TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Muzyka podnosi sprzedaż

Właściciele obiektów usługowych i sklepów potwierdza, że muzyka podnosi ich sprzedaż. Jednak muszą oni pamiętać o obowiązkowych opłatach na rzecz Organizacji Zbiorowego Zarządzania.


W latach osiemdziesiątych ubiegłego wielu amerykański psycholog R. E. Millman udowodnił, że muzyka odtwarzana w lokalach handlowych oraz usługowych może zwiększać sprzedaż średnio nawet o 38%. Przedsiębiorcy masowo wykorzystują mechanizm wpływu muzyki na konsumpcję, jednak często zapominają o obowiązku uiszczania opłat na rzecz organizacji takich jak: Związek Producentów Audio Video, Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych lub Stowarzyszenia Artystów, za jej publiczne odtwarzanie.

Powszechne jest stwierdzenie, że każdy punkt handlowy i usługowy jest bardziej atrakcyjny dla klientów, jeżeli odtwarzana jest w nim muzyka. Udowodniono też, że ma ona istotny wpływ na poziom sprzedaży, lojalność klientów oraz efektywność pracowników.

Według badań R. E. Millmana, które mierzą wpływ muzyki na poziom sprzedaży, wzrost obrotów w badanych punktach handlowych był najbardziej widoczny wśród osób poniżej 25 lat i w tej grupie zwiększył się aż o 51%. Mniejszy wpływ odnotowano w grupie wiekowej powyżej 50 lat (26%) oraz w grupie 26-50 lat (11%).

Przeprowadzone badania potwierdzają również pozytywną zależność pomiędzy muzyką, a lojalnością klientów. Konsumenci chętniej odwiedzają ponownie lokale, gdzie puszczana jest ciekawa muzyka. Kolejnym ważnym efektem odtwarzania muzyki w miejscach pracy jest jej wpływ na wzrost efektywności pracowników. Badania wskazują, że muzyka skraca czas oraz poprawia jakość wykonywanych zadań, a także zwiększa satysfakcję z pracy.

Pomimo udowodnionego pozytywnego wpływu muzyki na prowadzoną działalność gospodarczą, właściciele firm często zapominają, że muzyka nie jest darmowa i za jej odtwarzania w miejscach publicznych trzeba płacić. Bogusław Pluta, dyrektor Związku Producentów Audio Video wyznał - Dziwi mnie podejście niektórych właścicieli lokali, którzy twierdzą, że nie będą uiszczać opłat, gdyż muzyka nie ma wpływu na ich biznes. Jednak kiedy informujemy ich, że jeśli nie będą uiszczać opłat na rzecz organizacji OZZ to będą zmuszeni obejść się bez muzyki, wówczas nie ukrywają, że nie mogą sobie na to pozwolić bo stracą klientów.

Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, każdy podmiot gospodarczy, który wykorzystuje w swojej działalności fonogramy i wideogramy musi odprowadzać opłaty z tytułu ich eksploatacji. Do takich organizacji należy ZPAV, który reprezentuje w Polsce między innymi wydawców oraz producentów muzycznych. Nieprzestrzeganie obowiązującego prawa wiąże się z groźbą pociągnięcia do odpowiedzialności prawnej.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
muzyka restauracja biuro podróży sprzedaż wpływ opłata konsumpcja Związek Producentów Audio Video Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych Stowarzyszenia Artystów odtwarzanie obrót lojalność Bogusław Pluta




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję