TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę

W związku z brakiem możliwości odprawienia się na lot z Frankfurtu nad Menem do Madrytu zarezerwowany następny dzień, pasażerka skontaktowała się z LATAM Airlines. Została poinformowana, że bez jej wiedzy LATAM Airlines przeniosło ją na lot wykonany poprzedniego dnia.


Spółka poinformowała również pasażerkę, że jej rezerwacja na lot powrotny, który miał zostać wykonany ponad dwa tygodnie później, została zablokowana, ze względu na to, że nie skorzystała ona z lotu do miejsca przeznaczenia. Pasażerka zażądała od LATAM Airlines zapłaty odszkodowania w wysokości 250 EUR z tytułu odmowy przyjęcia na pokład lotu powrotnego.

Sąd niemiecki, do którego pasażerka wniosła powództwo zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem, czy dla celów powstania prawa do odszkodowania wymagane jest, zgodnie z rozporządzeniem nr 261/20041, aby pasażer stawił się na odprawę, mimo że przewoźnik lotniczy poinformował go wcześniej, że nie będzie uprawniony do wejścia na pokład. Sąd ten zmierza również do ustalenia, czy przewoźnik lotniczy może, jak ma to miejsce w przypadku odwołania lotu, zwolnić się z obowiązku wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformuje pasażerów o odmowie przyjęcia na pokład z wystarczającym wyprzedzeniem, to znaczy co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu.

Trybunał stwierdził, że w przypadku wcześniejszej odmowy przyjęcia na pokład odszkodowanie jest należne nawet wówczas, jeśli dany pasażer nie stawił się na odprawę. W sytuacji gdy przewoźnik lotniczy uprzednio poinformował pasażera, że odmówi mu, wbrew jego woli, wejścia na pokład w ramach lotu, na który pasażer posiada potwierdzoną rezerwację, wymóg stawienia się na odprawę stanowiłby niepotrzebną formalność.

Trybunał orzekł ponadto, że prawo do odszkodowania ma zastosowanie, nawet jeśli pasażer został poinformowany o odmowie przyjęcia na pokład co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu. Nie ma bowiem powodu, aby do odmowy przyjęcia na pokład stosować zasadę przewidzianą wyłącznie w odniesieniu do odwołania lotu, zgodnie z którą przewoźnicy lotniczy są zwolnieni z obowiązku wypłaty odszkodowania pasażerom, jeżeli poinformują ich o odwołaniu lotu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu.

Odesłanie prejudycjalne pozwala sądom państw członkowskich, w ramach rozpatrywanego przez nie sporu, zwrócić się do Trybunału z pytaniem o wykładnię prawa Unii lub o ocenę ważności aktu Unii. Trybunał nie rozpoznaje sporu krajowego. Do sądu krajowego należy rozstrzygnięcie sprawy zgodnie z orzeczeniem Trybunału. Orzeczenie to wiąże w ten sam sposób inne sądy krajowe, które spotkają się z podobnym problemem.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
trybunał sprawiedliwości unii europejskiej odwołany lot latam odszkodowanie




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję