Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu biletu
Zbieranie danych dotyczących form grzecznościowych odnoszących się do klientów nie jest obiektywnie konieczne, zwłaszcza gdy ma ono na celu personalizację komunikacji handlowej - uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Stowarzyszenie Mousse zaskarżyło przed francuskim organem ochrony danych osobowych (CNIL) praktykę francuskiego przedsiębiorstwa kolejowego SNCF Connect, które w sposób systematyczny zobowiązuje swoich klientów do wskazywania odnoszącej się do nich formy grzecznościowej ("Pan" lub "Pani") podczas zakupu internetowego biletu na przejazd. Stowarzyszenie to ocenia, że obowiązek ów narusza ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO), między innymi w świetle zasady minimalizacji danych. Wskazanie formy grzecznościowej, która odpowiada tożsamości płciowej nie wydaje się konieczne do zakupu biletu na przejazd koleją.
W 2021 r. CNIL odrzucił wspomnianą skargę, uznawszy, iż praktyka ta nie stanowi naruszenia RODO. Mousse, nie zgodzając się z tą decyzją, zwróciło się do Conseil d État o stwierdzenie jej nieważności. Rada stanu zwróciła się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem w szczególności o to, czy zbieranie danych dotyczących form grzecznościowych odnoszących się do klientów, ograniczonych do wskazań "Pan" i "Pani", można uznać za zgodne z prawem oraz, między innymi, z zasadą minimalizacji danych, jeżeli zbieranie to ma na celu spersonalizowanie komunikacji handlowej z owymi klientami, zgodnie ze zwyczajami powszechnie przyjętymi w tej dziedzinie.
Trybunał przypomniał, że zgodnie z zasadą minimalizacji danych, która jest wyrazem zasady proporcjonalności, zbierane dane muszą być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane.
Poza tym Trybunał przypomniał, że RODO przewiduje wyczerpujący i zamknięty wykaz przypadków, w których przetwarzanie danych osobowych może zostać uznane za zgodne z prawem: jest to m.in. przypadek, gdy jest ono
- niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub
- niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią.
Co się tyczy pierwszego z tych dwóch uzasadnień, Trybunał przypomniał, że aby przetwarzanie danych można było uznać za niezbędne do wykonania umowy, musi ono być obiektywnie konieczne do prawidłowego wykonania tej umowy. W tym kontekście Trybunał stwierdził, że personalizacja komunikacji handlowej oparta na zakładanej tożsamości płciowej w zależności od formy grzecznościowej odnoszącej się do klienta nie wydaje się obiektywnie konieczna do prawidłowego wykonania umowy przewozu koleją. Przedsiębiorstwo kolejowe mogłoby bowiem zdecydować się na komunikację opartą na ogólnych zwrotach grzecznościowych, inkluzywnych i bez korelacji z zakładaną tożsamością płciową klientów, co byłoby możliwym do zastosowania i mniej inwazyjnym rozwiązaniem.
Co się tyczy drugiego uzasadnienia, przypominając swoje utrwalone orzecznictwo w tej dziedzinie, Trybunał wyjaśnił, że przetwarzania danych dotyczących form grzecznościowych odnoszących się do klientów przedsiębiorstwa przewozowego, które ma na celu personalizację komunikacji handlowej opartą na tożsamości płciowej, nie można uznać za niezbędne, jeżeli o realizowanym prawnie uzasadnionym interesie nie poinformowano klientów w momencie zbierania tych danych, jeśli rzeczonego przetwarzania nie dokonano w granicach tego, co jest ściśle niezbędne do realizacji owego prawnie uzasadnionego interesu lub jeżeli w świetle wszystkich istotnych okoliczności prawa podstawowe i wolności wspomnianych klientów mogą mieć nadrzędny charakter wobec rzeczonego prawnie uzasadnionego interesu, między innymi z uwagi na ryzyko dyskryminacji ze względu na tożsamość płciową.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
Śmierć trójki Polaków na
Accor pokazuje trendy w rezerwacjach na
Ecco Travel rozpoczyna WIELKĄ
Na ferie wyjedzie więcej
ECTAA ogłosiła Preferowany Kierunek Podroży na rok
POT: Ponad połowa Polaków wyjedzie gdzieś w
Kraków wśród wybranych przez
Które paszporty są
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Samolot azjatyckiego przewoźnika rozbił się na pasie startowym
Czego przewoźnicy powinni się wystrzegać przy rozpatrywaniu reklamacji?
Podróż na Święta bywa stresująca
Albania i Macedonia Północna bliżej rozpoczęcia rozmów akcesyjnych do UE
Bliżej wydłużenia ważności certyfikatów covidowych
W czasie lotu dzieci się nudzą
Początek roku nie napawa hotelarzy optymizmem
jak skomentujecie nowy wpis na blogu prezesa TUI
Według IGHP sierpień prawie wspaniały dla hotelarzy
Wybrano nowego członka zarządu Harmony Hotels
Grecja: Pasażerowie mogą wypełnić PLF w dowolnym momencie
Dokąd Polacy pojadą z biurami podróży na ferie?
Wszystkie hotele należące do Clustra IHG Hotels and Resorts z certyfikatem Green Key
IATA przedstawia pomysły na odbudowę ruchu lotniczego
IATA: Dodatkowy podatek nie przyczyni się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w lotnictwie
IGGP: Nie widzimy podstaw do zakazywania działalności w ogródkach restauracyjnych
Gault & Millau wraca do Polski
Jak prezentuje się start przyszłorocznej sprzedaży?
Emirates Group Security i Uniwersytet Arizony podpisują umowę o wzajemnej współpracy akademickiej
Dofinansowanie na projekty turystyczne
Zamieszanie z przepakowaniem bagaży na wycieczkach FUNCLUB-u z Poznania
