TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny bran篡 turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Termin wy這nienia nowego operatora viaTOLL mo瞠 stan望 pod znakiem zapytania?

Kapsch Telematic Services, dotychczasowy operator elektronicznego systemu poboru op豉t viaTOLL, oraz konsorcjum Skyways odwo豉造 si od decyzji Generalnej Dyrekcji Dr鏬 Krajowych i Autostrad, kt鏎a zaprosi豉 wszystkie 9 zainteresowanych konsorcj闚 do udzia逝 w kolejnym etapie post瘼owania.


Do ko鎍a roku GDDKiA chce wy這ni w nim nowego zarz康c sytemu poboru op豉t od kierowc闚. Zar闚no Kapsch, jak i Skyways dowodz, 瞠 pozosta貫 firmy nie spe軟iaj wszystkich wymaganych warunk闚. Krajowa Izba Odwo豉wcza na dzi wyznaczy豉 termin rozpatrzenia za瘸le.

W maju zosta造 z這穎ne dwa odwo豉nia w post瘼owaniu dotycz帷ym viaTOLL, kt鏎e obecnie czekaj na rozstrzygni璚ie w Krajowej Izbie Odwo豉wczej. Spodziewamy si ich w najbli窺zym czasie, w ci庵u 2-3 tygodni. Je郵i b璠 dla nas korzystne, to b璠ziemy kontynuowali post瘼owanie, 瞠by we wrze郾iu m鏂 opracowa now specyfikacj warunk闚 zam闚ienia i aby wykonawcy mogli z這篡 oferty. Chcemy na prze這mie 2017-2018 roku rozstrzygn望 przetarg i podpisa umow z nowym operatorem - m闚i agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Kondraciuk, Generalny Dyrektor Dr鏬 Krajowych i Autostrad.

Odwo豉nia od decyzji GDDKiA, kt鏎a dopu軼i豉 do udzia逝 w post瘼owaniu na nowego operatora systemu poboru op豉t viaTOLL wszystkie zainteresowane podmioty z這篡造 2 maja br. Kapsch Telematic Services oraz konsorcjum Skyways. Podmioty wskazuj, 瞠 pozosta貫 firmy nie spe軟iaj ich zdaniem warunk闚 wymaganych do udzia逝 w kolejnym etapie.

Zar闚no GDDKiA, jak i pozostali uczestnicy nie zgadzaj si z tre軼i odwo豉 Kapsch i Skyways. Krajowa Izba Odwo豉wcza nie wyznaczy豉 jeszcze terminu rozprawy, jednak GDDKiA wsp鏊nie z grup doradc闚 prawnych i technicznych jest w trakcie opracowywania odpowiedzi na poszczeg鏊ne zarzuty. Po konsultacji z resortem infrastruktury GDDKiA zdecydowa豉 si pomimo odwo豉 finalizowa prace nad materia豉mi oraz obszarami do dialogu, kt鏎e zostan przekazane uczestnikom w II etapie post瘼owania na nowego operatora viaTOLL.

Jak poinformowa rzecznik GDDKiA Jan Krynicki, z uwagi na mo磧iwo嗆 wykorzystania 鈔odk闚 ochrony prawnej przez poszczeg鏊nych uczestnik闚 post瘼owania, trudno jest przewidzie termin zako鎍zenia konkursu i podpisania umowy z nowym operatorem viaTOLL.

Obecny harmonogram zak豉da, 瞠 w lipcu zako鎍zy si dialog konkurencyjny z zainteresowanymi firmami, a we wrze郾iu GDDKiA przeka瞠 finaln specyfikacj zam闚ienia. Nowy kontrakt mia豚y zosta zawarty na prze這mie obecnego i 2018 roku. Te terminy s jednak uzale積ione od wyniku rozpatrzenia odwo豉 i decyzji Krajowej Izby Odwo豉wczej.

Generalny Dyrektor Dr鏬 Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk zauwa瘸, 瞠 celem b璠zie w przysz這軼i zwi瘯szenie wp造w闚, kt鏎e elektroniczny system poboru op豉t od kierowc闚 przynosi do bud瞠tu.

Od pocz徠ku funkcjonowania viaTOLL zebra kwot prawie 7,7 mld z. Daje to mniej wi璚ej oko這 5 mln dziennie, aczkolwiek zawsze jest jaki niedosyt. Ta kwota mog豉by by wy窺za, ale wszystko przed nami. Oczywi軼ie b璠ziemy si starali obj望 systemem viaTOLL jeszcze kilkaset kilometr闚 dr鏬 i zwi瘯szy te dochody. Ostateczn decyzj podejmie jednak resort infrastruktury - m闚i Krzysztof Kondraciuk.

System viaTOLL od pocz徠ku swojego istnienia zwi瘯szy przychody o 80 proc. (do 7,8 mld z), podczas gdy koszty obs逝gi systemu wzros造 jedynie o 20 proc. (z 228 mln z w 2012 roku do 255 mln z w 2016 roku). Rentowno嗆 systemu dla Skarbu Pa雟twa mog豉by by jeszcze wy窺za, je郵i obejmie on zak豉dan pierwotnie sie dr鏬. Ka盥e kolejne rozszerzenie istotnie zwi瘯sza przychody, nie maj帷 przy tym znacz帷ego wp造wu na koszty obs逝gi systemu. Pozyskanie dodatkowych 100 mln z przychodu to 1,7 mln koszt闚. Koszty ca貫j inwestycji budowy systemu viaTOLL zwr鏂i造 si ju po 17 miesi帷ach jego funkcjonowania. System jest prawie ca趾owicie szczelny, co oznacza, 瞠 niemal ka盥y, kto ma p豉ci za przejazd, robi to.

GDDKiA, wy豉niaj帷 operatora w przetargu, zadecyduje o tym, jak b璠zie wygl康a nowy viaTOLL. Kapsch, dotychczasowy zarz康ca systemu chce rozwija obecny system radiowy wsparty sieci bramownic. Cz窷 podmiot闚 z kolei opar豉 swoje pomys造 na technologii satelitarnej. Wy這niony w przetargu nowy operator viaTOLL b璠zie nie tylko odpowiada za miliardowe przychody do bud瞠tu pa雟twa, lecz tak瞠 b璠zie zarz康za baz wra磧iwych danych milion闚 kierowc闚 i baz kompletnych informacji o ruchu drogowym w ca造m kraju.

Szukamy innowacji, nowych rozwi您a. Nic nie zosta這 rozstrzygni皻e, poniewa jest to dialog konkurencyjny, wykonawcy proponuj na razie pewne rozwi您ania. Postaramy si wybra te najbardziej optymalne i nowoczesne - zapowiada Krzysztof Kondraciuk.

Elektroniczny system poboru op豉t za przejazdy wybranymi odcinkami dr鏬 krajowych viaTOLL zosta wprowadzony w lipcu 2011 roku i zast徙i karty op豉ty drogowej (winiety). Z viaTOLL obowi您kowo musz korzysta kierowcy autobus闚 i pojazd闚 ci篹arowych o dopuszczalnej masie ca趾owitej powy瞠j 3,5 t. Utrzymaniem systemu na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dr鏬 Krajowych i Autostrad zajmuje si sp馧ka Kapsch Telematic Services, kt鏎ej kontrakt wygasa w 2018 roku.

W grudniu Generalna Dyrekcja Dr鏬 Krajowych i Autostrad og這si豉 post瘼owanie, w kt鏎ym ma zosta wy這niony nowy operator viaTOLL. Wnioski o dopuszczenie do udzia逝 w post瘼owaniu z這篡這 dziewi耩 podmiot闚. Na li軼ie oferent闚 s: s這wacki SkyToll, konsorcjum, w sk豉d kt鏎ego wchodz Comarch i Orange Polska, austriacki Kapsch (dotychczasowy zarz康ca), konsorcjum powo豉ne przez T-Systems i Strabag, i-CELL (narodowy operator podobnego systemu na W璕rzech), niemiecki Vitronic, francuska Grupa Egis w konsorcjum z TK Telekom, w這ski AutostradeTech oraz Neurosoft i ID Block Systems - oba pochodz帷e z Polski.

W kwietniu odby造 si trzy rundy pyta oraz wyja郾ie i uzupe軟ie wniosk闚. Po rozpatrzeniu zg這sze GDDKiA orzek豉, 瞠 wszystkie podmioty spe軟iaj wymagane warunki i zostan zaproszone do dalszego udzia逝 w post瘼owaniu. GDDKiA chce zawrze umow z nowym operatorem krajowego systemu poboru op豉t drogowych viaTOLL na sze嗆 lat (od 3 listopada 2018 r. do 2 listopada 2024 r). Obecnie operatorem viaTOLL jest Kapsch Telematic Services, z kt鏎ym umowa wygasa w listopadzie przysz貫go roku.




Komentarze

(kiedy jest to mo磧iwe, sugerujemy podpisanie si)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
viatoll autostrada op豉ty drogowe gddkia pob鏎 elektroniczny




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz u篡wa COOKIES. Szczeg馧y przetwarzania danych osobowych s opisane w polityce prywatno軼i. Korzystaj帷 z tej strony wyra瘸sz zgod na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przegl康arki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczeg馧y w regulaminie, polityce prywatno軼i oraz polityce cookies.
  Akceptuj