TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






UE szykuje zmiany w przepisach dot. czasu pracy kierowców

Negocjatorzy Rady UE i Parlamentu Europejskiego osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie wniosku dotyczącego rewizji przepisów z 2006 r. dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i okresów odpoczynku w okazjonalnym transporcie pasażerskim sektor.


Jesteśmy dumni, że udało nam się tak szybko osiągnąć porozumienie z Parlamentem w tej ważnej sprawie. Nowe przepisy dotyczące minimalnych przerw i odpoczynków zapewnią kierowcom autobusów lepsze warunki pracy i zagwarantują lepszą obsługę wycieczek turystycznych po Europie. -powiedział Georges Gilkinet, belgijski minister mobilności.

Główne cele znowelizowanego rozporządzenia



Zmienione przepisy obejmują ukierunkowane zmiany rozporządzenia z 2006 r., mające na celu wprowadzenie pewnej ściśle określonej elastyczności, w drodze odstępstwa i według uznania kierowcy, do przepisów dotyczących przerw i okresów odpoczynku dla kierowców zawodowych wykonujących okazjonalny transport pasażerski, takich jak autobusy wycieczkowe.

Zmieniona ustawa ma na celu lepsze dostosowanie tego sektora do specyficznego rytmu pracy i zapewnienie pasażerom lepszej obsługi. Nie zmienia to jednak w żaden sposób maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu ani minimalnych okresów odpoczynku dla danych kierowców zawodowych.

Kluczowe elementy porozumienia tymczasowego



W tymczasowym porozumieniu zachowano główną myśl wniosku Komisji. Legislatorzy zmienili jednak niektóre aspekty wniosku, głównie związane z zakresem szczegółowych przepisów dotyczących odpoczynku, w następujący sposób:
  • elastyczność w podziale wymaganego minimalnego okresu odpoczynku wynoszącego 45 minut na dwie przerwy rozłożone na 4,5-godzinny okres prowadzenia pojazdu
  • możliwość przesunięcia dziennego okresu odpoczynku o 1 godzinę, pod warunkiem, że łączny czas prowadzenia pojazdu w tym dniu nie przekracza 7 godzin oraz że z możliwości tej skorzysta się jednorazowo podczas podróży trwającej co najmniej 6 dni lub dwukrotnie w ciągu podróż trwająca co najmniej 8 dni
  • możliwość przesunięcia tygodniowego okresu odpoczynku o maksymalnie 12 kolejnych dni po poprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku
  • ostatnia z wymienionych opcji, stosowana już w usługach międzynarodowych, będzie mogła teraz zostać zastosowana także w usługach krajowych


Oprócz tego znowelizowane prawo ma poprawić standardy bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez ulepszone ramy kontroli. Uzgodniono także ścieżkę w kierunku formularzy cyfrowych przyjaznych dla użytkownika i ułatwiających kontrolę. Bardziej konkretnie:
  • w sprawie przepisów dotyczących kontroli tymczasowe porozumienie przewiduje, że dokumentacją wymaganą do korzystania z odstępstw jest pojedynczy formularz podróży na pokładzie, który po przeprowadzeniu przez Komisję badania w tym zakresie zostanie zastąpiony formularzem cyfrowym
  • dokumentacja na pokładzie obejmuje poprzednie podróże w określonym okresie, za które należy mieć przy sobie kopie, w formie papierowej lub elektronicznej


Dążeniu do cyfryzacji sprzyja dodatkowo konieczność zmiany specyfikacji tachografów najpóźniej 18 miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia, tak aby można było odczytać z urządzenia rodzaj transportu pasażerskiego, oraz wymóg posiadania na pokładzie dokumentów z poprzednich podróży zostanie przerwane, gdy tachograf będzie używany. Zmienione rozporządzenie doprecyzowuje, że naruszenia przepisów dotyczących tachografów popełnione na terytorium innego państwa członkowskiego mogą być ścigane w państwie członkowskim wykrycia

Następne kroki



W następstwie tymczasowego porozumienia kontynuowane będą prace techniczne mające na celu przedstawienie obu instytucjom kompromisowego tekstu zmienionego rozporządzenia do zatwierdzenia w nadchodzących tygodniach. Ze strony Rady prezydencja belgijska zamierza jak najszybciej przekazać tekst do zatwierdzenia przedstawicielom państw członkowskich (Coreperowi). Tekst zostanie następnie poddany ocenie prawno-językowej, zanim zostanie formalnie przyjęty przez współprawodawców, opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
czas pracy kierowców transport tachograf parlament europejski




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję