TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Lufthansa przejęła Austrian Airlines

Niemieckie linie lotnicze Lufthansa kupiły 90% akcji Austrian Airlines (AUA) i w ten sposób stały się największym przewoźnikiem powietrznym w Europie.


Do transakcji doszło w czwartek, 3 września. Za akcje AUA niemiecki przewoźnik zapłacił 532 mln euro. Dotychczas 41,6% akcji AUA znajdowało się w rękach państwa, natomiast pozostałe w rękach akcjonariuszy.

Lufthansa zapłaciła wszystkim niezależnym akcjonariuszom 4,49 euro za każdą akcję austriackich linii, czyli w sumie 166 mln euro. Natomiast udziały państwa austriackiego, które reprezentował holding przemysłowy OEIAG zostały kupione za 366 tys. euro.

Jednak, aby sprzedaż austriackiego przewoźnika stała się możliwa, państwo austriackie udzieliło im pomocy w wysokości 500 mln euro. Zaaprobowały to władze Unii Europejskiej, które wyraziły zgodę na pomoc państwa austriackiego dla AUA oraz na jej fuzję z Lufthansą. Jedynym postawionym warunkiem było udzielenie przez Lufthansę konkurencyjnym liniom praw do lądowania oraz startu na wybranych niemieckich lotniskach.

Do spotkania Wolfganga Mayrhubera, szefa Lufthansy oraz Petera Michaelisa, szefa OEIAG doszło w czwartek na wiedeńskim dworcu lotniczym podczas uroczystości symbolicznego przekazania akcji AUA Lufthansie.

Według podpisanej umowy AUA ma zredukować do stycznia 2010 roku o 15% w porównaniu ze styczniem roku ubiegłego swój potencjał przewozowy. Natomiast do końca 2015 roku ma w sposób bardzo ograniczony tworzyć nowe połączenia lotnicze. Ma to ułatwić zredukowanie strat, jakie dotychczas przynosiły Austrian Airlines.

Linie Austrian Airlines powstały w 1957 roku i do roku 1998 były przewoźnikiem całkowicie państwowym. Następnie 25% ich kapitału umieszczono na giełdzie. W 1999 roku sprywatyzowano 37,9% AUA, 3,5% miały japońskie linie ANA, a 8% linie Swissair.

W ubiegłym roku znacząco pogorszyła się sytuacja austriackiego przewoźnika. Wówczas państwo musiało ratować go kwotą 500 mln euro. AUA zamknęły 2008 rok stratą w wysokości 430 mln euro. Dodatkowo linie uzyskały 166 mln euro deficytu w pierwszej połowie tego roku.

Lufthansa ma pod kontrolą również linie Swiss, Air Dolomiti, Eurowings i Germanwings, a od niedawna także British Midland i Brussels Airlines.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Lufthansa Austrian Airlines akcje zakup przejęcie przewoźnik linia lotnicza OEIAG fuzja Wolfgang Mayrhuber Peter Michaelis umowa strata deficyt




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję