Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Franczyza z gastronomii nadal w modzie
Według Raportu o franczyzie w gastronomii 2012 przygotowanego przez Akademię Rozwoju Systemów Sieciowych, atrakcyjność systemu franczyzowego w krajowym sektorze gastronomicznym z roku na rok systematycznie wzrasta. Na ulicach miast pojawiają się kolejne lokale sieciowych marek, a zagraniczni inwestorzy coraz śmielej pukają do drzwi polskich restauratorów. I chociaż podstawowy koszt prowadzenia restauracji sygnowanej "cudzym brandem" nie jest niski, to franczyza niezmiennie pozostaje najczęstszym wyborem restauratorów - szczególnie tych, którzy w gastronomii stawiają pierwsze kroki.
Pod koniec 2011 roku na polskim rynku w ramach 138 sieci gastronomicznych oferujących franczyzę funkcjonowało łącznie około 2400 barów i restauracji. Ponad połowa tych lokali - 1635 placówek, prowadzonych było przez franczyzobiorców, którzy od 2010 roku rozszerzyli gastronomiczną mapę Polski o kolejnych 200 placówek na licencji. Niekwestionowanym liderem rynku w zakresie rozwoju placówek pozostaje niezmiennie McDonalds, system franczyzy rozwinęły jednak również minipiekarnie Fornetti czy sieć pizzerii DaGrasso. Nic nie wskazuje na to, aby w 2012 roku zainteresowanie tym charakterystycznym modelem biznesu miało osłabnąć. Nasycenia rynku nie przewidują też franczyzodawcy, którzy do końca roku zamierzają zaoferować potencjalnym partnerom prowadzenie działalności w ramach 820 franczyzowych konceptów.
Czy jednak prowadzenie restauracji na licencji rzeczywiście jest tak opłacalne? Może lepiej od razu inwestować we własną restaurację?
Rzeczywiście, narzucone przez franczyzodawcę warunki funkcjonowania lokalu mogą w pewien sposób wpływać na decyzyjność właściciela. Ma to jednak swoją zasadność. Oprócz lepszego startu, jaki gwarantuje znana marka, sprawdzony know how eliminuje potencjalne błędy i daje częściowy dostęp do przepisu na sukces. Kopiowanie konceptów sieciowych operatorów zwykle kończy się fiaskiem, szczególnie jeśli próbę podejmują początkujący restauratorzy.
"Oczywiście, wszystko co modne - szybko znajduje naśladowców. Polskie społeczeństwo ma jednak bardzo wysokie wymagania co do jakości usług gastronomicznych. Aby osiągnąć w tym segmencie sukces, potrzebny jest nie tylko dobry pomysł, ale przede wszystkim wiedza rynkowa i wieloletnie doświadczenie w branży. Za przykład posłużyć może kopiowanie konceptu Pijalni Wódki i Piwa. Wielu amatorów uważa, że lokal sam przyciągnie. Tanio, szybko, wygodnie i bezpretensjonalnie - to właśnie to, co lubią Polacy. Prowadzenie Pijalni wymaga jednak dużego zaangażowania oraz profesjonalizmu. Z przykrością obserwujemy pierwsze nieudane próby kopiowania tego konceptu, który dobrze ulokowany - dobrze zarządzany - przynosi "zysk" - komentuje sytuację Piotr Mikołajczyk, wiceprezes zarządu spółki Mex Polska, która zamierza na przełomie II i III kwartału 2012 uruchomić pilotażowy program franczyzy restauracji the Mexican.
Miesięczny koszt prowadzenia lokalu w systemie franczyzowym waha się od kilku do kilkuset tysięcy złotych. Cena samej licencji uwarunkowana jest przede wszystkim siłą marki, jaką sygnować chcemy nasz lokal. To właśnie rozpoznawalne logo przyciąga do lokalu potencjalnych gości. Nie należy zapominać o dodatkowych wydatkach, które wiążą się ze spełnieniem standardów franczyzodawcy. Mowa tu m.in. o wysokości czynszu w odpowiedniej lokalizacji, powierzchni czy infrastrukturze. Wyższa kwota inwestycji zwykle jest jednak proporcjonalna do wyższych zysków. Wybór preferowanej licencji zależy więc wyłącznie od zasobności portfela potencjalnego przedsiębiorcy. Biorąc pod uwagę potencjał oraz zainteresowanie, jakim krajowy rynek cieszy się wśród światowych gigantów, franczyza ma szansę na długo zagościć w polskim segmencie gastronomicznym.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Dofinansowanie projektów
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
S3 gotowa w całości. Pomorze Zachodnie czeka na czeskich
Cel: Innowacje, Technologie i Zrównoważony Rozwój w
Dział badania rynku i analizy:
ETC: Trzeci kwartał roku udany dla
WTTC: może braknąć rąk do pracy w
Więcej turystów w polskich obiektach
Starsze aktualności:
Śmierć trójki Polaków na
Accor pokazuje trendy w rezerwacjach na
Ecco Travel rozpoczyna WIELKĄ
Na ferie wyjedzie więcej
ECTAA ogłosiła Preferowany Kierunek Podroży na rok
POT: Ponad połowa Polaków wyjedzie gdzieś w
Kraków wśród wybranych przez
Które paszporty są
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Gorące propozycje na zimowe dni
Novotel stawia na organizację konferencji
Przewodnik Michelin po Francji: więcej Bib Gourmand niż gwiazdek?
Europejscy przewoźnicy strzeżcie się
Oasis Tours ma nowego przewoźnika
Co Focus Hotels oferuje właścicielom obiektów?
Najpopularniejsze kierunki Polaków na krótkie wyjazdy
Już wiadomo gdzie Dreamliner przejdzie testy
Zdobądź darmowe bilety na przelot do Japonii
Jak dobrze przygotować się do wyjazdu egzotycznego?
