Ogłoszenia
Ogłoszenia
- REZYDENT TURYSTYCZNY REGO-BIS - SEZON 2024
- Animator Czasu Wolnego - Bułgaria
- KIEROWNIK DZIAŁU REZERWACJI
- PRACOWNIK DZIAŁU CALL CENTER
- Pilot na Węgry
- Project Manager (Katowice)
- Specjalista ds. rezerwacji w jęz. polskim
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
- B.P. ITAKA w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
Zobacz także
Jeśli pasażer sam załatwi sobie lot zastępczy, może nie dostać odszkodowania za opóźnienie
TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę
Trybunał Sprawiedliwości rozpatrzył skargę Ryanair
Wstępne porozumienie w sprawie rozporządzeń dot. danych pasażerów linii lotniczych
ETS - pasażer ma prawo do pełnego odszkodowania
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 261/2004 przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić pasażerowi pomoc, jeśli lot jest opóźniony o 3 lub więcej godzin w przypadku lotów wewnątrz Unii Europejskiej dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości między 1500, a 3500 kilometrów. Ponadto pasażer ma prawo domagać się odszkodowania na takich zasadach jak w przypadku odwołania lotu.
Co jednak kiedy pasażer ma lot łączony i przez opóźnienie pierwszego samolotu o mniej niż 3 godziny spóźnia się na przesiadkę?
Przed takim dylematem stanął we wtorek Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Sprawa dotyczyła kobiety, która leciała z Bremy do Asuncion z przesiadkami w Paryżu i Sao Paulo. Lot z Bremy do Paryża, obsługiwany przez Air France był opóźniony o ok 2,5 godziny, przez co pasażerka nie zdążyła na lot z Paryża do Sao Paulo, a później na pierwotnie planowany lot do Paragwaju. Do Asuncion dotarła z jedenastogodzinnym opóźnieniem.
Niemiecki sąd przyznał pechowej pasażerce 600 euro zadośćuczynienia, jednakże Air France zaskarżył ten wyrok. Niemiecki sąd najwyższy zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z zapytaniem czy pasażer ma prawo żądać odszkodowania gdy wylot był opóźniony mniej niż 3 godziny, natomiast pasażer dotarł do miejsca docelowego z opóźnieniem większym niż 3 godziny?
Wyrok Trybunału był jednoznaczny - opóźnienie pierwszego z lotów łączonych nie ma znaczenia, ważne jest to kiedy pasażer przybył do miejsca docelowego, gdyż w innym razie pasażerowie docierający do miejsca przeznaczenia z przynajmniej trzygodzinnym opóźnieniem byliby traktowani w różny sposób, w zależności od tego jakie byłoby opóźnienie planowej godziny odlotu.
Trybunał podkreślił, że odszkodowanie z powodu przylotu do miejsca docelowego z przynajmniej trzygodzinnym opóźnieniem nie zależy od spełnienia wymogów dających prawo do pomocy i opieki. Odszkodowanie może być obniżone o 50 procent, jeżeli opóźnienie nie przekracza 4 godzin w przypadku lotów na dystansie powyżej 3500 kilometrów. Odszkodowanie nie należy się pasażerowi, jeżeli przewoźnik udowodni, że anulacja bądź opóźnienie lotu nastąpiło z winy siły wyższej, której nie dało się uniknąć.
Wyrok ETS oznacza że dla pasażerów znacznie bezpieczniej jest kupić bilet łączony niż dwa osobne bilety. Niewykluczone, że linie lotnicze chcąc się zabezpieczyć przed większymi odszkodowaniami będą starały się promować właśnie kupno osobnych biletów. Jednak świadomość tego problemu wśród pasażerów na pewno już wzrosła i nie będą oni zbyt przychylnie patrzeć na taką promocję.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
eSky reklamuje się, że taniej niż u
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Sprawdź najwyżej ocenione polskie hotele
Polskie minibrowary rosną w siłę
easyJet: nowa strategia przyniosła efekty
Informacja dla klientów GTI Poland