Ogłoszenia
Ogłoszenia
- NEKERA-Opole-Product Manager (Junior)
- Ośrodek Archipelag
- Pilot na Rzym od 14.05 pilne
- Company Representative in Tunisia 2024
- Piloci/ przewodnicy wycieczka w góry 18.05.2024
- dam staż dla student
- B2B Sales Manager
- Poszukuję wychowawców na obóz w Julinku
- Przewodnik do Wiednia
- Specjalista ds. obsługi klienta zagranicznego -...
Zobacz także
Jeśli pasażer sam załatwi sobie lot zastępczy, może nie dostać odszkodowania za opóźnienie
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do bezpieczeństwa
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju UE?
TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę
Zasady dodatkowego wynagrodzenia nie mogą dyskryminować pracujących w niepełnym wymiarze
Uszkodzenie opony na pasie startowym można uznać za okoliczność nadzwyczajną?
Przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do wypłaty na rzecz pasażerów odszkodowania w związku z opóźnieniem wynoszącym trzy godziny lub więcej w przypadku uszkodzenia opony samolotu przez śrubę znajdującą się na pasie startowym lub pasie lądowania jedynie wówczas, gdy nie zastosuje wszystkich środków, którymi dysponuje w celu ograniczenia opóźnienia lotu.
Spór toczył się między pasażerem a przewoźnikiem lotniczym Germanwings w przedmiocie żądania zapłaty odszkodowania w związku z opóźnieniem, które wystąpiło w ramach wykonywanego przez niego lotu.
Wolfgang Pauels dokonał u spółki Germanwings rezerwacji lotu z Dublina (Irlandia) do Düsseldorfu (Niemcy). Lot ten odbył się z opóźnieniem przy przylocie wynoszącym trzy godziny i dwadzieścia osiem minut.
Spółka Germanwings odmówiła uwzględnienia złożonego przez W. Pauelsa wniosku o wypłatę odszkodowania ze względu na to, że opóźnienie rozpatrywanego lotu było spowodowane uszkodzeniem opony samolotu przez śrubę znajdującą się na pasie startowym lub pasie lądowania, co należało zakwalifikować jako okoliczność nadzwyczajną w rozumieniu rozporządzenia nr 261/2004 i zwalniającą ją z obowiązku wypłaty odszkodowania przewidzianego w tym rozporządzeniu.
Landgericht Köln (sąd okręgowy w Kolonii, Niemcy), przed którym wszczęto postępowanie w tej sprawie, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem prejudycjalnym w celu ustalenia, czy uszkodzenie opony samolotu przez leżącą na pasie startowym lub pasie lądowania śrubę (uszkodzenie spowodowane przez ciało obce) stanowi rzeczywiście nadzwyczajną okoliczność.
Trybunał wskazał w wyroku, że przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty pasażerom odszkodowania, jeżeli może dowieść, że odwołanie lub opóźnienie lotu wynoszące trzy godziny lub więcej w chwili lądowania jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków i - w przypadku wystąpienia tego rodzaju okoliczności - że podjął dostosowane do sytuacji środki, przy użyciu wszelkich zasobów ludzkich i materiałowych oraz środków finansowych, jakimi dysponował, w celu uniknięcia odwołania lub znacznego opóźnienia danego lotu, przy czym nie można wymagać od niego poświęceń niemożliwych do przyjęcia z punktu widzenia możliwości jego przedsiębiorstwa w danym momencie.
Trybunał przypomniał w związku z tym, że zdarzenia mogą być uznane za nadzwyczajne okoliczności, jeżeli ze względu na swój charakter lub swoje źródło są ściśle związane z normalnym wykonywaniem działalności danego przewoźnika lotniczego i nie pozwalają mu na skuteczne panowanie nad nimi.
Trybunał stwierdził, że nawet jeżeli przewoźnicy lotniczy są regularnie konfrontowani z uszkodzeniami opon w samolotach, to nie można uznać, że wadliwość opon wynikająca wyłącznie ze zderzenia z ciałem obcym na pasie lotniska jest ze względu na swój charakter lub źródło ściśle związana z normalnym wykonywaniem działalności danego przewoźnika lotniczego. Ponadto, okoliczność ta nie mieści się w zakresie jego skutecznego panowania. Stanowi ona zatem nadzwyczajną okoliczność w rozumieniu rozporządzenia nr 261/2004.
Jednakże, w celu zwolnienia z obowiązku wypłaty odszkodowania na podstawie rozporządzenia nr 261/2004 przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do wykazania, że użył wszelkich zasobów ludzkich lub materiałowych oraz środków finansowych, jakimi dysponował, w celu uniknięcia sytuacji, w której wymiana opony uszkodzonej przez ciało obce znajdujące się na pasie lotniska doprowadziłaby do dużego opóźnienia lotu. W tym względzie, w odniesieniu w szczególności do uszkodzenia opon, Trybunał wskazał, że przewoźnicy lotniczy mogą dysponować na wszystkich lotniskach, które obsługują, umowami o wymianę opon, które zapewniają im pierwszeństwo w tym zakresie.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Decyzja o pomocy dla Condora
KE wydaje zgodę na dofinansowanie narodowego
Dział aktualności dnia:
NIK wątpi w jakość wsparcia
Starsze aktualności:
Będą edukować z zakresu prawa
70% Polaków chce wyjechać na city
Ceny wyjazdów nieznaczenie w
Nowe ubezpieczenie od rezygnacji lub przerwania
Rozpoczęła się sprzedaż lata
Parlament Europejski naciska na przyjęcie Bułgarii i Rumunii do strefy
WTTC: turystyka zbliża się do poziomów sprzed
Rynku condohoteli coraz bardziej
Katastrofa na Odrze może się
Emirates uruchamiają powietrzne
Włochy nieoczywiste - zachęta do
NIK skontrolowała lotnisko w
Jest decyzja środowiskowa dla
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Hotelarze z optymizmem patrzą w Nowy Rok
Liczba przyjazdów turystycznych poprawia się, ale ciągle jest dużo poniżej poziomu sprzed pandemii
Jest nowy wiceminister odpowiedzialny za turystykę
TSUE: przewoźnik musi wskazać w cenie m.in. opłatę za płatność kartą
1/4 Polaków nigdzie nie wyjedzie, a większość oszczędza
Accor wzywa do sprzedaży akcji Orbis
Nowe egipskie lotnisko zacznie przyjmować turystów
Indonezja nie chce na Bali backpackersów
TT Warsaw z powrotem w PKiN-ie
PLOT rozpoczęła sprzedaż pamiątek przez internet
Biura podróży na brak klientów nie narzekają
Który paszport otwiera najwięcej granic?
Zbyt dużo turystów, kolejny protest w Wenecji
Nadodrzańscy przedsiębiorcy rozczarowani rządowymi propozycjami
KE chce usprawnienia systemu zarządzania ruchem lotniczym
Polacy zainteresowani koronacją?
Informacja GIS dla przedsiębiorców w sprawie kontroli szczepień
Przedsiębiorcy zaniepokojeni zapowiedziami ministra zdrowia
Kolejne miasta odpowiedzą za smog?
Sfinks Polska planuje nowy program motywacyjny