TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

LOT protestuje przeciw nowym przewoźnikom na polskim niebie!

Urząd Lotnictwa Cywilnego naraził się przewoźnikom za otwarcie nieba dla zagranicznej konkurencji. Cieszą się za to biura podróży.


W ciągu trzech kwartałów bieżącego roku przewoźnicy czarterowi przetransportowali około 1,6 mln pasażerów, wobec 1,04 mln w roku ubiegłym - wynika z informacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). Dynamika (54%) jest ponad dwa razy wyższa niż w przewozach regularnych (około 22%). Pokazuje to, że ten segment rynku lotniczego staje się bardzo atrakcyjny dla przewoźników.

Lawinę protestów wywołała zgoda na wykonywanie lotów do krajów trzecich dla kilku linii, w tym m.in. dla Eurocyprii. Urząd mówi, że zrobił to na korzyść pasażerów. - Działania ULC służą zapewnieniu takiego wzrostu połączeń, który umożliwi skuteczną obsługę rosnącego zapotrzebowania rynku - tłumaczy Katarzyna Krasnodębska, rzeczniczka ULC. Zaniepokoiło to jednak krajowych przewoźników, czyli grupę LOT, do której należy obsługujący loty czarterowe Centralwings, oraz Prima Charter (dawniej Fischer Air).

- Oddawanie całego rynku w ręce przewoźników dotowanych przez swoje kraje, sieci hotelowe, lokalne biura turystyczne, firmy transportowe nie jest zabezpieczeniem zasady wolnej konkurencji, o czym próbuje przekonać nas urząd - tłumaczy Adam Wychowaniec, prezes Primy Charter (PCh). Popiera go LOT.

- Intencją regulatora oraz polskich przewoźników powinno być w pierwszej kolejności oferowanie obywatelom Polski usług polskich przewoźników i na konkurencyjnych, ale rynkowych zasadach. Bezwarunkowe udostępnianie tego rynku firmom spoza naszego kraju jest szczególnie szkodliwe dla polskich przewoźników z powodu praktyk dumpingowych stosowanych przez obce firmy - mówi Piotr Siennicki, prezes LOT. W takiej sytuacji firmy polskie, uczciwie odprowadzające podatki i zatrudniające polskich pracowników, nie mają żadnych szans.

- Niejednokrotnie spotykaliśmy się z sytuacjami w pozaunijnych portach lotniczych, atrakcyjnych turystycznie, kiedy część przewoźników z danego kraju lub regionu była dofinansowana przez port przy jednoczesnym odmawianiu jakichkolwiek przywilejów przewoźnikom z Polski - dodaje prezes LOT.

Pozwolenie od ULC otrzymały również linie Cabo Verde (z Wysp Zielonego Przylądka) i Air Italy. - Ta pierwsza, poza oficjalnymi lotami do rodzimego kraju, wykonuje również loty portugalskimi samolotami do Brazylii. Najwyraźniej nikomu w ULC nie przeszkadza, że przewoźnik znajduje się na tzw. czarnej liście SAFA - powiedział Krzysztof Szymański, wiceprezes PCh. Nick Vincent, prezes Air Italy Polska (dawniej prezes Fischer Air), wdzięczny ULC za profesjonalne przeprowadzenie procesu certyfikowania (w którym brały również udział odpowiedniki ULC w Irlandii i Włoszech), studzi emocje przewoźników:- polski rynek czarterowy jest tak duży, że wystarczy miejsca dla wszystkich. Co więcej, rynek ten będzie się rozwijał - tłumaczy Nick Vincent. Dodaje, że połączenia czarterowe z Polski oferuje tylko pięć samolotów (trzy należące do Centralwings, jeden do Primy Charter i jeden do Air Italy Polska), a rynek potrzebuje ich około dwunastu.

- W ostatnie wakacje na 41 lotów do Tunezji tylko trzy były realizowane przez polskie linie czarterowe. Pozostałe wykonały linie tunezyjskie - wyjaśnia.

Z większej oferty cieszą się z kolei przedstawiciele biur podróży. - Dzięki pojawieniu się czarterów długodystansowych, oferowanych przez Air Italy Polska i Eurocypria, do wyjazdów do Kenii, Tajlandii i na Kubę dodaliśmy w tym roku wyjazdy do Indii i na Wyspy Zielonego Przylądka. Dzięki temu sezon będzie trwał praktycznie cały rok. Dlatego liczymy, że przychody Rainbow Tours w 2008 r. wzrosną ze 155 mln zł do 200 mln zł, a zysk netto z 5 mln zł do 7,5 mln zł - wyjaśnia Grzegorz Baszczyński, prezes Rainbow Tours. Krajowi przewoźnicy wnoszą jednak o wypracowanie kompromisu. - Dla dobra zarówno pasażerów oraz rynku przewozów lotniczych w Polsce konieczne jest spotkanie w ULC i wypracowanie zasad przyznawania pozwoleń w sposób, który z jednej strony ochroni interesy polskich firm, a z drugiej - zagwarantuje zdrowe rynkowe warunki konkurencji - mówi Piotr Siennicki.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Urząd Lotnictwa Cywilnego przewoźnik przewoźnicy biura podróży czarter pasażer LOT Centralwings Eurocypria Prima Charter Fischer Air Cabo Verde Air Italy Katarzyna Krasnodębska Adam Wychowaniec Piotr Siennicki sieci hotelowe biura turystyczne firmy transportowe SAFA do Brazylii Nick Vincent w Irlandii we Włoszech do Kenii do Tajlandii na Kubę do Indii na Wyspy Zielonego Przylądka Rainbow Tours linie lotnicze capo Tunezji z loty polska


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję