Uda się przeprowadzić rewolucję na kolei?
Pod koniec stycznia Komisja Europejska przedstawi program mający na celu przyspieszenie otwarcia na międzynarodową konkurencję przewozów pasażerskich w całej Unii. Podstawą czwartego pakietu kolejowego mają być: usprawnienie procedur wydawania pozwoleń na dopuszczenie pojazdów kolejowych do eksploatacji, otwarcie krajowych rynków pasażerskich na konkurencję oraz reformy zarządzania na rynku infrastruktury kolejowej
Trzeci filar obejmuje głównie rozdzielenie przewoźnika od firmy zarządzającej torami, czyli swobodny dostęp firm z całej Wspólnoty do rynków krajowych. Obecnie w Polsce tak nie jest. Zarządca sieci, PLK, wchodzi w skład holdingu PKP SA, do którego należą m.in. PKP Intercity.
Ponadto każdy przewoźnik uzyska pozwolenia na realizowanie połączeń na liniach wewnętrznych innego państwa UE. A co za tym idzie wkrótce każdy przewoźnik europejski będzie mógł świadczyć usługi na terenie nie swojego kraju. I tak np. Deutsche Bahn wcale nie będzie potrzebował koncesji chcąc realizować połączenia na trasie Kraków - Warszawa, a Trenitalia - między Poznaniem a Wrocławiem.
Mało tego przewoźnik, który zdecyduje się na rozpoczęcie działalności na terenie innego państwa Unii będzie mógł wybrać sobie najbardziej intratne połączenia.
W celu wyodrębnienia przewoźnika na obsługę konkretnych tras będą wszczynane przetargi, w których udział wezmą dowolni przewoźnicy. A nie tak jak dotychczas tylko spółki należące do samorządów. Należy wymienić tutaj Koleje Mazowieckie i Koleje Dolnośląskie.
Jeśli proponowane zmiany wejdą w życie, pierwszych owoców tej pracy należy spodziewać się w przyszłym roku. Zmiany w przepisach to przede wszystkim nadzieja pasażerów na poprawę jakości usług i być może obniżka cen przejazdów.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Dział dla turystów:
Udany pierwszy kwartał w Porcie Lotniczym
IGHP: Wielkanoc dobra, majówka będzie jeszcze
LOT zapowiada nowe połączenie z
Starsze aktualności:
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
Przewoźnicy sprzeciwiają się poniesieniu stawek za dostęp do torów
Charterowy przewoźnik rozwija flotę
Branża eventowa stawia na etykę w biznesie
Ecco Holiday: zyskuje ten, kto jest w grupie
Jak wam się podoba polityka TUI: sprzedajemy tanio bo nas na to stać
Rozpoczynają się Targi EuroGastro 2013
Gdańska WSTiH jedną z najlepszych uczelni turystycznych
Hotelarz narażał zdrowie gości - odpowie przed sądem
Rainbow Tours zachęca do wypoczynku w Grecji