Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Zobacz także
PPL przyłącza się do kampanii Włącz tryb pasażera z klasą
NIK: PAŻP niewystarczająco zapewniała bezpieczeństwo ruchu lotniczego
Polskie lotniska wśród liderów wzrostów
Emirates wprowadzają nowe uniformy dla obsługi pasażerów premium i VIP
Greckie lotniska obsłużyły więcej pasażerów, niż przez cały ubiegły rok
Branże lotnicza: nowe stawki opłat dyskryminują regionalne lotniska
Przedstawiciele portów lotniczych, linii lotniczych i biur podróży wspólnie protestują przeciw planowanemu przez Urząd Lotnictwa Cywilnego podniesieniu stawek opłat lotniczych.
Przedstawiciele branży alarmują, że zmiany spowodują bardzo poważne i negatywne konsekwencje i zniszczą konkurencyjność polskich lotnisk regionalnych, co zablokuje możliwość odbudowania sektora lotniczego po pandemii. Podkreślają również, że nowe opłaty mogą zniszczyć podstawowe zasady polityki spójności Unii Europejskiej, której celem jest wyrównywanie warunków ekonomicznych i społecznych w poszczególnych regionach.
Sygnatariusze listu otwartego, skierowanego do premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka zarzucają władzom dyskryminację lotnisk regionalnych i przerzucanie na nie kosztów pandemii. Poniżej jego pełna treść.
Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do zarządzających portami lotniczymi w Polsce oraz do przewoźników lotniczych operujących w Polsce zrewidowany "Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024".
Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych. Niszczą również podstawowe zasady polityki spójności Unii Europejskiej, której celem jest wyrównywanie warunków ekonomicznych i społecznych w regionach Wspólnoty.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges) czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku. Oraz opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).
W Polsce od kilku lat obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych:
W przedłożonej propozycji w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. opłat:
Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych. To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19.
Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 EUR, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 EUR, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 EUR.
Zwracamy również uwagę, że dominującym w Europie jest system JEDNEJ STREFY poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83% państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych - Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych. Porównanie sprzed pandemii COVID-19 trzech (z 5) krajów, w których obowiązywała więcej niż jedna strefa poboru opłat terminalowych wskazuje, że:
Zgodnie z nową propozycją różnica w opłacie między strefami wyniesie 823,18 zł czyli 185 EUR i będzie najwyższą w Europie!
Nie tylko pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego.
Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych.
Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo "opodatkować" pasażerów polskich portów regionalnych?
Podpisani poniżej: linie lotnicze, porty lotnicze, touroperatorzy i inni interesariusze polskiego rynku lotniczego, reprezentując również miliony naszych pasażerów, PROTESTUJEMY przeciwko przerzucaniu na nas po raz kolejny kosztów pandemii COVID-19 i dyskryminowanie w szczególny sposób polskich portów regionalnych.
Licząc na wsparcie odbudowy branży lotniczej w Polsce i zrozumienie specyfiki prowadzonej przez interesariuszy rynku lotniczego działalności, deklarujemy wolę ścisłej współpracy przy przygotowaniu nowych, zmienionych zasad, które będą stanowiły czynnik rozwojowy nie tylko o znaczeniu regionalnym, ale przede wszystkim ogólnopolskim.
Sygnatariusze Apelu:
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Wspólny protest branży turystycznej i lotniczej
[2021-08-24 10:49 192.95.12.*]
Kulawy musi sobie zrekompensować podwyżki dla prezydenta, premiera i ministrów.
A przy okazji może uda się jakoś zniszczyć nieprawomyślny Port Lotniczy MODLIN !!! odpowiedz »Wspólny protest branży turystycznej i lotniczej
[2021-08-24 15:10 95.51.6.*]
przecież im o to chodzi przecież od lat "budują" CPK , biorą kasę za nic a należy konkurencję wykończyć odpowiedz »
Wspólny protest branży turystycznej i lotniczej
[2021-08-25 10:06 46.204.51.*]
a po co rządzącym 'konkurencyjność' ? wszystko ma być 'centralne' lub 'narodowe' i zarządzane przez PIS, do czasu aż padnie .. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Ruch turystyczny w Grecji rośnie także
Dział prawo i podatki:
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
Śmierć trójki Polaków na
Accor pokazuje trendy w rezerwacjach na
Ecco Travel rozpoczyna WIELKĄ
Na ferie wyjedzie więcej
ECTAA ogłosiła Preferowany Kierunek Podroży na rok
POT: Ponad połowa Polaków wyjedzie gdzieś w
Kraków wśród wybranych przez
Które paszporty są
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Polonus startuje z akcją promocyjną
Andrzej Gut-Mostowy wraca do rządu
Turystka zginęła podczas zabawy wodnej
Itaka chwali się wynikami w Czechach
Miliony pasażerów na Dworcu Zachodnim
Konsultacje dot. strategii zrównoważonej turystyki
Grecja notuje duży spadek przychodów z turystyki
Sierpień będzie lepszy od lipca?
Sabre będzie współpracował z Google
Znaleziono ciało Polki zaginionej w Bułgarii
Trasa Górnicza wielickiej kopalni znów otwarta
Komisja Europejska przyjrzy się przewoźnikom lotniczym
Wkrótce zacznie obowiązywać cisza nocna na Lotnisku Chopina
Travelist przyznaje certyfikaty obiektom noclegowym
Upadek Thomasa Cooka problemem dla turystyki w wielu krajach
Wenecja broni się przed falą turystów
Pociągi PKP Intercity będą miały postoje
