TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter








Parlament Europejski naciska na wprowadzanie ekologicznych paliw lotniczych

Zużyty olej, paliwo syntetyczne, a nawet wodór powinny stopniowo stawać się normą jako paliwo lotnicze, pomagając UE w osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 roku - twierdzą europosłowie.


Parlament Europejski przyjął stanowisko w sprawie nowego projektu przepisów UE mających na celu zwiększenie wykorzystania zrównoważonych paliw przez samoloty i lotniska w UE, aby ograniczyć emisje z lotnictwa i zapewnić neutralność klimatyczną Europy do 2050 roku. Posłowie zwiększyli pierwotną propozycję Komisji dotyczącą minimalnego udziału zrównoważonego paliwa lotniczego, które powinno być dostępne na lotniskach UE. Od 2025 roku udział ten powinien wynosić 2%, wzrastając do 37% w 2040 i 85% do 2050 roku, z uwzględnieniem potencjału energii elektrycznej i wodoru w całej ofercie paliwowej (Komisja zaproponowała 32% na 2040 r. i 63% na 2050 r.).

Więcej rodzajów zrównoważonych paliw w tym elektryczność i wodór



Parlament zmienił proponowaną definicję zrównoważonego paliwa lotniczego - termin ten obejmuje paliwa syntetyczne lub niektóre biopaliwa produkowane z pozostałości rolnych lub leśnych, alg, bioodpadów lub zużytego oleju kuchennego.

Posłowie uwzględnili w swojej definicji paliwa węglowe pochodzące z recyklingu, produkowane z gazów powstałych w wyniku przetwarzania odpadów, a także ze spalin pochodzących z procesów produkcyjnych w instalacjach przemysłowych. Zaproponowali również, aby niektóre biopaliwa, produkowane z tłuszczów zwierzęcych lub destylatów, mogły być włączone do mieszanki paliw lotniczych na określony czas (do 2034 roku). Posłowie wykluczyli jednak paliwa oparte na roślinach pastewnych i spożywczych oraz te pochodzące z oleju palmowego i sojowego, ponieważ nie spełniają one kryteriów zrównoważonego rozwoju.

Europosłowie uwzględnili również odnawialną energię elektryczną i wodór jako część zrównoważonego miksu paliwowego, ponieważ obie są obiecującymi technologiami, które mogłyby stopniowo przyczynić się do dekarbonizacji transportu lotniczego. Zgodnie z projektem przepisów, lotniska w UE powinny ułatwiać operatorom dostęp do zrównoważonych paliw lotniczych, w tym z infrastrukturą do tankowania wodoru i ładowania elektrycznego.

Nowy fundusz oraz system oznakowania efektywności środowiskowej



Parlament zaproponował utworzenie Funduszu Zrównoważonego Lotnictwa na lata 2023-2050 w celu przyspieszenia dekarbonizacji sektora lotniczego i wspierania inwestycji w zrównoważone paliwa lotnicze, innowacyjne technologie napędu samolotów oraz badania nad nowymi silnikami. Fundusz byłby zasilany karami nakładanymi w związku z egzekwowaniem tych przepisów.

Aby dalej promować dekarbonizację sektora lotniczego i informować społeczeństwo o bardziej ekologicznym lotnictwie, posłowie zlecili Komisji opracowanie do 2024 roku unijnego systemu oznakowania efektywności środowiskowej samolotów, operatorów i lotów komercyjnych.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
paliwo lotnicze parlament europejski ekologia transport prawo




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję