TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Prawa pasażera linii lotniczych!

Według Międzynarodowej Organizacji Transportu Powietrznego IATA, łączna kwota odszkodowań, które przewoźnicy będą musieli wypłacić pasażerom za opóźnione i odwołane loty w ciągu roku może wynieść nawet 700 milionów euro.


Pasażerowie najczęściej zgłaszają skargi na przewoźników lotniczych do Europejskiego Centrum Konsumenta. Każdego dnia trafia tam około trzech, czterech skarg na linie lotnicze.

Piotr Stańczak, koordynator do spraw pozasądowych metod rozwiązywania sporów przyznał - Najczęściej dotyczą rekompensat za zniszczony lub zgubiony bagaż. Choć zdarzają się i takie, w których zdesperowany pasażer żąda zwrotu kosztów podróży, bo nikt go nie poinformował, że... lotnisko znajduje się 60 kilometrów od centrum miasta.

Według prawa pasażer w takim przypadku nie może liczyć na odszkodowanie. Jednak linia zwraca pieniądze za bilet w myśl zasady: Jeden zadowolony pasażer, to siedmiu... kolejnych.

Pasażer, który po tygodniu wczasów w Rzymie, stawił się na lotnisko zgodnie z planem lotów, który wcześniej otrzymał od linii lotniczej, a okazało się, że samolot już odleciał - ma prawo starać się o odszkodowanie.

Piotr Stańczak wyjaśnia - W sytuacji wcześniejszego rozpoczęcia lotu (choć w praktyce raczej niespotykanej) pasażer może liczyć na odszkodowanie. Po pierwsze dlatego, że spełnił warunki określone przez linię lotniczą - zgłosił się w odpowiednim czasie do odprawy biletowo-bagażowej. Po drugie, dlatego, że późniejszy przylot do Polski może dla niego oznaczać np. dzień nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy, konieczność zarezerwowania noclegu w hotelu, koszty dojazdu do niego.

Osoba, która znajdzie się w takiej sytuacji, powinna zdobyć jak najwięcej dowodów potwierdzających zdarzenie. Przede wszystkim musi zgłosić to w check-in oraz zachować wszystkie rachunki lub dowody zakupu. Łatwiej wtedy będzie dochodzić roszczeń oraz oszacować wysokość poniesionych szkód.

W takiej sytuacji ma zastosowanie prawo ogólne, gdyż między pasażerem, a linia lotniczą doszło do podpisania umowy na ustalonych warunkach.

W praktyce przewoźnicy proponują pasażerom najbliższy lot i dodatkowo np. bezpłatny posiłek na pokładzie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
prawa pasażera linii lotniczych tanie linie lotnicze przewoźnicy odszkodowania spóźnienia odwołanie lotu IATA wypłata odszkodowań Europejskie Centrum Konsumenta Piotr Stańczak pasazer.com Wszystkie prawa każdego pasażera umowa prawo wcześniejszy wylot samolotu reklamacje na zgubiony bagaż odszkodowanie pasażerskie poszkodowanych przez lotnisko lot biuro za pll reklamacja w bagaz od pasazera


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję