TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Kiedy przewoźnik musi płacić?

Mimo poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, każdego roku na trasach całego świata ginie około 1,3 mln osób, z czego w Europie około 40 tys. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że głównymi przyczynmi śmierci na drogach są brawura, nadmierna prędkość i nieprzestrzeganie podstawowych przepisów dotyczących na przykład wyprzedzania w miejscu niedozwolonym. Do większości wypadków autokarowych dochodzi na autostradach. Drugą niebezpieczną strefą są górskie odcinki dróg. Pojazdy wypadają z dróg i staczają się do wąwozów.


Poszkodowani w tego typu zdarzeniach mogą ubiegać się o odszkodowanie. Niestety bardzo często jest tak, że pasażerowie nie są informowani na tematy dotyczące przysługujących im świadczeń. Z reguły poszkodowani na własną rękę muszą zapoznać się z przysługującymi im prawami.

Zgodnie z ustawą prawo przewozowe, odszkodowania wobec pasażerów reguluje przewoźnik, a nie organizator przejazdu. Osoby wykupujące wycieczkę w biurze podróży z reguły nie są tego świadome i pierwsze swoje wnioski kierują właśnie do biur, które tak naprawdę niewiele mogą zdziałać w danym zakresie.

Odszkodowania można ubiegać się na podstawie ważnej umowy przewozu, która jest zawierana automatycznie przy zakupie biletu. W przypadku wycieczek objazdowych taką umowę zawieramy w momencie podpisania umowy na świadczenie usług turystycznych z organizatorem. Co więcej osoba nie posiadająca biletu, która nie wykupiła wycieczki, a znalazła się w autokarze, który miał wypadek również podlega prawu umowy przewozu i może ubiegać się o zadośćuczynienie.

Zgodnie z prawem przewozowym przewoźnik odpowiada z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu (np. opóźnienie przyjazdu, przedwczesny odjazd), natomiast za uszkodzenia mienia pasażerów przewoźnik odpowiada tylko, jeśli wypadek nastąpił z jego winy. W przypadku zdarzenia, które miało miejsce za granicą pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie w takiej samej formie. Najważniejsze jest uzyskanie informacji o pojeździe, który był sprawcą wypadku (numery rejestracyjne, nazwa ubezpieczyciela pojazdu, numer polisy).

Od kilku lat funkcjonuje system Zielonej Karty, który powstał by chronić poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych za granicą. Do systemu Zielonej Karty obecnie należą prawie wszystkie europejskie rynki ubezpieczeniowe oraz rynki ubezpieczeniowe Iranu, Izraela, Maroka, Tunezji.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
System Zielonej kart wypadek autokaru autokar autobus rynek ubezpieczeniowy Iran Izrael Maroko Tunezja bilet uszkodzenie forma prawo usługi turystyczne autostrada świadczenia biuro podróży umowa przewozu prawo przewozowe pasażer przewoźnik wypadek komunikacyjny bezpieczeństwo ruchu drogowego


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję