne PKSy zatrudniają kierowców na umowy o pracę, gdyż, uważają że umowy operatorskie są krzywdzące dla pracowników.

W artykule Gazety wyborczej zostały zmienione imiona kierowców, gdyż nie zgodzili się oni na opublikowanie ich prawdziwych imion i nazwisk. Wszyscy chcą nadal pracować w PKS i mają nadzieję zarobić na spłatę stale rosnących długów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PKS Łódź łodzki kierowcy umowy umowy o pracę pracownicy wrocław lodz w łodzi dla do z kierowca praca


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję