Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PILOTAŻ WŁOCHY
- Praca w biurze podróży
- TUI Sosnowiec zatrudni na stanowiskoSpecjalisty...
- Misja Travel rekrutuje - asystent działu sprzedaży
- specjalista d/s sprzedaży imprez turystycznych
- Rezydent Turystyczny w Bułgarii
- Animator dla dzieci - TUNEZJA
- PRACA W TURCJI
- Salon Firmowy Itaka Tychy
- Salon Firmowy Rainbow Oświęcim

Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?
Kuchnia polska ma smak słony, a typowe polskie potrawy to bigos, żurek i kotlety schabowe - pokazują wyniki badania "Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?" przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie MAKRO Polska na potrzeby programu Polskie Skarby Kulinarne.
Polskie Skarby Kulinarne to nowy edukacyjny program społecznej odpowiedzialności biznesu, którego mecenasem jest sieć hurtowni MAKRO Polska, a głównym partnerem - Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Celem inicjatywy jest zwiększenie świadomości Polaków na temat bogactwa polskiej tradycji kulinarnej i rozbudzenie w nich patriotyzmu kulinarnego. Program składa się z dwóch filarów: pierwszym z nich jest edukacja szefów kuchni, restauratorów i uczniów szkół gastronomicznych poprzez warsztaty, spotkania, materiały edukacyjne i wsparcie ekspertów. Drugim filarem programu jest natomiast popularyzacja wiedzy na temat kuchni polskiej wśród konsumentów m.in. poprzez cykl filmów i animacji edukacyjnych. Na potrzeby programu przeprowadzono badanie "Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?".
Zapytani o to, jakie smaki i przyprawy kojarzone są z kuchnią polską, respondenci wskazali smak słony (49%), ziołowy (44%) i kwaśny (39%). Natomiast z dyskusji prowadzonej przez ekspertów programu Polskie Skarby Kulinarne wynika, że kuchnia polska ma tak naprawdę smak słodko-kwaśny (tylko 23% badanych wskazało taką odpowiedź).
Według badanych przyprawy kojarzone z tradycyjną kuchnią polską to: czosnek (52%), pieprz (36%), chrzan (33%), pietruszka (32%), majeranek (32%) i koperek (29%). Z pierwszych znanych polskich książek kucharskich wynika, że w dawnej Polsce popularne były przyprawy takie, jak szafran, imbir, goździki, gałka muszkatołowa czy cynamon. Przyprawy te były natomiast rzadko wskazywane przez respondentów (od 1 do 3%).
Za potrawy typowo polskie i niezapożyczone z innych krajów badani uznają bigos (94%), kapuśniak (86%), kaszankę (85%), żurek (85%) i kotlet schabowy (83%). Celem programu Polskie Skarby Kulinarne jest pokazanie, że polska kuchnia to prawdziwe bogactwo smaków, które kształtowało się przez wieki czerpiąc z różnych kultur. Okazuje się, że prawdziwy polski rosół smakuje jak zupa Pho, a torty nie muszą być słodkie - mogą być nawet z kapusty! Warty uwagi jest również fakt, że respondenci najczęściej wskazywali potrawy mięsne, podczas gdy mieszkańcy dawnej Polski przez większą część roku byli bardziej weganami niż mięsożercami.
W badaniu zapytano również, czym Polacy poczęstowaliby gości z zagranicy, aby pokazać im smak kuchni polskiej. Badani wskazali dania, które najbardziej lubią - pierogi (40%), bigos (34%) i sernik (34%). Jednak nie są to, poza bigosem, potrawy uważane za najbardziej charakterystyczne dla kuchni polskiej.
Polacy regularnie jadają polskie dania w swoich domach - przygotowane samodzielnie lub przez bliskich - 75% respondentów jada tak co najmniej kilka razy w tygodniu. Widoczne są jednak pewne różnice ze względu na miejsce zamieszkania - mieszkańcy dużych miast rzadziej niż pozostali jadają polskie dania we własnych domach. W gościnie - u rodziny lub znajomych - jada 69% badanych, kilka razy w miesiącu lub rzadziej. Natomiast poza domem - w restauracji lub innym lokalu gastronomicznym - 58% badanych jada polskie dania raz w miesiącu lub rzadziej.
W badaniu przeprowadzonym na potrzeby programu Polskie Skarby Kulinarne zapytano również o to, czy Polacy zwracają uwagę, aby produkty spożywcze pochodziły z Polski. Respondenci najczęściej zwracają uwagę na rodzime pochodzenie pieczywa (85%), rzadziej mięs i wędlin, nabiału i warzyw (od 82% do 83%). Najmłodsi badani (w wieku 18-24 lata) przykładają wyraźnie mniejszą wagę niż pozostali do pochodzenia kupowanych produktów spożywczych.
Wyniki wskazują, że Polacy nie postrzegają siebie jako narodu szczególnie ceniącego i pielęgnującego kuchnię narodową. Za większych patriotów kulinarnych wskazują Włochów, Japończyków, Francuzów, Chińczyków czy Greków. Na postrzeganie patriotyzmu kulinarnego wpływ ma płeć i wiek. Kobiety i osoby młodsze w większym stopniu niż mężczyźni i osoby starsze postrzegają Polaków jako ceniących własną kuchnię narodową. Rozbudzenie wśród Polaków patriotyzmu kulinarnego ma właśnie na celu program Polskie Skarby Kulinarne.
Raport "Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?" przygotowano na podstawie badania opinii publicznej, przeprowadzonego w lutym 2018 roku przez Kantar TNS na zlecenie sieci hurtowni MAKRO Polska. Badanie odbyło się metodą CAWI (bezpośredni wywiad prowadzony drogą internetową wspomagany komputerowo) na reprezentatywnej pod względem wieku, płci i miejsca zamieszkania próbie 1000 panelistów - użytkowników Internetu w wieku 18-65 lat.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Przewodnik Michelin obejmie kolejnej miasto w
Programy lojalnościowe pomagają zwiększyć
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka weekendowa będzie
Prawie połowa wyjazdów zorganizowanych to
Starsze aktualności:
GlobalData o powrocie polskiej turystyki wyjazdowej do poziomu sprzed
Barmanka z Krakowa wygrała polską edycję World
Grecja zrzuciła maski, choć nie
TUgether chce zbadać kondycję przemysłu
Ecco Holiday zakończyło kolejną edycję spotkań z kluczowymi
30 krajów zgłosiło się do sieci stworzonej przez UNWTO i
Linie flydubai uruchomią specjalne połączenia dla kibiców
Sfinks Polska z wyższą sprzedażą niż przed
Nowy dyrektor generalny Maltańskiej Organizacji
Hotel Kristoff dołącza do grupy Polskie Hotele
Europa Ubezpieczenia z nowym
Lotnisko w Pyrzowicach obrośnie zielenią
IATA: rządy muszą zrobić więcej aby przywrócić podróże
Touroperator Roku wybrany na Tour Salonie
Ambasada RP w Portugalii ostrzega turystów
Rosja zawieszona w prawach członka UNWTO
Umowa kupna-sprzedaży pojazdu - o czym pamiętać?
Chorwacki start-up lotniczy wystartuje w przyszłym roku?
Wiceminister rozwoju o terminie wprowadzenia bonów turystycznych
TUgether chce zbadać kondycję przemysłu spotkań
Popularność platform typu AirBnB przyczynia się do rozwoju turystyki masowej?
Jakie czartery cieszyły się największym zainteresowaniem na wrocławskim lotnisku?
Gdzie Polacy chcą wyjechać w okresie świąteczno-noworocznym?
Orbis podpisał umowę sprzedaży hotelu Novotel Szeged
Novotel z propozycją na mistrzostwa świata
Nowa atrakcja turystyczna w województwie kujawsko-pomorskim
Wizz Air zapowiada nowe trasy z polskich lotnisk
Wysokie kary za przywiezienie do Portugalii pasażerów bez testów na COVID-19
Parlament Europejski: Bezpieczna turystyka powinna być częścią nowej unijnej strategii
Nowy lider majówkowych wyjazdów?
Koniec roku lepszy pod względem punktualności na lotniskach