TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Wyrok Sądu Najwyższego ułatwi życie klientom upadłych biur?

Pod koniec maja Sąd Najwyższy orzekł, że klienci niewypłacalnych biur podróży mogą samodzielnie dochodzić zwrotów poniesionych kosztów z zabezpieczenia finansowego touroperatora. Ta decyzja jest pewnym zaskoczeniem, toteż zapytaliśmy o zdanie podmioty najbardziej zainteresowane sprawą, czyli urzędy marszałkowskie i firmy ubezpieczeniowe.


O uchwale podjętej przez Sąd Najwyższy pisaliśmy w artykule SN: Klient może samodzielnie dochodzić odszkodowania z gwarancji

Powstaje pytanie, czy ewentualne próby samodzielnego uzyskania zwrotu nie wprowadzą jeszcze większego zamieszania? Jakich konsekwencji można się spodziewać? Wyrok SN odnosi się do sytuacji, gdy klient pozostaje w sporze z ubezpieczycielem, czyli sytuacji gdy ubezpieczyciel odmówi klientowi wypłaty odszkodowania pomimo złożenia przez klienta roszczeń w procedurze przewidzianej w przypadku niewypłacalności organizatora/pośrednika turystycznego. Wyrok niejako wypełnia lukę jak funkcjonowała dotychczas w orzecznictwie sądów powszechnych, gdyż niektóre sprawy kończyły się niekorzystnie dla klientów - sądy odmawiały im legitymacji do wniesienia powództwa przeciwko ubezpieczycielowi w przypadku odmowy wypłaty odszkodowania. Wyrok, choć nie wiąże sądów bezpośrednio, to jednak wzmacnia ochronę klientów w postępowaniach sądowych w szczególnych przypadkach jakimi jest odmowa wypłaty odszkodowania. Uważam, że takie orzeczenie SN nie wprowadzi chaosu przy wypłacie odszkodowań ani nie wydłuży procedury wypłat odszkodowań pozostałym klientom - tłumaczy Wojciech Biliński, Zastępca Dyrektora Wydziału Sportu, Rekreacji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.

Zdaniem przedstawicieli Towarzystwa Ubezpieczeniowego Signal Iduna, ubezpieczyciele będą musieli się liczyć z dodatkowymi kosztami, lecz zmiana może pozwolić klientom na szybsze uzyskanie zwrotów poniesionych kosztów. Do tej pory Marszałek Województwa po ogłoszeniu niewypłacalności przez biuro podróży zbierał zgłoszenia od klientów. Towarzystwo Ubezpieczeniowe po zakończeniu tego procesu, wypłacało roszczenia zasadne. Kwota była wypłacana proporcjonalnie każdemu składającemu roszczenie. Suma wypłat była nie większa niż wartość sumy gwarancyjnej. Teraz zgłoszenie będzie można zgłosić bezpośrednio do towarzystwa ubezpieczeniowego a klient otrzyma pełną wartość roszczenia, która będzie wypłacana z gwarancji ubezpieczeniowej turystycznej, oraz z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Dodatkowo klienci otrzymają środki znacznie szybciej niż dotychczas. - tłumaczy rzecznik prasowy Signal Iduna, Patrycja Wojdyga.

Ubezpieczyciel zwraca uwagę także na to, że sytuację klientów upadłych biur powinny poprawić procedowane zmiany w prawie, w tym stworzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, a nie tylko wyroki sądu. Polskie prawo nie opiera się na precedensach. Z punktu widzenia branży ubezpieczeniowej istotne są zmiany prawne regulujące obszar roszczeń mające zastosowanie do całego rynku. Przykładem jest projekt zmiany ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zgłoszony przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Przepisy, które wkrótce wejdą w życie wprowadzają nowe podejście do kwestii zabezpieczeń roszczeń klientów. Ta zmiana wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów po stronie towarzystw ubezpieczeniowych. Oprócz dostosowania procedur wewnętrznych, konieczne jest zapewnienie zwiększonych możliwości obsługi klientów w przypadku niewypłacalności dużego biura podróży, które obsługuje znacząca liczbę klientów. Ponieważ mamy do czynienia z projektem i nie znamy jego wersji końcowej trudno przesądzać czy nowe rozwiązanie stanie się remedium w przypadku niewypłacalności. Na tą chwilę można powiedzieć, że projektowane zmiany lepiej zabezpieczają interes klienta niż dotychczasowe rozwiązania - tłumaczy Patrycja Wojdyga.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
zabezpieczenie finansowe upadłość biura urząd marszałkowski towarzystwo ubezpieczeniowe Signal Iduna




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję