Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Zobacz także
Stanowisko Parlamentu Europejskiego w sprawie zmiany przepisów dot. praw pasażerów
Parlament Europejski poparł przepisy, które ułatwią zawieszanie prawa do podróży bezwizowych do UE
Decyzji w sprawie transakcji na rynku dostaw jedzenia
Jest termin uruchomienia systemu wjazdu do UE
Komisja Europejska: podejrzani obywatele UE powinni mieć prawo do kontaktu z adwokatem
22-letni mężczyzna wybrał się za granicę na mecz piłkarski. Po meczu poszedł ze znajomymi do baru, gdzie wybuchła awantura i mężczyznę aresztowano. Policja przesłuchiwała go następnie przez kilka godzin bez obecności adwokata. Środek, który Komisja Europejska dziś proponuje, ma zagwarantować wszystkim podejrzanym - na całym terytorium Unii Europejskiej - prawo do kontaktu z adwokatem od momentu zatrzymania przez policję do czasu zakończenia postępowania. Podejrzani mogliby także skontaktować się z rodziną lub pracodawcą i poinformować ich o swoim aresztowaniu. Gdyby znajdowali się poza granicami własnego kraju, mieliby prawo do kontaktu z konsulatem swojego kraju.
Prawo do rzetelnego procesu jest niezwykle istotnym elementem budującym zaufanie obywateli do wymiaru sprawiedliwości - powiedziała Viviane Reding, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej i komisarz UE ds. sprawiedliwości. Po aresztowaniu obywatel musi mieć zagwarantowaną możliwość kontaktu z adwokatem i to w każdym miejscu na terenie Unii Europejskiej. Jeżeli znajdzie się w areszcie poza granicami swojego kraju, powinien otrzymać pomoc od swojej placówki konsularnej lub ambasady. Proponowany w dniu dzisiejszym środek pogłębi wzajemne zaufanie między organami sądowymi poprzez zapewnienie jednakowych minimalnych norm sprawiedliwego traktowania podejrzanych w całej Unii Europejskiej.
Prawo dostępu do adwokata jest niezbędnym elementem wzbudzania zaufania do jednolitej przestrzeni sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwłaszcza gdy aresztowanie następuje w wyniku wydania europejskiego nakazu aresztowania. Zaproponowane dzisiaj przepisy dotyczące prawa dostępu do adwokata zawarte są w dyrektywie, która jest trzecim z serii wniosków mających zagwarantować minimalne prawa do rzetelnego procesu w każdym miejscu na terenie Unii Europejskiej. Pozostałe prawa obejmują prawo do tłumaczenia pisemnego i ustnego, a także prawo do informacji w postępowaniu karnym. Środki te mają służyć ustanowieniu jasnych praw w całej UE, a także ochronie podstawowych praw do rzetelnego procesu i do obrony przysługujących jednostkom. Zanim wnioski staną się obowiązującym prawem muszą zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski i Radę Ministrów.
Każdego roku w Unii Europejskiej prowadzonych jest ponad 8 milionów postępowań karnych. Prawo do obrony przysługujące każdej osobie podejrzanej o popełnienie przestępstwa jest powszechnie uznawane za jeden z podstawowych elementów gwarantujących rzetelność procesu. Jeżeli chodzi jednak o warunki, na jakich osoba podejrzana może skontaktować się z adwokatem, między państwami członkowskimi występują różnice. Na przykład osoba oskarżona o popełnienie przestępstwa może nie móc skontaktować się z adwokatem podczas przesłuchania przez policję. Dowody pozyskane bez obecności adwokata mają różny status w różnych krajach. Natomiast osoby poszukiwane na podstawie europejskiego nakazu aresztowania mogą nie mieć dostępu do adwokata w kraju, w którym wydano nakaz, do czasu wydania ich do tego kraju. Podobne rozbieżności mogą występować w przypadku prawa osoby podejrzanej do poinformowania członka rodziny lub pracodawcy o swoim aresztowaniu. Może się zdarzyć, że podejrzanym systematycznie nie proponuje się możliwości skorzystania z tego prawa, że mogą z niego skorzystać dopiero na późniejszym etapie procedury lub też mogą nie uzyskiwać odpowiednich informacji, po tym jak nawiązano kontakt z ich rodzinami.
Wniosek Komisji gwarantowałby te prawa w praktyce poprzez:
* zapewnienie dostępu do adwokata od pierwszego etapu przesłuchania policyjnego oraz przez cały czas trwania postępowania karnego;
* zezwolenie na odpowiednie poufne spotkania z adwokatem, umożliwiające osobie podejrzanej skutecznie korzystanie ze swojego prawa do obrony;
* zezwolenie adwokatowi na pełnienie aktywnej roli podczas przesłuchań oraz sprawdzenie warunków aresztu;
* zapewnienie osobie podejrzanej możliwości poinformowania co najmniej jednego członka rodziny lub pracodawcy o swoim aresztowaniu;
* zezwolenie osobie podejrzanej za granicą na skontaktowanie się z ambasadą lub konsulatem danego kraju oraz odwiedziny;
* zapewnienie osobom objętym europejskim nakazem aresztowania możliwości zasięgnięcia porady prawnej zarówno w kraju, w którym dokonano aresztowania, jaki w kraju, w którym nakaz wydano.
Traktat Lizboński, który wszedł w życie 1 grudnia 2009 r., umożliwia UE przyjmowanie środków w dziedzinie prawa karnego, zwiększających prawa obywateli UE zgodnie z Kartą praw podstawowych UE, w szczególności prawa jednostek w postępowaniu karnym. Prawo do rzetelnego procesu oraz prawo do obrony są przewidziane w art. 47 i 48 Karty praw podstawowych UE, a także w art. 6 europejskiej konwencji praw człowieka (EKPC). Prawo do komunikacji z osobą trzecią jest jednym z istotnych czynników zabezpieczających przed złym traktowaniem, którego zakazuje art. 3 EKPC. Dyrektywa w sprawie dostępu do adwokata i powiadomienia o aresztowaniu jest trzecim spośród szeregu środków mających na celu wprowadzenie wspólnych norm unijnych w sprawach karnych.
Pierwszy środek, dający osobom podejrzanym prawo do tłumaczenia pisemnego i ustnego, został przyjęty przez Radę Ministrów Sprawiedliwości UE w październiku 2010 r. (IP/10/1305 ). W lipcu 2010 r. Komisja zaproponowała drugi środek - dyrektywę w sprawie prawa do informacji. Rządy państw EU zatwierdziły ten środek w grudniu 2010 r., a obecnie jest on przedmiotem negocjacji w Parlamentem Europejskim, który musi ostatecznie zatwierdzić projekt aktu, zanim stanie się on obowiązującym prawem.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Dział dla turystów:
IGHP: listopad z lepszymi wynikami niż rok
Oficjalny start sezonu
LOT zapowiada nowe połączenia z
Polacy wśród laureatów konkursu na najlepszy film
Starsze aktualności:
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
MSiT chce 10 strategii dla
Sprawdź czy nie przepłacasz za gwarancję
Radisson Blu Kraków: wiosna upłynie pod znakiem szparagów
Zniesiony będzie zakaz korzystania ze sprzętu elektronicznego w samolotach
Jakie lokale klienci wybierają najczęściej?
Czechy zapraszają na festiwale piwne
MSZ w sprawie wyjazdów na kanonizację
Czy warto wybrać się do Grzybowa?
Z Berlina do Sztokholmu pociągiem?
Egipt: Połakomili się na ludzkie głowy
Podróże służbowe w czasach kryzysu
Utrudniają pasażerskim przewoźnikom kolejowym
II Festiwal Serów Farmerskich i Tradycyjnych
Odchodzi prezes Vienna International
PolskiBus rozpoczyna sprzedaż biletów 1 + 1
Lotnisko Chopina obniża opłaty lotniskowe
Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich "Kraków" ma kłopot ze znalezieniem nabywcy
Kto zwalczy szarą strefę w turystyce?
Ankieta dla osób, które odwiedziły Sanktuarium MB Fatimskiej na Krzeptówkach
